• دوشنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 94032514152
  • منبع : فضای مجازی

60 درصد واردات خودرو در انحصار یک خانواده!

60 درصد واردات خودرو در انحصار یک خانواده!

وقتی سخن از خودروهای وارداتی به میان می‌آید، ناخودآگاه بسیاری از نگاه‌ها به خریداران این خودروها در ایران معطوف می‌شود اما واقعیت این است که واردکنندگان خودرو سود اصلی را می‌برند.

وقتی سخن از خودروهای وارداتی به میان می‌آید، ناخودآگاه بسیاری از نگاه‌ها به خریداران این خودروها در ایران معطوف می‌شود اما واقعیت این است که واردکنندگان خودرو سود اصلی را می‌برند.

روزنامه آفتاب یزد با این مقدمه، نوشت: در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو از درآمد هنگفت برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از ناحیه استفاده از پول پیش‌ خریداران خودرو برای واردات این محصولات به ایران خبر داده بود. فربد زاوه اظهار کرده بود: «در حال حاضر بازدهی پول واردات یک مدل خودرو با تیراژ بالا به کشور برای شرکت واردکننده آن، حدود 500 درصد است. این به معنای آن است که شرکت واردکننده خودرو با استفاده از پول مردم، 500 درصد بهره مالی می‌برد».

در همین حال مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با آفتاب یزد و در واکنش به خبر سود 500 درصدی برخی از واردکنندگان خودرو تصریح کرد: من منکر اینکه اتومبیل وارداتی در ایران گران به دست مردم می‌رسد، نیستم اما نمی‌توانم سود 500 درصدی واردکنندگان را تأیید کنم. البته ممکن است واردکنندگان برخی خودروهای لوکس و خاص چنین سودهایی را هم کسب کرده باشند.

وی در عین حال افزود: البته واردکنندگان خودرو نسبت به سرمایه‌گذاری که برای این کار انجام می‌دهند سود خوبی نصیبشان می‌شود و این به دلیل آن است که موضوع واردات خودرو در کشور ما شفاف نیست. البته نه فقط واردات، بلکه اقتصاد ما هم شفاف نیست و این عدم شفافیت مشکلات فراوانی را برای اقتصاد ما ایجاد کرده است.

حریری همچنین گفت: 60 درصد از واردات خودرو کشور از سه برند انجام می‌شود که دوتای آن کره‌ای و یکی از آنها چینی است و واردات این سه برند در دست یک خانواده است.

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد: اگر اقتصاد ما دارای شفافیت باشد بسیاری از مشکلات کنونی که ناشی از عدم شفافیت است را شاهد نخواهیم بود.

باید برخورد شود

علاوه بر این، رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز خواستار برخورد با شرکت‌های واردکننده خودرو و اجبار آنها به کاهش قیمت شده بود. محمد جعفری در این زمینه خاطرنشان کرده بود: وقتی نمایندگی رسمی واردکننده خودرو با پول مردم خودرو را خریداری و وارد می‌کند، دیگر نباید به دنبال سودهای آنچنانی باشد و باید این محصولات را با قیمت کمتری عرضه کند.

وی همچنین به این موضوع اشاره کرده بود که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی به تعهدات خود برای تحویل خودرو در موعد مقرر عمل نکرده و خودرو فروخته شده را با تاخیر تحویل خریداران می‌دهند که در این زمینه نیز باید با آنها برخورد شود.

گرانفروشی خودروهای وارداتی تأیید شد

در این شرایط رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گرانفروشی برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی را تأیید کرده است. رضا رحمانی در این زمینه اظهار کرده است: اطلاعات مستند واردکنندگان خودرو و آمار ارزهای مرجع و مبادله‌ای توسط آنان را از دستگاه‌های مسئول دریافت کرده‌ایم، بر اساس اطلاعات اولیه گران‌فروشی شدید در برخی مدل‌ها و برندهای خودروهای وارداتی اثبات شده است.

وی با انتقاد از عملکرد واردکنندگان خودرو خواستار نظارت جدی‌تر وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عملکرد این شرکت‌ها شده و خاطرنشان کرده است: قیمت خودروهای وارداتی در کشور مبداء به اضافه هزینه‌های واردات آنها به داخل کشور نشان می‌دهد که واردکنندگان، سودهای کلانی را روی هر دستگاه خودروی وارداتی به جیب می‌زنند؛ با بررسی برخی برندهای خودرویی این موضوع اثبات شده است بنابراین لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت با جدیت بیشتری به این موضوع ورود کند.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از انتشار رسمی گزارش این کمیسیون از تخلفات واردکنندگان خودرو تا پایان تابستان سال جاری خبر داده است. انتقاد شدید کارشناسان از عملکرد نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی و تأیید گرانفروشی برخی واردکنندگان خودرو توسط رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت عملا از بهمن ماه سال گذشته واردات خودرو را منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی کرده است. در این شرایط باید دید وزارت صنعت، معدن و تجارت چه واکنشی به اظهارات کارشناسان و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نشان می‌دهد و آیا طبق خواسته این نماینده مجلس، با واردکنندگان متخلف و گرانفروش برخورد خواهد شد یا خیر؟!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۱۰:۴۸

انگار همه اقتصاد ما خانوادگي هست

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۱۱:۱۸

کي بايد باهاشون برخورد کنه؟... هرکي هرکاري دوست داشته تو اين مملکت انجام داده کسي ام باهاش کار نداشته. فقط شعار...

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۱۲:۴۴

عليرضا جان هر کي نه هر کي که به يه جايي وصله هر کاري ميخواد بکنه. وگرنه مردم عادي بيچاره يه کار کوچيک بکنن آسفالت ميشن...

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۱۲:۰۷

ايتاليا تو مافيا بايد جلو ايران لنگ بندازه

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۱۲:۳۱

خودرو مگر مواد مخدر است که واردکننده اش معلوم نيست اين خودرو خدمات پس ازفروش ميخواد. سند وکارت سوخت کارت پلاک ازکجا.چطور.......؟

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۱۲:۴۳

همه چي باندبازي ... اونوقت اسممون رو هم ميذاريم مسلمون و تو همه چي ادعا داريم ..چرا کسي جلوي اينارو نميگيره ....

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۱۲:۴۶

نه بابا !!

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۱۲:۵۹

اگر کنسرت بود همه رگ غيرتشان باد مي کرد اما حق الناس ....

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۱۳:۲۲

ببينيد سر خانواده مورد نظر به کي بنده؟

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۱۴:۳۲

ميشه بگين کدوم خانواده

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۵ ۱۸:۰۳

ايسنا جان اين نه شايعه هست نه تهمت... يه چيز علني و روشنه لطفا جهت اطلاع دوستان منتشر كنيد

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۶ ۰۰:۵۹

خانواده گرامي! من شخصا کاري به اين خانواده ندارم ،اين نشد اون،اون نشد ديگري.

avatar
۱۳۹۴-۰۳-۲۶ ۰۸:۰۵

رانت تنها جرميه که بازخواست نداره (البته براي يک عده خاص)