• شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91101609147
  • خبرنگار : 71191

400 سال تاریخ زیر نامه‌های خاک‌گرفته دفن شده است

400 سال تاریخ زیر نامه‌های خاک‌گرفته دفن شده است

شرکت آب و فاضلاب استان تهران حدود هشت‌ماه پیش 400 سال تاریخ را بدون توجه به نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌های اداره‌ی باستان‌شناسی استان تهران زیر خاک و آسفالت دفن کرد و هنوز به هیچ نامه‌ای برای بررسی علمی پاسخ نمی‌دهد.‌

شرکت آب و فاضلاب استان تهران حدود هشت‌ماه پیش 400 سال تاریخ را بدون توجه به نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌های اداره‌ی باستان‌شناسی استان تهران زیر خاک و آسفالت دفن کرد و هنوز به هیچ نامه‌ای برای بررسی علمی پاسخ نمی‌دهد.‌

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در روزهای پایانی فروردین‌ماه امسال به‌دنبال حفاری شرکت آب و فاضلاب منطقه‌ی 5 تهران، تکه‌هایی از سفال و لایه‌هایی تاریخی در گودال‌های کنده‌شده در منطقه‌ی شمال غرب تهران پیدا شدند.‌ دو روز پس از پیدا شدن این آثار، ادامه‌ی عملیات حفاری شرکت آب و فاضلاب در آن منطقه متوقف شد تا امکان انجام عملیات باستان‌شناسی و بررسی وضعیت، به‌طور کامل وجود داشته باشد. باستان‌شناسان نیز از دوم اردیبهشت‌ماه کار مطالعاتی خود را در این محوطه آغاز کردند.

اما در کمتر از دو هفته، شرکت آب و فاضلاب کار فنی خود را در یکی از چهار گودال حفرشده بدون هماهنگی با اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران به پایان رساند و حتا روی گودال را با آجر پوشاند. در آن زمان، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به خبرنگار ایسنا گفت که در فاصله‌ی 10 روزه‌ی میان آغاز مطالعه‌ی باستان‌شناسان در منطقه و کار شرکت آب و فاضلاب، آن‌ها در حال رایزنی برای گرفتن اعتبار با هدف انجام عملیات باستان‌شناسی بوده‌اند.

اکنون که بیش ازهشت‌ماه از این اتفاق در منطقه‌ی 5 تهران می‌گذرد، به‌نظر می‌رسد بی‌توجهی شرکت آب و فاضلاب در این زمینه هنوز ادامه دارد.

مدیر مرکز باستان‌شناسی استان تهران در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: هنوز شرکت آب و فاضلاب هیچ پاسخی به نامه‌نگاری‌های اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای کاوش در این منطقه نداده است.

محمدرضا نعمتی ادامه داد: آن‌ها در چندماه گذشته، کار خود را انجام دادند و حتا به حکم توقف کار، اهمیتی ندادند و پرداخت هیچ هزینه‌ای را نیز برای کاوش اداره‌ی باستان‌شناسی استان تهران در این منطقه قبول نکردند.

وی درباره‌ی بررسی‌های انجام‌شده روی چند تکه سفال به‌دست آمده در منطقه نیز اظهار کرد: همه‌ی سفال‌ها مربوط به قرن‌های سوم تا هفتم هجری قمری بودند و حدود 400 سال قدمت داشتند؛ ولی به‌دلیل ادامه نیافتن کاوش در منطقه، موفق نشدیم اطلاعات بیشتری را درباره‌ی علت وجود این آثار در این منطقه به‌دست آوریم.

او با اشاره به این‌که مدتی پیش، شرکت آب و فاضلاب روی چهار گودال حفرشده را آسفالت کرد، بیان کرد: بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در حال پیگیری این موضوع است.

مسئول دفتر حقوقی این اداره کل نیز درباره‌ی پیگیری‌های انجام‌شده، توضیح داد: حدود دوماه پیش برای ادامه‌ی مطالعه و کاوش باستان‌شناسی در این منطقه با اداره‌ی آب و فاضلاب استان تهران مکاتبه‌هایی داشتیم؛ ولی آن‌ها هنوز هیچ پاسخی به ما نداده‌اند و از نظر مالی نیز با اداره‌ی میراث فرهنگی همکاری نکرده‌اند.

کیانوش تکلو افزود: اگر از طریق مکاتبات اداری به نتیجه نرسیم و به کاوش بیشتر در منطقه نیاز باشد، مجبوریم با دستور قضایی، کاوش را در منطقه ادامه دهیم، البته شرکت آب و فاضلاب حق نظارت بر این گودال‌ها را دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha