• دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92091107719

آغاز اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس یونسکو در باکو

آغاز اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس یونسکو در باکو

هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس سازمان یونسکو ساعاتی قبل در پایتخت جمهوری آذربایجان گشایش یافت.

هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس سازمان یونسکو ساعاتی قبل در پایتخت جمهوری آذربایجان گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این اجلاس که در شهر باکو برگزار می‌شود، حدود 600 نماینده از 95 کشور جهان حضور دارند و ریاست اجلاس بر عهده «ابولفاس کارایف»،‌ وزیر میراث و گردشگری جمهوری آذربایجان است که با حضور مقامات ارشد این کشور و سازمان یونسکو گشایش یافت.

جمهوری آذربایجان امسال خواستار ثبت جهانی بازی «چوگان» به‌عنوان میراث جهانی ناملموس خود شده است که شواهد موجود حاکی از آن دارد که این کشور از پیگیری ثبت این بازی، اهداف تجزیه‌طلبانه و رؤیای موهوم آذربایجان بزرگ را در نظر دارد و در درخواست خود برای ثبت چوگان در فهرست میراث جهانی ناملموس، جمهوری آذربایجان را کشوری دانسته که از هزاران سال قبل رام‌ کردن اسب در آن رواج داشته که یکی از دلایل اصلی آن نیز تربیت اسب‌ها برای بازی چوگان بوده است!

حتا در اسناد پیوست این درخواست، از لفظ مجعول و واهی آذربایجان جنوبی نیز استفاده، و رواج این بازی در ایران را به رواج آن در شهرهای آذربایجان جنوبی و البته خیالی نسبت داده است. این اسناد به‌خوبی نشان می دهد که این کشور در پیگیری ثبت پرونده‌ی چوگان در فهرست جهانی به‌نام خود، اهداف تجزیه‌طلبانه و البته گستاخانه را مورد نظر دارد.

امسال علاوه‌بر جمهوری آذربایجان که به دنبال ثبت جهانی بازی «چوگان» به‌عنوان میراث جهانی ناملموس خود است، ایران نیز خواستار ثبت طب سنتی کشورمان در فهرست میراث جهانی ناملوس یونسکو شده است.

هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس سازمان یونسکو تا روز 7 دسامبر ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha