• چهارشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۸:۱۷
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94061106895
  • منبع : نمایندگی سمنان

پوشش 15درصدی جمعیت دانش‌آموزی ‌سمنان در کانون پرورش فکری

پوشش 15درصدی جمعیت دانش‌آموزی ‌سمنان در کانون پرورش فکری

ایسنا/سمنان ‌مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان از پوشش بیش از 15درصد جمعیت دانش‌آموزی این استان در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.

‌مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان از پوشش بیش از 15درصد جمعیت دانش‌آموزی این استان در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.

مهدی جمال همزمان با پنجاهمین سالگرد تاسیس کانون در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، عضویت 30 ‌هزار و 420 کودک و نوجوان 7 تا 17 ساله در مراکز کانون استان خبر داد اظهار کرد: در حال حاضر 22 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح استان فعالیت دارند که از این تعداد 16 مرکز به‌صورت ثابت، 4 مرکز سیار و 2 مرکز به صورت پستی به کودک و نوجوانان استان خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های کانون پرورش فکری در پنج حوزه‌ی فرهنگی، هنری، ادبی، اسلامی و علمی ارایه می‌شود، تصریح کرد: هریک از این حوزه‌ها خود دارای زیرشاخه‌های متعددی است. به طور مثال در حوزه‌ی فرهنگی، مربی برای اعضای کودک و نوجوان خود بسته به گروه سنی آنها به اجرای فعالیت‌هایی چون قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی‌شخصیت، معرفی‌سرزمین، معرفی‌کتاب، معرفی‌وقایع و ایام، بحث کتاب، بحث آزاد، نمایش و نقد فیلم، کاردستی، نشریه‌دیواری، نمایش‌خلاق و... می‌پردازد یا در حوزه‌ی هنری، اعضای کودک و نوجوان برحسب علاقه و گرایش خود می‌توانند از کارگاه‌های نقاشی، سفال‌گری، خوش‌نویسی، عکاسی، نمایش‌عروسکی، سرود، انیمیشن، طراحی، ظریف‌بری با چوب و... استفاده کنند.

جمال با اشاره به فعالیت‌های ادبی در این کانون، اضافه کرد: در حوزه‌ی ادبی، مربی در کارگاه نوشتن خلاق، اعضا را ترغیب به مطالعه کرده و انگیزه‌ی نوشتن را در آنها ایجاد می‌کند و مخاطب در سطوح بالاتر می‌تواند در کارگاه شعرسرایی و داستان‌نویسی شرکت و استعدادهای خود را شکوفا کند. حوزه‌ی فعالیت‌های علمی نیز شامل زیست‌شناسی و نجوم می‌شود و در حوزه‌ی اسلامی نیز اعضا با سوره‌های قرآن، احادیث و احکام اسلامی آشنا خواهند شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص کتب موجود در کتابخانه‌های کانون، به ایسنا گفت: در حال حاضرتعداد 234هزار و 100 جلد کتاب در رده‌های موضوعی فلسفه و کلیات، دینی، علوم اجتماعی، علوم عملی، علوم خاص، هنر و سرگرمی، ادبیات مشتمل بر شعر و داستان، تاریخ و جغرافیا در کتابخانه‌های ثابت، سیار و پستی موجود است.

کمبود کتابخانه‌های سیار در روستاهای استان سمنان

جمال، از کانون پرورش فکری به‌عنوان تخصصی‌ترین نهاد فرهنگی، هنری و ادبی در حوزه‌ی کودک و نوجوان نام برد و گفت: این کانون برای طرح اوقات فراغت در تابستان سال جاری به برگزاری کارگاه‌های ویژه‌ای چون رباتیک، تئاتر ایده‌پرداز، انیمیشن، گام‌به‌گام تا اندیشه و جشنواره‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی از جمله جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، جشنواره میراث‌ مولانا، جشنواره سرزمین مادری و... اقدام کرد که با استقبال چشمگیر والدین و اعضا روبرو شد.

وی مهم‌ترین هدف کانون پرورش فکری را پرورش فکر و خلاقیت مخاطب کودک و نوجوان عنوان کرد و بیان کرد: با توجه به مشکلات جامعه و گسترش فضاهای مجازی که امروز سخت دامنگیر متولیان امر اوقات فراغت شده، کودکان و نوجوانان از کانون و فعالیت‌های آن استقبال خوب و رضایت‌بخشی داشتند و در حال حاضر تنها چالش و مسئله‌ای که در کانون ایجاد شده‌، کمبود مرکز در سطح شهرستان‌های پرجمعیت و نبود آن در سایر شهرها و بخش‌های استان به‌ویژه کمبود کتابخانه‌های سیار در روستاهای استان سمنان است.

این مقام مسئول، از برگزاری بیش از 35 اردو در قالب اردوهای شهری، برون‌شهری‌، درون‌شهری و اردوهای جهادی در مراکز کانون استان خبر داد و افزود: این اردوها ویژه‌ی اعضای دختر و پسر در فصل تابستان بود که بخش زیادی از آنها تاکنون برگزار شده است.

وی با اشاره به برخی پروژه‌های این کانون از تجهیز و تکمیل سالن آمفی‌تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان خبر داد و گفت: فاز اول این مجتمع که جزء پنج مجتمع بزرگ کشوری است، در سوم خردادماه راه‌اندازی شد و تلاش ما بر این است که سه فاز دیگر آن نیز که، 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد همزمان با هفته ملی کودک افتتاح شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی کشورمان است که این روزها سالروز پنجاهمین سال تاسیس آن است. نخستین مرکز فرهنگی هنری کانون در سال 1344 در پارک لاله تهران آغاز به کار کرد و فعالیت‌های مختلفی مانند کتاب، فیلم، تئاتر، سرود، موسیقی‌های کودکانه و ... را برای مخاطبانش اجرا کرد.

این نهاد فرهنگی به سرعت به یکی از مهمترین مراکز تولید آثار هنری و ادبی خلاقه در کشور تبدیل شد، آثاری که بسیاری از آنها‌، امروز از ماندگارترین آثار ادبی و هنری کشورمان محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha