• سه‌شنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94072818363
  • خبرنگار : 71184

عضو کمیسیون عمران تاکید کرد

در بسته تحول اقتصادی برای مسکن دهک‌های پایین باید فکری می‌شد

در بسته تحول اقتصادی برای مسکن دهک‌های پایین باید فکری می‌شد

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت در بسته تحول اقتصادی خود در بخش مسکن فکری برای دهک‌های پایین جامعه نکرده و تسهیلات خرید مسکن با بازپرداخت سنگین مشکلی از این دهک‌ها حل نمی‌کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت در بسته تحول اقتصادی خود در بخش مسکن فکری برای دهک‌های پایین جامعه نکرده و تسهیلات خرید مسکن با بازپرداخت سنگین مشکلی از این دهک‌ها حل نمی‌کند.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به پیش‌بینی تسهیلات خرید مسکن در بسته جدید اقتصادی دولت گفت: ما در کشور به طور سالیانه حدود یک تا یک و نیم میلیون مسکن نیاز داریم که در شرایط فعلی تنها 700 هزار مسکن در سال ساخته می‌شود و این نشان دهنده نظام نابرابر عرضه و تقاضاست و اعطای وام برای خرید مسکن نیز این نظام را بیشتر بهم می‌ریزد اما می‌تواند موجب رونق در بحث مسکن شود منوط به اینکه افراد تمکن دریافت و بازپرداخت وام را داشته باشند.

وی افزود: برای خروج از رکود فعلی در بخش مسکن نباید تنها دهک‌های بالای جامعه را دید بلکه دهک‌های پایین جامعه نیز باید در این شرایط سهیم شوند و از آن بهره ببرند.

وی افزود: همه دولت‌ها برای مسکن دهک‌های پایین تدابیری را داشتند و دولت سازندگی بحث زمین شهری و اعطای زمین به اقشار کم‌درآمد جامعه را در نظر داشت. دولت اصلاحات نیز موضوع اجاره به شرط تملیک را برای رونق مسکن دهک‌های پایین جامعه تدبیر کرد و دولت گذشته نیز موضوع مسکن مهر را در سیاست‌های اقتصادی خود گنجاند اما در دولت تدبیر و امید هنوز برنامه مدون و عملیاتی در این بخش دیده نشده و بحث مسکن اجتماعی که توسط وزیر مسکن مطرح شد اجرا نشده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایط فعلی رکود در بخش مسکن در کنار کمبود عرضه قرار گرفت و دولت باید هر دوی این موضوعات را با هم پیش ببرد و حل کند و در فضای جدید بحث مسکن دهک‌های پایین جامعه را نیز مورد توجه قرار دهد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سیاست های مسکن استیجاری در برخی از کشورهای توسعه‌یافته گفت: در برخی از کشورها دولت تسهیلات ویژه‌ای را به انبوه‌سازان اعطا می‌کند که آنها بتوانند با ساخت مسکن بازار اجاره آن را نیز تعدیل کنند. یعنی افرادی که توان استفاده از تسهیلات خرید مسکن را ندارند با شرایطی که دولت تعیین می‌کند می‌توانند در بازه‌های زمانی مشخص از مسکن استیجاری پیش‌بینی شده استفاده کنند اما در کشور ما اجاره مسکن به حال خود رها شده و هر کسی بر اساس نیاز خود اجاره‌بها را تعیین می‌کند که دولت می‌تواند در این بخش نیز برنامه‌های مناسبی را اتخاذ و اجرا کند.

نماینده مردم لنگرود در بخش پایانی صحبت‌های خود تأکید کرد: آنچه که امروز دولت در بسته اقتصادی خود برای خروج از رکود دیده تا حدی می‌تواند بازار مسکن را رونق ببخشد اما جا دارد در بسته‌های مشابه بخش مسکن بیشتر دیده شود و مورد توجه قرار گیرد تا رونق تولید در بخش مصالح و اشتغال در صنایع وابسته به مسکن نیز متأثر از این سیاست‌ها توسعه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha