• جمعه / ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94012106569
  • منبع : نمایندگی سمنان

قصه تلخ خام‌فروشی در پایتخت گچ جهان

ایسنا/سمنان استاندار سمنان بر خام‌فروشی نکردن مواد معدنی در این استان تاکید کرد و گفت: باید از خام‌فروشی معادن و به ویژه از صادرات خام گچ استان سمنان به عنوان بزرگترین تولیدکننده گچ کشور، اجتناب کرد.

استاندار سمنان بر خام‌فروشی نکردن مواد معدنی در این استان تاکید کرد و گفت: باید از خام‌فروشی معادن و به ویژه از صادرات خام گچ استان سمنان به عنوان بزرگترین تولیدکننده گچ کشور، اجتناب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، محمد وکیلی در کارگروه مشترک امور اقتصادی، آب و کشاورزی استان که در سالن مدیریت بحران استانداری برگزار شد، با توجه به ظرفیت‌ها و توانائی‌های مهم و موثر معدنی در استان گفت: یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های مهم در سال 94، شناسائی ظرفیت‌های معدنی برای اکتشاف و فعال‌شدن معادن در سطح استان سمنان است.

وی ضمن تاکید بر فعال‌شدن معادن در استان افزود: با توجه به اعلام قبلی باید کسانی که مجوز معدنی گرفته‌اند تعیین تکلیف کرده و معادن را فعال کنند.

وکیلی افزود: صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به شناسایی مناسب نقاط معدنی و اعلام ظرفیت‌ها برای اکتشاف آن توسط متقاضیان واجد شرایط در قالب دسترسی نرم‌افزاری تلاش مضاعف داشته باشد و در این عرصه قرار شد پنجره واحدی با حضور کارشناسان مربوطه جهت انجام کارهای استعلامی و تسریع در کارها اتخاذ شود.

وی همچنین برخام فروشی نکردن مواد معدنی تاکید و اظهار کرد: شرایط و بستر ایجاد واحدهای فرآوری معدنی در کنار معادن در استان ایجاد شده و همه دستگاه‌های اجرایی و دست اندرکاران باید تلاش کنند تا معادن در استان فعال و از این ظرفیت در جهت رونق اقتصادی استان بهره گرفته شود.

استاندار سمنان سهم سرمایه‌گذاری و اشتغال در معادن را کم برشمرد و افزود: با توجه به رتبه‌های بالای معادن هنوز نتوانسته‌ایم در عرصه معدن سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی مناسبی داشته باشیم و در این خصوص در سال 94 بحث معدن برای ما بسیار حائز اهمیت است و نباید در این زمینه به سادگی از آن عبور کرد.

وی شناسایی معادن و معرفی پتانسیل‌های آن برای جذب سرمایه‌گذار و متقاضی را مهم برشمرد و افزود: استان سمنان دارای مواد معدنی غنی و مهمی است؛ لذا باید شرایط سرمایه‌گذاری در آن فراهم گردد و در این عرصه دستگاه‌های مربوطه چون منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی باید برای اعلام استعلام‌ها همکاری و تعامل مناسبی داشته باشند و فرصت اعلام نتایج استعلامی نباید بیش از یک هفته طول بکشد.

وی با بیان اینکه در برداشت‌های معدنی باید مسائل فنی رعایت شود؛ در این خصوص تعیین دستورالعمل مشخص برای انجام کارهای متقاضیان اکتشاف و بهره‌برداری از معادن را خواستار شد.

استاندار سمنان به معادن و ذخایر گچ در استان اشاره کرد و افزود: در صنعت گچ فرآوری آن بسیار حائز اهمیت است و باید از صادرات خام گچ اجتناب کرد. صنعتی‌شدن و علمی کار کردن در این عرصه مهم و برای رونق اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده ضروری است.

وی گفت: در سند پایش استان، توسعه معادن از اولویت‌ها و محورهای مهم استان است که باید با کمک همه دستگاه‌ها گام‌های اساسی در رونق معادن استان برداشته شود.

استاندار سمنان در ادامه به بحث اصناف در استان اشاره کرد و افزود: نرخ بعضی از کالاها در استان خصوصا سمنان از نرخ متوسط کشور بالاتر است که در این زمینه باید دستگاه‌ها، علت افزایش قیمت را مشخص کنند و نباید با بی‌دقتی ما، مردم کالاهای گران‌تر از سایر نقاط تهیه کنند.

وی همچنین بر ساماندهی اصناف بر اساس نیازهای توسعه همه جانبه در سطح استان تاکید کرد و در خصوص بحث مجتمع‌های کشاورزی، بر حل مسائل و مشکلات زیر ساختی مجتمع کشاورزی برای افزایش تولید و توجه به مقوله صرفه‌جویی در مصرف آب تاکید کرد.

وی ارائه راهکارهای مناسب در صرفه جویی در آب را در عرصه کشاورزی بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: سیاست و برنامه بخش کشاورزی در استان، افزایش تولید و کاهش سطح کشت و تغییر شیوه کشت و تمرکز در مجتمع‌های کشاورزی با توجه به خشکسالی در سطح استان است.

به گزارش ایسنا؛ استان سمنان بزرگترین تولیدکننده گچ ایران است که افزون بر 80 درصد گچ ایران و6 درصد گچ دنیا در این استان تولید می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha