• دوشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92070805192
  • خبرنگار : 71452

پرتاب ماهواره کانادا توسط موشک فالکون

پرتاب ماهواره کانادا توسط موشک فالکون

موشک فالکون 9 متعلق به شرکت اسپیس ایکس حامل ماهواره کانادا با هدف بررسی آب و هوای فضا از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

موشک فالکون 9 متعلق به شرکت اسپیس ایکس حامل ماهواره کانادا با هدف بررسی آب و هوای فضا از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شرکت خصوصی اسپیس ایکس تاکنون در پنج مأموریت قبلی نسخه قدیمی موشک فالکون 9 را از فلوریدا مورد آزمایش قرار داد، اما برای نخستین بار نسخه جدید این موشک از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد.

موشک فالکون 9 پیش از این دو تست پرواز و سه مأموریت انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی را از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا با موفقیت انجام داده بود.

نسخه ارتقاء یافته موشک فالکون 9v1.1 روز یکشنبه 29 سپتامبر (هفتم مهر) از پایگاه فضایی پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. قدرت موتورهای این موشک حدود 60 درصد بیشتر از نمونه قبلی بوده و دارای مخزن سوخت بزرگتر و فناوری نرم افزاری ارتقاء یافته است.

این موشک حامل ماهواره Cassiope متعلق به شرکت MDA کانادا بوده و یک ماهواره علمی نسبتا کوچک برای بررسی آب و هوای فضا محسوب می شود.

با انتقال موفق این ماهواره به مدار زمین، نخستین مأموریت تجاری شرکت اسپیس ایکس به وسیله موشک فالکون 9v1.1 تا پایان سال جاری میلادی و از پایگاه فضایی کیپ کاناورال انجام خواهد شد.

شرکت خصوصی اسپیس ایکس در قالب قرارداد همکاری با ناسا، مأموریت انتقال تجهیزات برای خدمه مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را به وسیله موشک فالکون 9 و کپسول باری دراگون برعهده گرفته است.

شرکت اسپیس ایکس علاوه بر همکاری با ناسا به تازگی دو قرارداد همکاری با نیروی هوایی آمریکا برای انتقال ماهواره های نظامی منعقد کرده است؛ همکاری با شرکت های خصوصی و کشورهای دیگر برای انجام مأموریت های تجاری خصوصی شامل انتقال ماهواره به فضا از دیگر برنامه های فضایی این شرکت محسوب می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha