مدیرکل کمیتههای ملی گردشگری تأکید کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تنها دستگاه حاضر بین مسافران جام جهانی برزیل است که از ابتدا در جریان مشکلات قرار داشته و به متخلفان نیز تذکرهایی را داده است.
محمدعلی فیاضی که این روزها با عنوان عضو کمیتهی تبلیغی ستاد پشتیبانی جام جهانی به جام جهانی برزیل رفته، بهدنبال انتقادهایی که به تخلفات رخداده در اجرای برخی تورهای جام جهانی وارد شده، به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: تنها دستگاهی که بهصورت ملموس بین مسافران جام جهانی حضور دارد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که تا کنون در برزیل، دو جلسه با مدیر آژانسی که برخی تخلفات و شکایتها به آن وارد شده، داشته و به او تأکید کرده که باید در خدماتدهی، تغییر رویه دهد. ما هم ارزیابیهای لازم را خواهیم داشت و از نزدیک شاهد ماجرا هستیم.
او ادامه داد: با راهنمایان تور این آژانس که منتخب فدراسیون فوتبال است، در برزیل جلسههایی داشتیم و تمهیدات اجرایی لازم نیز یادآوری شده که ظاهرا تغییر رویه هم دادهاند. ما تلاش میکنیم تا پایان سفر، نظر مسافران را بگیریم و براساس آن، اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی تأکید کرد: اگر تخلفی صورت گرفته و شکایتی از مجریان تور وجود دارد، باید بهشکل کتبی و به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در استان تابع ارائه شود، در این صورت بلافاصله کمیتهی فنی رسیدگی به شکایات، تشکیل و تخلفات، پیگیری میشود.
فیاضی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ابتدا با انحصاری کردن فروش تورهای جام جهانی مخالف بوده است، گفت: فدراسیون، یک آژانس را برای این کار انتخاب کرد و ارزیابیهای ما از مسافران نشان میدهد، بیشتر اعتراضها به همان آژانس، مربوط میشود. ما با مسافران هفت آژانس دیگر نیز گفتوگو کردیم، مسافران آنها از خدمات این آژانسها رضایت بیشتری داشتند. سازمان پیش از سفر از این آژانسها، تعهدات لازم را گرفته است.
او بیان کرد: تعداد شاکیان آژانس منتخب فدراسیون فوتبال، بسیار زیاد است و با وجود آنکه مسوولیت رسیدگی به این اعتراضها و شکایتها متوجه فدراسیون فوتبال میشود، ولی ما بهعنوان متولی دفاتر خدمات مسافرتی، به مدیر آن آژانس که اکنون در برزیل است، تأکید کردیم که باید رضایت مسافرانش را جلب کند.
وی همچنین اظهار کرد: متولی این آژانس، فدراسیون است؛ ولی متأسفانه حتا مسوولی که این آژانس را انتخاب کرده، تا کنون در میان مسافران دیده نشده و محل اقامت آنها با مسافران متفاوت است. در حالی که وقتی این آژانس از سوی جایی انتخاب شده، دست کم متولی آن باید در میان مسافران و مجری منتخب، سرکشیهایی را انجام دهد؛ ولی متأسفانه تا کنون اینطور نبوده است. سازمان هم در این مورد نمیتواند دخالت کند، چون این آژانس، منتخب فدراسیون فوتبال بوده است.
فیاضی در ادامه گفت: با اینکه سازمان در برابر تخلفات این آژانس در مرحلهی نخست وظیفهای ندارد، اما بهخاطر تعهدات کاری، وظایف و تکالیف حاکمیتی، این آمادگی را دارد به شکایتهایی که دریافت میکند، رسیدگی کند.
او همچنین تأکید کرد: انتظار داریم مسوول این کار، یعنی فدراسیون فوتبال نیز پاسخگوی اعتراضها و شکایتهایی باشد که متوجه آژانس منتخباش میشود.
مدیرکل کمیتههای ملی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه به انتقادهایی که «ستاد ویژهی پشتیبانی از تیم ملی در وزارت خارجه» به اجرای برخی تورهای جام جهانی و همچنین کلاهبرداریها وارد کرده است، اشاره و اظهار کرد: در مدت حضورم در برزیل و با توجه به سرکشیهایی که از هتلهای محل اقامت ایرانیها داشتم، حضور نمایندهی وزارت امور خارجه را تا کنون مشهود ندیدم، حتا نمایندگان آژانسهای حاضر در برزیل هم از بازرسیها و نظارت نمایندگان این ستاد ویژه، اظهار بیاطلاعی کردند. با این حال، اگر این ستاد شکایتی را گرفته یا بررسی میدانی داشته یا در سفارتخانه، این شکایتها مکتوب است، باید بلافاصله به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منعکس کنند و مطمئن باشند در کمیته فنی رسیدگی خواهد شد.
او در عین حال تأکید کرد: ما تلاش میکنیم دستگاهی را زیرسوال نبریم و نتایج شیرین بازیهای تیم ملی ایران را درگیر این مسائل نکنیم.
فیاضی که اکنون در برزیل حضور دارد، گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری براساس رسالت خود، از هر فرصتی برای معرفی جاذبههای ایران استفاده میکند. این سازمان نخستین دستگاهی بود که برای معرفی یوزپلنگ ایرانی پای خود را به جام جهانی باز کرد. در ادامه نیز با حضور سازمانها و نهادهای مسوول مانند حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون فوتبال، بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، «کارگروه استفاده از نماد یوزپلنگ آسیایی در بازیهای جام جهانی فوتبال» تشکیل شد که در جلسات متعدد کارگروه، تصمیم گرفته شد، یوز بهعنوان نماد پیراهن ملی به فدراسیون ارائه شود.
او همچنین افزود: در آذرماه سال پیش نیز رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نامهای را برای رییسجمهور فرستاد و تشکیل ستاد ویژهای را برای جام جهانی پیشنهاد کرد که دفتر ریاست جمهوری این نامه را به وزیر ورزش ارجاع داد و او را مأمور تشکیل این ستاد کرد. معاون وزیر هم مأموریت یافت که این ستاد را شکل دهد. همچنین معاون گردشگری از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به این ستاد معرفی شد.
وی با اشاره به کمیتههای زیرمجموعهی این ستاد، گفت: سازمان در دو کمیتهی فرهنگی و فنی که در برنامهریزی تورهای جام جهانی مسوولیت داشتند، عضو بود. کمیتهی فرهنگی که ریاست آن برعهدهی معاون فرهنگی فدراسیون فوتبال بود و قرار شد معرفی جاذبههای ایران و حمایت از تیم ملی با ساماندهی مشوقان از طریق این کمیته پیگیر شود و کمیتهی فنی که در آن برای تورهای جام جهانی برنامهریزی شد.
دبیر کمیتههای ملی معاونت گردشگری ادامه داد: با دستگاههای مرتبط در امور فرهنگی، جلسههای متعددی تشکیل شد تا اقلام فرهنگی مناسبی فراهم شود. متأسفانه اعتبار لازم در اختیار قرار نگرفت و بسیاری از برنامههای این کمیته اجرایی نشد. با این حال رییس سازمان تأکید کرد که حضور خوبی را در جام جهانی داشته باشیم. بنابراین ما در حد توان، اقلام فرهنگی را برای معرفی ایران تهیه و در اختیار بخشهای مورد نظر از جمله سفارت ایران در برزیل قرار دادیم. حتا دبیر ستاد ویژهی پشتیبانی از تیم ملی در وزارت امور خارجه، آقای هاشمی مستقیما در انتخاب اقلام صنایع دستی نقش داشت. ای کاش اعضای این ستاد در کنار انتقادهایی که مطرح کردند، روند همگرایی و تهیهی این اقلام را با وجود تأمین نشدن بودجهی لازم یادآور میشدند.
فیاضی دربارهی کمیتهی فنی نیز گفت: با توجه به اعلام فدراسیون برای اختیار داشتن در انتخاب آژانس مجری تورهای جام جهانی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نظرش را اعلام کرد که با انحصاری کردن این کار مخالف است؛ اما فدراسیون تأکید داشت، خودش این کار را انجام میدهد و اکنون سازمان در اینباره مسوولیتی ندارد و اتفاقهای رخداده نیز متوجه فدراسیون میشود.
انتهای پیام
نظرات