• دوشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93112011067
  • خبرنگار : 71456

مدارگرد «روزتا» خود را برای عبور نزدیک از کنار دنباله‌دار گرم می‌کند

مدارگرد «روزتا» خود را برای عبور نزدیک از کنار دنباله‌دار گرم می‌کند

مدارگرد «روزتا» متعلق به آژانس فضایی اروپا، در حال آماده‌شدن برای عبور از فاصله شش کیلومتری یکی از فعال‌ترین نواحی دنباله‌دار 67P است.

مدارگرد «روزتا» متعلق به آژانس فضایی اروپا، در حال آماده‌شدن برای عبور از فاصله شش کیلومتری یکی از فعال‌ترین نواحی دنباله‌دار 67P است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این ناحیه بر روی لوب بزرگ‌تر دنباله‌دار 67P/Churyumov–Gerasimenko واقع شده و Imhotep نامیده می‌شود.

با قرار گرفتن فرودگر فیلائه (Philae) در خاموشی مطلق و وجود امیدهای کمرنگ درباره احیای آن، فضاپیمای روزتا آخرین نقطه امید آژانس فضایی اروپا برای انجام مطالعات علمی درباره دنباله‌دار 67P به شمار می‌آید.

نزدیک‌ترین عبور روزتا از کنار این دنباله‌دار روز چهاردهم فوریه (25 بهمن) در ساعت 12:41 به وقت گرینویچ (16:11 به وقت تهران) و زمانی رخ می‌دهد که خورشید مستقیما در پشت فضاپیما قرار می‌گیرد؛ این موضوع شرایط ایده‌آلی را برای بررسی ذرات غباری در سطح هسته دنباله‌دار فراهم می‌کند.

این گذر همچنین به روزتا امکان تمرکز بر نواحی را می‌دهد که دارای سطوح بالای آزادسازی گاز هستند و چنین موضوعی، فرصت مناسبی برای درک بهتر ارتباط بین افزایش این فعالیت و سحابی که دنباله‌دار را احاطه کرده است، فراهم می‌کند.

این عبور همچنین به منجمان امکان اندازه‌گیری‌ با تفکیک‌پذیری بالا از سطح دنباله‌دار را در طیفی از طول موج‌ها مهیا می‌کند؛ این امر به جامعه علمی امکان نمونه‌گیری از درونی‌ترین ذرات جو دنباله‌دار را می‌دهد.

پس از عبور نزدیک سامانه روزتا از کنار دنباله‌دار، تیم این مدارگرد به دنبال پایه‌ریزی مجموعه‌ای جدیدی از عبورها در ارتفاع‌های متغیر از 15 تا 100 کیلومتر از کنار دنباله‌دار خواهد بود. این موضوع به هر یک از یازده ابزار علمی فناوری مزبور امکان عملکرد در فاصله بهینه را می‌دهد و بنابراین بازدهی علمی این مانور به حداکثر خواهد رسید.

روزتا 13 آگوست (22 مرداد) در نزدیک‌ترین فاصله از خورشید خواهد بود و طی آن، دنباله‌دار به فاصله 186 میلیون‌ کیلومتری خورشید خواهد رسید که این موضوع فعالیت آن را افزایش خواهد داد.

پس از انجام این مانورها، اپراتورهای آژانس فضایی اروپا درباره ماموریت بعدی این سامانه تصمیم‌گیری خواهند کرد و این که مدارگرد مزبور تا چه مدت به فعالیت خود ادامه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha