نایب رییس فدراسیون بینالمللی اتحادیههای تهیهکنندگان فیلم (فیاپف) تاکید کرد: اگر اختلاف میان تهیهکنندگان سینمای ایران به حداقل برسد، عضویت ایران در این فدراسیون بینالمللی به نتیجه خواهد رسید.
محمد مهدی عسگرپور که به عنوان مدیرعامل خانه سینما اخیرا برای بار دوم به مقام نایب رییسی فدراسیون بینالمللی اتحادیههای تهیهکنندگان فیلم (فیاپف) انتخاب شده است، در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: این فدراسیون هر سال دو بار اجلاس مجمع عمومی خود را همزمان با جشنوارههای فیلم برلین و کن برگزار میکند که یکی از این جلسات چند روز قبل در فرانسه برگزار شد.
او با اشاره به این که در هر کدام از این مجمعها جلسات هیات رئیسه تشکیل و انتخابات برای تعیین رییس «فیاپف» (هر چهار سال یکبار) و نایب رییس، خزانهدار و اعضای ناظر (هر دو سال یکبار) برگزار میشود، توضیح داد: دو سال قبل برای نایب رئیسی فیاپف کاندیدا شده بودم و آرای لازم را هم کسب کردم. امسال هم برای حفظ این کرسی باردیگر کاندیدا شدم و در جلسهای که چند روز قبل در فرانسه برگزار شد، دوباره به عنوان نایب رییس «فیاپف» برگزیده شدم.
عسگرپور دربارهی مباحث مطرح شده درجلسهی مجمع عمومی فیاپف گفت: همچنان، موضوع کپیرایت و مالکیت مادی و معنوی آثار سمعی و بصری یکی از مسائل مهم جلسه بود. علاوهبر این، دربارهی ارتباط «فیاپف» با نهادهای مختلف مرتبط یا اتحادیههای دیگری که در این حوزه فعال هستند، بحثهایی مطرح شد.
او با بیان این که مبادلات فرهنگی ما معمولا از طریق بازارهای فیلم جشنوارهها و ارتباطات شخصی به شکلی قدیمی صورت میگیرد، ادامه داد: از مزایای اینگونه ارتباطات بینالمللی آن طور که باید، استفاده نکردهایم؛ اما باید این ارتباطات را حفظ کنیم، به همین دلیل بخش عمدهی تلاش ما این است که این ارتباط را در بالاترین سطح ممکن نگه داریم و در حال حاضر این سطح بالاتر، نایب رییسی «فیاپف» است.
عسگرپور خاطرنشان کرد: فعلا اوج پرواز ما همین مقدار بوده است، چون عضو قانون کپی رایت نیستیم؛ در حالی که این مساله در«فیاپف» اهمیت زیادی دارد.
او همچنین اضافه کرد: متاسفانه در حوزهی تهیهکنندگی فیلم، با وجود موفقیتهای نسبی که در داخل و خارج از کشور داشتهایم، دغدغهی ذهنی تهیهکنندگان ما چنین مسائلی (مسائل مطرح شده در فیاپف) نیست، در حالی که همواره از نمایش فیلمهایشان در شبکههای خارجی گلایه دارند.
وی ادامه داد: البته از آنجا که عضویت ما در قانون کپیرایت دچار مشکلاتی است، راهحلی پیدا کردیم و آن هم نمایندگی در «ISAN» (مرکز شناسنامهدار کردن محصولات فرهنگی و سمعی- بصری) است که متاسفانه این کار هم به دلیل اختلافات خانه سینما با وزارت ارشاد به نتیجه لازم نرسیده است، چون باید فردی برای آموزش ستادی جهت یادگیری وارد کردن اطلاعات به یک سیستم آنلاین، به خارج از کشور فرستاده شود، اما این موضوع فعلا معلق مانده است تا اوضاع بهتر شود.
عسگر پور درباره مباحث مطرح شده در جلسات «فیاپف» گفت: قرار است آن چه در چند سال اخیر در جلسههای «فیاپف» مطرح شده، ترجمه و در اختیار شورای تهیهکنندگان قرار گیرد تا به این ترتیب با مسائل روز این صنف آشنایی ایجاد شود.
مدیرعامل خانه سینما دربارهی این که چقدر عضویت و نایب رییسی ایران در فدراسیون بینالمللی اتحادیههای تهیهکنندگان به سود سینمای کشور بوده است، پاسخ داد: ممکن است این عضویت همانند بسیاری از عضویتهای بینالمللی ما تا زمانی که دچار منازعات بزرگ باشیم، در مقطع خود فایدهای نداشته باشد. به ویژه در چهار سال گذشته که دعوای تهیهکنندگی در کشور ما به بیسابقهترین شکل خود پیش رفته است.
وی یادآور شد: این در حالی است که در گذشته اینطور نبود و تهیهکنندگان اگرچه دچار بحث و دعوا میشدند، اما بیان فحش و ناسزا تا این حد، آن هم از طریق تریبونهای عمومی سابقه نداشته است.
او تصریح کرد: در چنین شرایطی بهترین کار این بود که این کرسی نایب رییسی در «فیاپف» را حفظ کنیم تا همین ارتباط خارجی را در حداقلترین شکل ممکن بتوانیم داشته باشیم. در حالی که موقعیت رسمی ما در بالاترین شکل خود است. به این ترتیب اگر اختلافهای ما به حداقل برسد، عضویت ایران در این فدراسیون بینالمللی به ثمر میرسد.
انتهای پیام


نظرات