• چهارشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۸:۴۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 92052313446
  • منبع : فضای مجازی

مصائب جاده چالوس

مصائب جاده چالوس

جاده چالوس یکی از مهم‌ترین جاده‌ها برای مردم تهران و کرج است که از کرج آغاز شده و ۱۷۸کیلومتر بعد به شهر چالوس در مازندران وصل می‌شود.

جاده چالوس یکی از مهم‌ترین جاده‌ها برای مردم تهران و کرج است که از کرج آغاز شده و ۱۷۸کیلومتر بعد به شهر چالوس در مازندران وصل می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ پایگاه خبری اقتصاد ایران در ادامه نوشت: جاده چالوس یکی زیباترین جاده‌های جهان است و همین امر سبب شده، گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان به این جاده سفر کنند. این جاده در سال ۱۳۱۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و سپس به مرور زمان سد امیرکبیر و انواع رستوران‌ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده ساخته شد و به جاذبه و زیبایی‌های این جاده افزود و هم‌اکنون این جاده یکی از زیباترین جاده‌های جهان است و کمتر ایرانی پیدا می‌شود که به این جاده زیبا سفر نکرده باشد.

اما این جاده بسیار زیبا برای ساکنان ۵۴ روستا مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است، این افراد در روزهای تعطیل برای رفتن به خانه خود با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند به دلیل اینکه جاده چالوس یکطرفه است و این معضل در ایام نوروز و تعطیلات تابستان تشدید می‌شود، این مشکل قابل حل است اما بی‌توجهی مسئولان به این موضوع سبب شده تا این مشکل همچنان به قوت خود باقی بماند. اگر خدایی نکرده مشکلی برای یکی از مسافران و گردشگران پیش بیاید، خودروهای کمک‌رسان از جمله اورژانس و آتش‌نشانی به راحتی نمی‌توانند در این جاده به دلیل یکطرفه بودن تردد کنند.

جاده چالوس رنگین کمانی از جاذبه‌های گردشگری

جاده چالوس به عنوان رنگین کمانی از جاذبه‌های گردشگری است که زیبایی‌های زیادی را در دل خود جای داده است اما مسئولان قدر آن را نمی‌دانند و همچنین زباله‌های رها شده مسافران و گردشگران در حاشیه راه این زیبایی را کم رنگ‌تر کرده است و همین امر یکی دیگر از مشکلات و معضلات ساکنان جاده چالوس شده است که باید فکری جدی برای آن شود، شاید یکی از علت‌های این امر نبود سطل زباله کافی در حاشیه راه یا نبود فرهنگ‌سازی مناسب باشد. تعریض شدن جاده چالوس برای ساکنان این جاده به آرزو تبدیل شده است، پهن نبودن عرض جاده خواه یا ناخواه سبب حادثه برای روستائیان این منطقه خواهد شد.

یکطرفه شدن جاده چالوس و مشکلات رفت‌و‌آمد روستائیان

یکی از روستائیان جاده چالوس گفت: در حال حاضر یکی از معضلاتی که روستائیان جاده چالوس را با مشکل مواجه کرده است، ترافیک چندین ساعته یا یکطرفه شدن جاده چالوس در ایام آخر هفته و تعطیلات است که برخی مواقع ماموران راهنمایی و رانندگی با چراغ‌گردان ما را تا مقصدمان می‌رسانند. «احمد خراسانی» با بیان اینکه معمولا جاده‌های زیبا برای ساکنان آن منطقه اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند، اضافه کرد: متاسفانه سهم روستائیان جاده چالوس از این زیبایی فقط دود خودروها و ترافیک شده است. وی افزود: از مسئولان استانی و کشوری درخواست دارم با توجه به اینکه میزان حجم تردد در این جاده بسیار بالاست، توجه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند و این جاده پر تردد را به حال خود رها نکنند. خراسانی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که ساکنان این جاده را با مشکل مواجه کرده است، زباله‌های رها شده مسافران و گردشگران عبوری است که بدون توجه زباله و پسماندهای خود را در حاشیه راه رها می‌کنند.

رفع مشکلات جاده چالوس نیازمند فکر اساسی است

بخشدار آسارا گفت: در ایام نوروز، آخر هفته و تعطیلات شاهد یکطرفه شدن جاده چالوس هستیم و تغییر مداوم ساعت آن مشکلاتی را برای ساکنان جاده چالوس ایجاد می‌کند، اما از مسئولان استانی و کشوری درخواست دارم برای رفع این مشکل فکری اساسی کنند.

«محسن محمدی سیرایی» با بیان اینکه اعلام یکطرفه شدن جاده چالوس باید به صورت کارشناسی و میدانی صورت گیرد، افزود: توجه به این نکته از بروز ترافیک و مشکل برای ساکنان جاده چالوس جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سهم ساکنان جاده چالوس نباید فقط مشکلات و معضلات این جاده باشد، اضافه کرد: برخی از مشکلات جاده چالوس از جمله رها کردن زباله از سوی مسافران و گردشگران با فرهنگ‌سازی قابل رفع است.

وی گفت: مسافران و گردشگران جاده چالوس می‌توانند زباله‌های خود را به ۱۲۰ مخزن زباله در طول جاده بریزند که این مخازن به فاصله یک کیلومتر از یکدیگر قرار دارد.

وی ادامه داد: تاکنون قول‌هایی از سوی وزیر راه و شهرسازی برای تعریض این جاده زیبا داده شده است، با توجه به اینکه حجم تردد در این جاده بسیار بالا است از مسئولان استانی و کشوری درخواست دارم نسبت به تعریض این جاده زودتر اقدام کنند تا شاهد ترافیک در این محور نباشیم.

وی با بیان اینکه برای رفع نقاط حادثه خیز جاده چالوس نیز اقدام شده است اما این روند نیز به دلیل کمبود اعتبار به کندی پیش می‌رود، تصریح کرد: ترافیک و یک‌طرفه شدن جاده چالوس می‌تواند برای خودروهای اورژانس مشکلات زیادی را ایجاد کند که اخیرا یکی از ساکنان به دلیل تاخیر خودرو اورژانس جان سپرد یا سقوط کوهنوردی از کوه از دیگر حادثه‌ها بود.

کابوس یک‌طرفه شدن جاده چالوس

وی با اشاره به اینکه یک‌طرفه شدن جاده چالوس برای روستائیان این منطقه به کابوسی تبدیل شده است، گفت: این امر سبب شده تا ساکنان تمام برنامه‌ریزی‌های زندگی خود بر اساس زمان یک‌طرفه شدن جاده انجام دهند.

«مهدی ایران نژاد» فرماندار کرج در مورد یک‌طرفه شدن جاده چالوس و همچنین مشکلاتی که این جاده با آن روبه‌رو است، گفت: نباید تمام مشکلات جاده چالوس بر دوش ساکنان آن باشد و تصمیم‌گیری‌ها باید به گونه‌ای باشد که به‌حقوق مسلم ساکنان روستاهای جاده چالوس توجه شود.

لزوم توجه مسئولان به تسریع طرح تعریض جاده چالوس

استاندار البرز نیز با اشاره به اینکه محور کرج به چالوس یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین محورهای مواصلاتی کشور به‌شمار می‌رود گفت: به همین دلیل باید به مشکلات آن از جمله ترافیک که معضلات بسیار زیادی به وجود آورده است، توجه ویژه‌ای صورت گیرد. «اصغر عربیان» با بیان اینکه اجرای برخی از طرح‌ها و پروژه‌ها می‌تواند مشکل ترافیک جاده چالوس را برطرف کند، افزود: تسریع این طرح‌ها و پروژه باید مورد توجه قرار گیرد. متولیان گردشگری البرز و چالوس اگر زیرساخت‌های حضور گردشگران را به خوبی فراهم می‌کردند، دیگر شاهد ترافیک سنگین در این جاده بسیار زیبا نبودیم، متاسفانه مسافران و گردشگرانی که قصد سفر به سمت شمال را دارند باید ساعت‌ها وقت خود را در این جاده سپری کنند،‌ از طرف دیگر این امر مشکلاتی را برای رفت و آمد ساکنان روستایی این جاده ایجاد کرده است.

اگر زیرساخت اسکان موقت مسافران در این جاده بسیار زیبا متناسب با حجم تردد آن فراهم شود، مسافران در طول سفر خود چندین ساعت را برای استراحت در نظر می‌گیرند و همین امر باعث کاهش حجم تردد در این جاده رویایی می‌شود و مسافران دیگر ترافیک چندین ساعته را در طول سفر خود تجربه نخواهند کرد اما به دلیل فراهم نبود این امکان، مسافران و گردشگران این جاده را به عنوان مسیری برای رسیدن به مقصد خود انتخاب می‌کنند، در صورتی که این جاده نیز می‌تواند قسمتی از برنامه سفر و تفریح مسافران باشد.

اهمیت جاده چالوس در بسیاری از موارد به بوته فراموشی سپرده می‌شود و مسئولان از یاد می‌برند که جاده چالوس نه تنها برای کرج و مازندران بلکه برای کل کشور اهمیت دارد، اما این روزها مشکلات جاده چالوس که جنبه ملی دارد بر دوش ساکنان این جاده افتاده است و دستگاه‌های مربوطه به این امر بی‌توجه هستند. مسئولان با بررسی این مشکل می‌توانند راه‌های جایگزین برای این معضل پیدا کنند، راه‌های مختلفی برای کاهش آثار نامطلوب ناشی از یکطرفه شدن جاده چالوس وجود دارد که با تامین اعتبار می‌توان آن را اجرایی کرد. به هر حال امیدوار هستیم این مشکل نیز به زودی با مدیریت مدیران توانمند و خلاق روزی حل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha