• یکشنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94031005825
  • خبرنگار : 71191

میراث فرهنگی برای «لسان‌الارض» چه می‌کند؟

 میراث فرهنگی برای «لسان‌الارض» چه می‌کند؟

مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان‌ گفت: قبل از ورود من به این اداره کل، توافقات درباره‌ی ساخت سالن اجتماعات در تخت‌فولاد اصفهان انجام شده بود.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان‌ گفت: قبل از ورود من به این اداره کل، توافقات درباره‌ی ساخت سالن اجتماعات در تخت‌فولاد اصفهان انجام شده بود.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، براساس مصاحبه‌ زنده تلویزیونی شهردار منطقه 6 اصفهان و طرح مصوب کمیسیون ماده 5 شهرداری اصفهان، چهار هزار قبر از تکیه‌ی تاریخی «لسان‌الارض» تخت فولاد زیر سالن اجتماعات شش هزار متری دفن می‌شود تا مردم اصفهان آن‌چه که در شان آن‌هاست را داشته باشند.

در این میان یکی از افرادی که نسبت به اتفاقات پیش‌رو و طرح‌های مطرح شده صاحب حق است، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان است که علاوه بر حضوری که باید در کمسیون ماده 5 در زمان تصویب طرح داشته باشد، به عنوان یکی از محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسانده است، باید پیگیر وضعیت آن محوطه باشد، اما در این میان فریدون الهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان بیشتر توپ را به زمین مدیریت شهری و اقداماتی که آن‌ها تمایل به انجامش دارند، می‌اندازد.

او در این زمینه به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا می‌گوید: قبل از ورود من به این اداره کل، توافقات درباره‌ی ساخت سالن اجتماعات در تخت‌فولاد اصفهان انجام و حتی بخش‌هایی از کار نیز آغاز شده بود، از سوی دیگر بستگان متوفیان دفن شده در این محوطه‌ی تاریخی اعتراض داشتند که نباید این کار انجام شود آنها اعتراض خود را به صورت مکتوب به دستگاه‌های مرتبط منعکس کردند اما هنوز بلاتکلیفی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

وی با تاکید بر این‌که تاکنون میراث فرهنگی استان اصفهان نظرات خود را در این زمینه منعکس کرده است،‌ ادامه می‌دهد: آنچه که مسلم است تصمیمات مطرح شده در این زمینه است، ظاهرا بنیاد شهید قصد ایجاد این سالن اجتماعات را دارد، ما نیز اکنون منتظر اقدام بعدی آنها هستیم.

او بیان می‌کند: اصولا باید حساسیت‌های اجتماعی در چنین پروژه‌هایی مدنظر قرار گیرد، نظر کارشناسی میراث فرهنگی نیز باید در این زمینه مطرح باشد.

الهیاری در ادامه با تاکید بربحث مطرح شده که کارشناس حاضر شده از سوی این اداره کل در جلسه‌ی تصویب این طرح در سال 91 نسبت به عملیاتی شدن آن مخالفت کرده است، معتقد است: اگر کارشناس میراث فرهنگی که در زمان تصویب این طرح در کمیسیون ماده 5 حضور داشت‌، برمواضع خود پافشاری می‌کرد، می‌توانست جایگاه قانونی خود را داشته باشد.

وی اضافه ‌می‌کند: اگر هرکدام از نهادهای متولی در این زمینه از ما نظرخواهی کنند، ما اعلام نظر می‌کنیم و باید نقطه نظرات میراث فرهنگی نیز در این زمینه به جد مدنظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، به دنبال شکایتی که بستگان متوفی در «لسان‌الارض» در 29 فروردین امسال از شهرداری داشتند و به دنبال آن دادسرا عملیات اجرائی را متوقف کرد، براساس دستور بازپرس، شهرداری منطقه 6 (فضل‌الله محلوجی) باید جواب اقدامات در دست انجام را تا یک ماه بعد یعنی 29 اردیبهشت به کلانتری منطقه اعلام می‌کرد، اما چون این اتفاق رخ نداده بود، روز گذشته (شنبه 9 خرداد) ابلاغیه ی دیگری از طرف کلانتری به شهرداری ارسال شده و وی باید سه شنبه 12 خرداد در کلانتری توضیحات خود را ارائه کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha