• سه‌شنبه / ۵ آبان ۱۳۹۴ / ۰۰:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 94080501960
  • خبرنگار : 71021

از افزایش گردشگر خارجی باید خوشحال شویم؟

فاجعه‌ای که بدنامی می‌آورد!

فاجعه‌ای که بدنامی می‌آورد!

«این یک اخطار برای هیأت دولت و شخص رییس‌جمهور است؛ آن‌ها باید به فکر باشند، چراکه اگر تعداد گردشگران خارجی در ایران دو برابر شود، دیگر نمی‌توان از آن‌ها پذیرایی کرد و این برای کشورمان بدنامی به بار می‌آورد.»

«این یک اخطار برای هیأت دولت و شخص رییس‌جمهور است؛ آن‌ها باید به فکر باشند، چراکه اگر تعداد گردشگران خارجی در ایران دو برابر شود، دیگر نمی‌توان از آن‌ها پذیرایی کرد و این برای کشورمان بدنامی به بار می‌آورد.»

این بیانِ نگران‌کننده‌ی «عباس پیرمرادیان»، عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی است؛ آن هم در زمانی که او به همراه 24 گردشگر آلمانی دقیقا در اوج فصل گردشگری مشغول بازدید از «تخت جمشید» بود.

این راهنمای تور به خبرنگار گردشگری ایسنا می‌گوید، تعداد گردشگران خارجی حاضر در تخت جمشید به حدی بود که در عین خوشحالی، سبب نگرانی و ترس از آینده صنعت گردشگری ایران می‌شد.

ایران آنطور که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته، در انتظار وقوع سونامی در گردشگری است. تعبیری که شاید از آن برداشتی دو پهلو شود، چرا که ماهیت سونامی به خودی خود، مثبت نیست.

با این حال مسعود سطانی‌فر در مصاحبه‌ای که اخیرا با آسوشیتدپرس داشته، گفته است مقامات ایرانی تلاش می‌کنند تا موانع سر راه گردشگران و مسائل مربوط به صدور ویزای مسافران 190 کشور دنیا را برای ورود به فرودگاه تهران از میان بردارند.

او همچنین یادآور شده که ایران قصد دارد تا سال 2025 پذیرای 20 میلیون گردشگر در سال باشد و این انتظار می‌رود رشد درآمد صنعت گردشگری ایران تا آن زمان به 30 میلیارد دلار برسد.

معاون رییس جمهور از رونمایی بسته 1300 پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری برای جذب سرمایه‌های خارجی و توسعه صنعت گردشگری خبر داده و گفته که ما نیاز داریم تعداد هتل‌های چهار و پنج ستاره خود را از 130 به 400 واحد طی 10 سال آینده برسانیم.

سلطانی‌فر حتی به تاثیر ناوگان ضعیف هوایی ایران بر صنعت گردشگری هم اشاره‌ای کرده و گفته که به بیش از 400 هواپیمای مسافربری برای جبران کمبودهای موجود که حاصل تحریم‌های سه دهه گذشته بوده، نیاز داریم.

اظهارات رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نشان می‌دهد، ایران برای توسعه گردشگری در هر بخش هدف‌گذاری کرده؛ اما میان این همه سازه و زیرساخت آنچه مغفول مانده راهنمایان تورهای گردشگری است، همان‌هایی که به تعبیری در خط مقدم گردشگری فعالیت می‌کنند.

به نظر می‌رسد این سازمان با آماری که از جمعیت راهنمایان گردشگری بیش از 6 هزار نفر در اختیار دارد، نگرانی در این‌باره احساس نمی‌کند؛ اما چگونه است که جامعه راهنما بر خود بازبینی و تربیت نیروهای کاردان را لازم می‌داند و نسبت به کمبود راهنمای با تجربه و حرفه‌ای شدیدا احساس نگرانی و ترس می‌کند و کار را به اخطار و هشدار می‌رساند؟

عباس پیرمرادیان، رییس پیشین جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی معتقد است، گردشگری در ایران با راهنما تعریف می‌شود، چرا که بافت اجتماعی و تاریخی آن در مقایسه با سایر کشورها متفاوت است.

او با اشاره به صحنه‌ای که در تخت جمشید با آن مواجه شده، می‌گوید: از دیدن این همه گردشگر خارجی در تخت جمشید متعجب شدم، از خوشحالی حال خودم را نمی‌فهمیدم، راهنماها سعی می‌کردند گردشگران خود را جمع کنند تا گروه‌ها با هم تداخل پیدا نکنند، اما در عین حال نگران هم بودم که اگر تعداد گردشگران در سال آینده دو برابر شود، مبادا به خاطر نداشتن راهنما و هتل کافی، زمین بخوریم.

عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در ادامه سخنانش بیان می‌کند: آقایان مسوول باید بدانند که همین حالا بیشتر راهنماها تا پایان فصل سفر (اواخر پاییز) مشغول کار و در تور هستند و اگر فقط کمی به تعداد گردشگران موجود اضافه شود، راهنمای حرفه‌ای نخواهیم داشت؛ آن‌وقت گردشگران حتما شاکی خواهند شد و این برای ایران بدنامی به بار می‌آورد.

او ادامه می‌دهد: همین حالا هم گردشگرانی از ژاپن و چین بدون راهنما مانده‌اند و اگر وضع به همین منوال پیش رود، تا دو سال دیگر حتی برای گردشگران فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، ژاپنی و دیگر گردشگران غیر انگلیسی‌زبان، راهنما نخواهیم داشت.

این راهنمای تور اعتقاد دارد فاجعه‌ای در راه است و می‌گوید: نمی‌توان به خاطر زیاد شدن تعداد گردشگران خوشحال بود، چون اگر سریع‌تر فکر نکنیم، با چالشی غیرقابل جبران روبه‌رو خواهیم شد.

پیرمرادیان ادامه می‌دهد: همه مشکل صنعت گردشگری را کمبود هتل می‌دانند، البته که این نظر درستی است؛ اما هتل را می‌توان ساخت، ولی انسان‌ها را چگونه می‌توان با این زمان محدود تربیت کرد؟

او تاکید می‌کند که این چالش فقط متوجه بدنه دولتی گردشگری نیست و همه بخش‌هایی که درگیر این صنعت هستند باید خود را آماده کنند، وگر نه صنعت گردشگری ایران برخلاف این اقبالی که پیدا کرده، شکست می‌خورد.

انتهای پیام

گردشگران خارجی در تخت جمشید

گردشگران خارجی در تخت جمشید

گردشگران خارجی در تخت جمشید

گردشگران خارجی در تخت جمشید

گردشگران خارجی در تخت جمشید

گردشگران خارجی در تخت جمشید

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۰۸:۰۹

خدا را شکر.... بالاخره صنعت توريسم پا مي‌گيرد.... در کشورهاي خارجي معمولا اگر راهنما کم بيارن از دانشجويان رشته هاي زبان استفاده مي کنند ... هم کمک خرجي براي دانشجويان مي شود و هم تقويت ارتباط هم اينکه زودتر مي توانند فن و فنون اين کار را ياد بگيرند

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۰:۰۸

رونق صنعت توريسم عاليه اما موضوع اصلي و دغدغه اصلي اينه که دولت هيچ گونه برنامه اي نه براي امکانات ونه براي هيچ موضوع ديگه اي در اين زمينه ندارد و مهمتر اينکه اگر دولت در کنار افزايش توريست‌ها برنامه هايي براي جذب انديشه و تفکر هاي متفاوتي که وارد کشور ميشوند به سمت ايران اسلامي داشته باشد نه توريسم پسابرجام که درهمه عرصه هاي ديگر نير ميتوان گفت که توافق هسته اي صددرصد به نفع ماست و ما برده ايم اما متاسفانه هيچ گونه برنامه اي ديده که نميشود هيچ سردر گمي بزرگي حاکم است و فقط به دنبال سريعتر انجام دادن تعهدات هستند بدون درنظر گرفتن عواقب وخيم آن !!!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۰:۴۶

مي توان از دانشجويان زبان فارسي خارجي استفاده کرد. خوبي آن در توسعه زبان فارسي است.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۱:۳۳

سلام من هم راهنما هستم. به قول دوستان با تجربه، کم کم بايد ستاد نظارت استاني متشکل از مسئولين راهنمایان انتخاب و تشکيل شود. و هر توري (از يک تا صد نفر) قبل از رزرو هتل با سايت هاي تاريخي، فرهنگي و طبيعت گردي هماهنگ کرده و براساس ظرفيت و گنجايش مکان، برنامه ريزي لازم را انجام دهند. با تشکر

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۵ ۱۱:۴۹

من خود راهنماي انگليسي زبان هستم. امسال براي اولين بار با هجمه ورود گردشگران خارجي روبرو شديم. ابتدا حس خيلي خوبي بود. اما دقيقا با مشکلاتي روبرو شديم که آقاي پيرمراديان، راهنماي پيشکسوت نام بردند. کمبود رستوران و هتل مناسب، کمبود سرويس واقعا بهداشتي، حمل و نقل خيلي بد و رانندگي‌هاي خطرناک و پليسي که زبان بلد نيست و راهنماهايي که در قالب کار دانشجويي کاسبي مي کردند و نه راهنمايي