• دوشنبه / ۱ مهر ۱۳۹۲ / ۰۰:۱۸
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 92070100026
  • خبرنگار : 71431

واکاوی تصادف مرگبار اسکانیاها از منظری دیگر!

واکاوی تصادف مرگبار اسکانیاها از منظری دیگر!

تصادف دلخراش دو اتوبوس اسکانیا با یکدیگر که منجر به مرگ 44 تن از هموطنانمان شد تحلیل‌ها و اظهارنظرهای مختلفی را در باب چرایی وقوع و یافتن علت حادثه به دنبال داشت و عمده دستگاه‌ها سعی در بیان دیدگاه خود به نحوی داشتند که کمتر مقصر حادثه دیده‌شوند، معاون سابق پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران با گذشت حدود دو هفته از وقوع این حادثه به بررسی ابعاد آن پرداخت.

تصادف دلخراش دو اتوبوس اسکانیا با یکدیگر که منجر به مرگ 44 تن از هموطنانمان شد تحلیل‌ها و اظهارنظرهای مختلفی را در باب چرایی وقوع و یافتن علت حادثه به دنبال داشت و عمده دستگاه‌ها سعی در بیان دیدگاه خود به نحوی داشتند که کمتر مقصر حادثه دیده‌شوند، معاون سابق پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران با گذشت حدود دو هفته از وقوع این حادثه به بررسی ابعاد آن پرداخت.

مهندس داود براتی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،دراین‌باره گفت: در حادثه اخیر تصادف دو اتوبوس در اتوبان قم که منجر به آتش‌سوزی و تلفات انسانی دلخراشی شد متاسفانه باز هم شاهد نگاه‌های سطحی و غیر کارشناسی هستیم همان‌طور که در حادثه مشابه قبلی که در همدان رخ داد و تعدادی از سرنشینان اتوبوس سوخته یا جان خود را ازدست دادند نیز بطور مقطعی حساسیت‌ها و نگرانی‌ها عنوان شد.

وی با بیان اینکه همواره پس از وقوع حوادث این‌چنینی همه عناصر و حلقه‌های مرتبط تصمیم می‌گیرند که این حوادث را ریشه کن کنند، گفت: در حوادث آتش گرفتن سرنشینان خودروهای سواری و به ویژه تولید سال 84 و 85 نیز شاهد عکسالعمل‌های مشابه بودیم، اما متاسفانه همچنان حکایت باقیست و ما شاهد چنین حوادثی هستیم.

داود براتی

براتی با طرح این پرسش که کجای کار مشکل دارد، گفت: در بررسی این حوادث همواره پرسیده می‌شود که آیا ایمنی خودرو به درستی و بر اساس استانداردها مورد توجه دست‌اندرکاران و مسئولان قرار گرفته یا کنترل کیفیت خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای مرتبط است یا این که تست‌ها و آزمایشات فنی و کیفی لوازم و تجهیزات بکار رفته در خودروها توسط موسسات و آزمایشگاه‌های معتبر و حائز شرایط صورت می پذیرد؟

به گفته وی بطور کلی این پرسش در اذهان شکل می گیرد که آیا طراحی، تولید وبهره‌برداری از خودروهای تولید داخل، استاندارد به معنای واقعی و با لحاظ کیفیت مطلوب است و در زمینه فاکتور مهم ایمنی خودرو، بطور اصولی راهبرد و مدیریت می‌شود؟

معاون سابق پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران با بیان اینکه باید اذعان کرد که کیفیت ایمنی راه‌ها و ایمنی خودروها، در شرایط مطلوب و متناسب با اهداف حفاظت از جان سرنشینان نیست، گفت: ریسک سوانح خودروئی و از طرفی آتش‌سوزی در حین حرکت یا پس از تصادف مطابق آمارهای موجود در حد نسبتا بالائی وجود دارد و اگر همچنان ارزیابی و آنالیز منطقی حوادث برای برنامه‌ریزی دقیق و حرکت در مسیر اصلاح روش‌ها و رفع نواقص و کاستی‌ها را نداشته باشیم این چرخه با تحمیل خسارات و تلفات سنگین همچنان ادامه خواهد یافت.

براتی با اشاره به حادثه مشابه قبلی که اتوبوس در حال حرکت دچار آتش‌سوزی شد ، گفت: سرنشینان این اتوبوس در حین حرکت اتوبوس با انتشار دود از ناحیه کف اتوبوس در قسمت میانی نگران و دچار ناراحتی شده و راننده را مطلع می‌کنند که راننده پس از لحظاتی اتوبوس را متوقف کرده و به سراغ کمک خود که در محل قسمت زیرین اتوبوس در زیربوفه در حال استراحت بوده، می‌رود، غافل از اینکه حریق به حالت کند سوزی در آن ناحیه شروع شده و با بازکردن در محل استراحت کمک راننده و رسیدن اکسیژن به آن، ناگهان شعله‌ور شده و در مدت کوتاهی داخل اتاق اتوبوس را در بر گرفت و سبب مرگ تعدادی از مسافران اتوبوس شد.

وی افزود: در این حادثه اولا ریسک بروز حریق در حین حرکت خودرو نباید وجود داشته باشد و ثانیا نباید از طریق موادمصرفی غیراستاندارد براحتی و در زمان کوتاهی توسعه و گسترش یابد و ثالثا راننده باید در حداقل زمان ابتدا سرنشینان را تخلیه اضطراری کرده و آثار حادثه را کنترل و کاهش می‌داد.

براتی با مقایسه دو حادثه اخیر اتوبوس به لحاظ استانداردها و ضوابط و مقررات ایمنی گفت: در میان مهمترین نتایج و عوامل موثر در بروز حوادث خودروئی منجر به آتش‌سوزی خودروها می‌توان به نبودن استانداردها و ضوابط ملاک عمل در طراحی‌ها و ساخت ناقص خودروها و متناسب نبودن روند توسعه و تکمیل آن با اهداف کیفیت فنی و ایمنی اشاره کرد.

معاون سابق پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران افزود: از طرفی ضوابط و استانداردهای موجود، هر چند ناقص نیز رعایت نشده یا با کیفیت نازل در اجرای آن همراه است.

براتی با تاکید بر اینکه کنترل کیفیت و بازرسی‌های مداوم و مستمر در زمینه رعایت و اجرای بهینه ضوابط و استانداردها در شرایط مطلوب نیست، گفت: از طرفی آزمایشگاه‌ها و موسسات مرتبط با تست و آزمون و صدور مدارک کیفیت بر اساس استانداردها، درباره لوازم و تجهیزات به ویژه پر ریسک در خودروها یا وجود ندارد یا با نواقص و کاستی‌های عدیده‌ای همراه است و از سوی دیگر نیز واردات لاستیک و سایر قطعات خارجی، بدون کنترل‌های لازم از منظر فنی و ایمنی مزید بر علت است.

معاون سابق پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران عدم برخورد اصولی با عوامل انسانی که در بروز حوادث گذشته نقش داشته‌اند را نیز علت دیگری برای تکرار چنین حوادثی برشمرد و گفت: متاسفانه رویکرد ناقص و سطحی‌نگری به علل بروز حوادث، موجب نبود عزم جدی در رفع نواقص و ارتقای مستمر کیفیت ایمنی خودروها شده است.

به گفته براتی باید از مسئولان پرسیده شود که آیا با عوامل انسانی و مسئولیت‌های مرتبط با ایمنی خودروها برخورد کرده‌ یا اینکه توپ آن را مرتب در زمین‌های طرفین پاسکاری کرده‌اند که شواهد حاکی از شرایط نامطلوب در این زمینه است.

وی با تاکید بر اینکه برای نجات جان انسان‌ها و پیشگیری از دیدن صحنه‌های دلخراش سوختن سرنشینان بی‌گناه خودروها، باید سهم و دانگ خود را در تداوم و تکرار این نوع حوادث در نظر بگیریم و با خردجمعی، مشارکت پذیری، توسعه و تکمیل استانداردها و ضوابط، اصلاح شیوه‌های بازرسی، کنترل کیفیت و برنامه‌ریزی دقیق از تکرار و تداوم این حوادث و سوانح پیشگیری کنیم، گفت: امروز برای اولویت قراردادن مولفه ایمنی در طراحی و تولید خودرو خیلی دیر است و این مهم را در صنایع مختلف بارها و بارها درس گرفته و بدان موظف بوده و هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha