• شنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93110401581
  • خبرنگار : 71452

کشفیات جدید «روزتا» از دنباله‌دار 67P

کشفیات جدید «روزتا» از دنباله‌دار 67P

فضاپیمای روزتا در ادامه تحقیقات خود در اطراف دنباله‌دار مرموز و ناهموار 67P/Churyumov–Gerasimenko به جزئیات تازه‌ای دست یافته است که احتمال وجود بلوک‌های سازنده حیات را تقویت می‌کند.

فضاپیمای روزتا در ادامه تحقیقات خود در اطراف دنباله‌دار مرموز و ناهموار 67P/Churyumov–Gerasimenko به جزئیات تازه‌ای دست یافته است که احتمال وجود بلوک‌های سازنده حیات را تقویت می‌کند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، مجموعه داده‌هایی که به تازگی توسط ابزار GIADA فضاپیمای روزتا تهیه و به زمین مخابره شده است، به دانشمندان برای درک بهتر نحوه تکامل دنباله‌دارها کمک می‌کند.

«السانادرا روتندی» محقق اصلی ابزار GIADA تأکید کرد: برخی دنباله‌دارها توپ‌های برفی کثیف و برخی دیگر توپ‌های گرد و غبار برفی هستند؛ برخلاف تصورات قبلی، دنباله‌دار 67P درحقیقت یک «توپ گرد و غبار برفی» است.

محققان آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ به نتایجی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد این دنباله‌دار دارای ترکیبات آلی شامل مولکول‌های مبتنی بر کربن است که بعنوان بلوک های سازنده حیات شناخته می‌شوند؛ برای نخستین‌بار است که مولکول‌های آلی بر سطح هسته یک دنباله‌دار شناسایی شده‌اند.

همچنین نیمکره شمالی دنباله‌دار 67P دارای تپه‌ها و ناهمواری‌هایی مشابه زمین، مریخ و ناهید است؛ این دنباله‌دار فاقد یک جو قوی و گرانش بالا مانند سیارات دیگر است.

دنباله‌دار 67P تیره‌تر از زغال بوده و مقادیر یخ‌آب بر سطح آن بدلیل سفر‌های متعدد دنباله‌دار بسمت خورشید، بسیار کم است.

نتایج مطالعه دیگری که توسط محققان آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) ناسا انجام شده نشان می‌دهد، نیمکره شمالی نسبتا گرمتر از نیمکره جنوبی است که نشانگر تغییرات فصلی در این دنباله‌دار است.

محققان در حال تجزیه و تحلیل برخی ویژگی‌های سطح دنباله‌دار 67P هستند تا از این طریق بتوانند به جزئیات بیشتری درخصوص سیارات و منظومه شمسی دست پیدا کنند.

نتایج کشفیات اخیر فضاپیمای روزتا در مجله Science منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha