• دوشنبه / ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۶:۲۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95020603375
  • خبرنگار : 71021

سعید اوحدی اعلام کرد:

پاسخ عربستان به حجاج ایرانی تا پایان هفته/ پرداخت دیه تا قبل از آغاز حج

پاسخ عربستان به حجاج ایرانی تا پایان هفته/ پرداخت دیه تا قبل از آغاز حج

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: عربستان تا پایان هفته نظر مُتقن خود را درباره صدور ویزای زائران ایرانی و همچنین زمان دور دوم مذاکرات حج اعلام می‌کند.

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: عربستان تا پایان هفته نظر مُتقن خود را درباره صدور ویزای زائران ایرانی و همچنین زمان دور دوم مذاکرات حج اعلام می‌کند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایسنا، سعید اوحدی در نشست خبری که امروز دوشنبه (6 اردیبهشت) با اصحاب رسانه برگزار کرد، گفت: امیدوارم ظرف روزهای آینده تکلیف ویزای هیات مذاکره‌کننده مشخص شود تا برای نهایی کردن تفاهمنامه حج امسال، سفر مجدد به عربستان داشته باشیم.

هیچ متقاضی از حج انصراف نداده

وی با اشاره به اینکه عربستان سهمیه حج امسال را برای ایران 64 هزار نَفَر تعیین کرده است، افزود: با توجه به دو فراخوانی که برای ثبت‌نام حج 96 داده شد، از 64 هزار نفر سهمیه تعیین شده تا امروز 17 هزار نَفَر ثبت‌نام کرده‌اند.

او در پاسخ به سوال ایسنا درباره میزان انصرافی‌های حج، اظهار کرد: تاکنون هیچ متقاضی از حج انصراف نداده است.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با بیان اینکه اعمال محدودیت عربستان بر سهمیه‌های حج هنوز حذف نشده است، افزود: در یکی از ملحقات پیش‌نویس تفاهمنامه دو طرف ذکر شده سهمیه ایران با توجه به جمعیت این کشور 78 هزار نفر است، اما طبق سنوات گذشته 20 درصد از این سهم کم می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از انتشار فراخوان اول پیش‌بینی می‌کردیم 40 هزار نفر از افرادِ در اولویت برای ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع اقدام کنند که 10 هزار نفر ثبت‌نام کردند.

نشست خبری رییس سازمان حج و زیارت

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر دولت عربستان مکانیزم صدور ویزا و خدمات کنسولی را مشخص کند و سفر حج اعلام قطعی شود، پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به یک و نیم میلیون نفری که در نوبت حج هستند، مشکلی در جذب زائر پیش نیاید.

متناسب با پاسخ عربستان تصمیم می‌گیریم

«اوحدی» در حالی از انتظار ایران برای پاسخ عربستان خبر داد که این کشور به خواسته‌های به‌حق زائران ایرانی یعنی صدور ویزا در کشور خودشان و دریافت خدمات کنسولی تاکنون پاسخ شفافی نداده و سرنوشت حج تمتع همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اگرچه رییس سازمان حج و زیارت امیدوار به اقامه حج توسط زائران ایرانی است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر عربستان جواب قطعی و نزدیک به پیشنهادهای ایران نداشته باشد برخورد چه خواهد بود؟ گفت: ما یک وظیفه شرعی داریم که طبق آن تا زمانیکه به مشکلی برنخوریم، تمام تلاش خود را به کار می‌بریم، یا جواب مثبت خواهد بود یا منفی که متناسب با آن تصمیم می‌گیریم.

به اقامه حج کاملا امیدواریم

اوحدی بیان کرد: ما به اقامه حج کاملا امیدواریم و عربستان باید نسبت به این خواسته ایران پاسخگو باشد. دولت سعودی به عنوان ضویف الرحمان همیشه تاکید کرده درهای حج بدون تبیعض به روی جهان اسلام باز است، برای همین ما توقع داریم دولت و مخصوصا وزارت خارجه عربستان در اعلام نظر درباره صدور ویزا تاخیری نداشته باشد.

او همچنین درباره دریافت نظر مراجع عظام نسبت به انجام حج در چنین شرایطی، اظهار کرد: همه مراجع عظام تاکید بر اقامه واجب شرعی مردم دارند.

رییس سازمان حج و زیارت درباره آمادگی ایران برای اجرای حج با توجه به تاخیرهای اعمال شده در انجام تفاهم‌ها گفت: حتی اگر عربستان تا هفته آینده نظر قطعی خود را اعلام کند، ایران با چالش جدی در اجرای حج مواجه نمی‌شود، البته بخش آموزش زائران دچار مشکل خواهد شد، چرا که هر سال پنج ماه صرف آموزش می‌شد، اما الان زمان محدودتری در اختیار است.

پرداخت دیه جان‌باختگان سقوط جرثقیل تا قبل از تمتع

اوحدی درباره پرداخت دیه شهدای حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام گفت: براساس آخرین رایزنی‌ها که همزمان با مذاکرات حج 95 بود، عربستان اعلام کرد؛ قبل از موسم حج تمتمع دیه جان‌باختگان حادثه سقوط جرثقیل را پرداخت می‌کند.

او درباره اعزام بازماندگان این حادثه به حج تمتع طبق وعده قبلی عربستان، اظهار کرد: قطعا در حج امسال دعوتی از خانواده‌های جان‌باختگان حادثه جرثقیل نخواهد شد، اما پیگیری می‌کنیم در حج آینده این اتفاق صورت گیرد.

دیه شهدای منا واجب است

وی درباره دیه شهدای منا نیز توضیح داد: به استناد احکام شیعه و اهل تسنن به مقامات وزارت حج عربستان تاکید شد پرداخت این دیه واجب است. حتی درخواست شد فیلم‌های حادثه منا در اختیار ایران قرار گیرد و آخرین ارزیابی‌های کمیته حقیقت‌یاب که در عربستان تشکیل شده به ایران اعلام شود. این مسائل در حال پیگیری است

نشست خبری رییس سازمان حج و زیارت

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره حکم دو مامور خاطی فرودگاه جده گفت: اعلام نشدن نتیجه دادگاه موجب تعجب وزیر حج عربستان شده بود. با توجه به لحن او به نظر می‌رسد این حکم صادر شده است. وزیر حج عربستان اعلام کرد این موضوع را پیگیری و نتایج را اعلام می‌کند.

میانجی‌گری ترکیه پیشنهاد خودشان بوده

اوحدی درباره صحت میانجی‌گری ترکیه برای انجام مذاکرات حج ایران و عربستان اظهار کرد: ترکیه اعلام کرده بود برای صدور ویزای زائران ایرانی در دبی وارد مذاکره با عربستان شده است. قطعا این پیشنهاد نظر شخصی خودشان بوده، چون دولت ایران هیچ وقت چنین پیشنهادی را مطرح نکرده و ما نظر خودمان را مکتوب به عربستان اعلام کرده‌ایم که همان پیشنهاد وزارت خارجه است.

وی یادآور شد:‌ پیش از آغاز مذاکرات حج نشستی جلسات متعددی با آقایان ظریف، عراقچی و امیرعبدالهی برگزار شد. وزارت امور خارجه ایران برای فراهم کردن تمهیدات لازم برای صدور ویزای زائران ایرانی در داخل کشور، اعلام آمادگی کرد، چرا که تا وقتی عربستان حافظ منافعی را در ایران مشخص کرده لازم نیست در کشور ثالثی ویزای اتباع ایرانی صادر شود.

فضای سرد مذاکرات حج طبیعی است

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره شرط عربستان برای حذف برخی برنامه‌های فرهنگی ایران از جمله شعارها، توضیح داد: همه ساله طرف سعودی روی برخی فعالیت‌های فرهنگی ایران ملاحظاتی دارد. صحبت‌هایی هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ما درباره فضای سرد مذاکرات حج داشتند که باید گفت این شرایط طبیعی است، چون در وضعیت قطع روابط سیاسی به سر می‌بریم.

او در عین حال با تایید برخورد تحکم‌آمیز سعودی‌ها طبق اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محتوای پیش‌نویس تفاهم‌نامه حج را مصداق بارز آن ذکر کرد و افزود: برخلاف سال‌های گذشته که مطالب دو طرف در متن تفاهم‌نامه لحاظ می‌شد،‌ امسال این اتفاق نیافتاد و محتوای آن بیشتر حالت جمع‌بندی مذاکرات را داشت که ما تاکید کردیم باید ملاحظات ما نیز گنجانده شوند. اعتقاد داریم تنظیم آن تفاهم‌نامه یک‌طرفه بود و به وزارت حج عربستان هم اعلام کردیم نام آن را صورت جلسه بگذارید، نه تفاهم‌نامه.

اوحدی در پاسخ به این سوال که با توجه به حساسیت‌های عربستان بر فعالیت‌های فرهنگی ایران، در صورت حضور زائران ایرانی در حج امسال، مراسم برائت از مشرکین برگزار می‌شود؟ اظهار کرد: ما تاکید داریم فعالیت‌های فرهنگی مانند سنوات گذشته برگزار شود. این پیشنهاد برای لحاظ شدن در تفاهم‌نامه مطرح شد. امیدواریم عربستان همانطور که سال‌های گذشته در این‌باره همکاری داشته، امسال هم مانع نشود.

نشست خبری رئیس سازمان حج و زیارت

اراده قوی در وزارت حج عربستان برای پذیرش زائران ایرانی

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی که رییس سازمان هواپیمایی او را در این نشست خبری همراهی می‌کرد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که به نظر می‌رسد وزارت حج عربستان در مجموعه‌ی دولت این کشور، ‌عضو سازگارتری باشد و طرف دیگر ماجرا یعنی وزارت خارجه این کشور همچنان مواضع متفاوتش را حفظ کرده است،‌ بنابراین احتمال کارشکنی در طول حج حتی در صورت نهایی شدن تفاهم‌نامه وجود دارد، در این صورت ابزار دفاعی ایران چه خواهد بود؟ با تایید بر سازگار بودن وزارت حج عربستان از مجموع این دولت، گفت: با توجه به شرایط سیاسی ایران و عربستان طبیعی است چنین احتمالاتی را در نظر بگیریم. در فضای امروز باید این ملاحظات مورد توجه قرار گیرد. برای همین پیشنهادهای ایران مکتوب به عربستان داده و خواسته شد در تفاهم‌نامه حج قید شود.

وی افزود:‌ جمع‌بندی ما نیز این است که اراده قوی در وزارت حج عربستان برای پذیرش زائران ایرانی وجود دارد. اگر آن‌ها به اظهارات خود که حج را جدا از سیاست می‌دانستند همچنان اعتقاد دارند، پس وزارت خارجه این کشور هم باید موضع خود را در برابر ویزا و خدمات کنسولی شفاف اعلام کند. انتظار داریم بین وزارت حج و خارجه این کشور هماهنگی بیشتری برقرار شود.

اوحدی با بیان این‌که امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با وزارت حج عربستان، آمادگی هیات حج ایران برای از سرگیری مذاکرات اطلاع داده شد،‌ تاکید کرد: ما منتظر پاسخ عربستان هستیم تا تکلیف دو مساله‌ای که هنوز راه‌کار مشخصی برای آن‌ها نداشته است را روشن کند.

ویزای حج الکترونیک پیچیده است

رییس سازمان حج و زیارت همچنین این توضیح را داد که گاهی گفته می‌شود ویزای حج الکترونیک است و به سادگی صادر می‌شود، در حالیکه اصلا اینطور نیست و این ویزا پیچیدگی‌هایی دارد که اگر مکانیزم آن شفاف مشخص نشود، حتما مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

«فرهاد پرورش»، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز که عضو هیات مذاکره‌کننده حج 95 بود درباره‌ی احتمال کارشکنی عربستان برای اجازه ورود هواپیماهای ایرانی به آسمان این کشور با توجه به سوابق گذشته‌ی عربستان، گفت: این تفاهم‌نامه بین دو طرف با لحاظ پیشنهادها امضا خواهد شد و عربستان متعهد به اجرای آن خواهد بود. ممکن است شیطنت‌هایی در شرایط خاص انجام شود و غیرقابل پیش‌بینی است که ما متناسب با آن برخورد خواهیم داشت. مثلا ایرادی که آن‌ها در سنوات گذشته به سِن هواپیمایی ایرانی وارد کردند، در حالی‌که همان هواپیماها به اروپا پرواز داشتند. در هر حال اکنون پیش‌بینی خاصی از کارشکنی‌های آن‌ها نداریم.

وی تاکید کرد:‌ قاعدتا نباید تفاهمی شود که مشکل بوجود آورد.

او همچنین درباره سهم پرواز ایران یادآور شد: براساس تفاهم‌نامه‌های موجود، 50 درصد پروازها سهم شرکت‌های ایرانی و بقیه پروازها با سعودی‌ها است. این قرارداد مختص ایران نیست و با همه کشورها اجرا می‌شود.

نشست خبری رئیس سازمان حج و زیارت

«پرورش» به احتمالات مربوط به ممانعت عربستان برای برقرار نکردن پروازهایش در خاک ایران، پاسخ داد: این پیش‌بینی در متن پیش‌نویس تفاهم‌نامه لحاظ شده،‌ چون احتمال می‌دادیم عربستان نخواهد پروازی به ایران بگذارد، ما آمادگی داریم از ناوگان ایرانی‌ و حتی هواپیماهای خارجی اجاره‌ای برای پوشش زائران کشورمان استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خبر روزنامه "عکاظ" مبنی بر ممنوعیت پروازهای ایرانی در حج، اظهار کرد: برداشت ما این بود که آن مصاحبه یا قبل از تفاهم‌ ایران و عربستان انجام شده و یا مسوول مربوطه از جزییات تفاهم‌نامه اطلاعی نداشته است.

به گفته‌ی اوحدی نیز پروازهای حج تمتع امسال باید از 15 مردادماه آغاز شود که طبق متن تفاهم‌نامه حج، تجهیزاتی مانند دارو از ایران به عربستان نیز از ماه شوال ارسال خواهد شد.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره آخرین آمار انصرافی‌های عمره تحت تاثیر شرایط حج و روابط سیاسی دو کشور با توجه به آمار 18 هزار نفری که قبلا اعلام شده بود از عمره انصراف داده‌اند، گفت:‌ اگر این عدد قابل ملاحظه بود، حتما اعلام می‌شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۷ ۰۰:۲۲

يعني واقعا هنوز با اين اوصاف ميخواين برين حج امسال؟!! بابا ايول!!!