• یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 95022616149
  • خبرنگار : 71191

یازدهمین همایش ملی خلیج فارس به کار خود پایان داد

یازدهمین همایش ملی خلیج فارس به کار خود پایان داد

در پایان همایش ملی خلیج فارس از تلاش برای تبدیل این همایش به کرسی نظریه‌پردازی و واکاوی‌های ژرف خلیج فارس از جنبه‌های متعدد تاریخی، سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و زیست‌محیطی خبر داده شد.

در پایان همایش ملی خلیج فارس از تلاش برای تبدیل این همایش به کرسی نظریه‌پردازی و واکاوی‌های ژرف خلیج فارس از جنبه‌های متعدد تاریخی، سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و زیست‌محیطی خبر داده شد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، یازدهمین همایش ملی علمی – فرهنگی خلیج‌ فارس در حالی عصر روز گذشته (شنبه 25 اردیبهشت) در جزیره کیش به کار خود پایان داد، که بحث‌های متعدد علمی، فرهنگی و تخصصی در حوزه خلیج فارس میان مدعوین ایرانی و خارجی مطرح می‌شد و اختلاف‌نظرهایی نیز وجود داشت. با این وجود پس از پایان دو پنل تخصصی در این همایش، بیانیه این همایش توسط رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی و دبیر اجرایی یازدهمین همایش ملی علمی – فرهنگی خلیج فارس خوانده شد.

در این بیانیه آمده است؛ «خلیج فارس تنها یک مکان جغرافیایی با مزیت‌های اقتصادی و گردشگری بی‌شمار نیست، بلکه فراتر از همه این جاذبه‌ها و قابلیت‌ها، میراث عظیم و سترگ فرهنگی است که با نام و نشان باشکوه و پرهیمنه ایران در تاروپودی از عشق و رشادت و قدمت تنیده و بالیده است.

از این روست که عزتمندی، والایی و مانایی این مرزوبوم درگرو پاسداری و جانبازی در راه نام‌های اقتدارآمیز مناطق و سرزمین‌های جغرافیایی از جمله این پهنه پرهیبت آبی و البته همه مناطق دور و نزدیک جغرافیایی ایران و کاربست سیاست‌های مختلف در آن است.

گردهمایی علمی ما در ساحل این پهنه آبی در کنار جزیره زیبا و زرخیز کیش بیانگر افق و رسالت علمی صاحبنظران و محققین علمی در پاسداشت نام نامی خلیج فارس است.

قیام علمی همایش در ابعاد مختلف جغرافیایی، تاریخی، زیست محیطی، گردشگری، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی نمایی گویا از اقتدارخواهی نخبگان و جامعه دانشگاهی برای خلیج فارس در سرزمین سپند ایران است.

جغرافیای خلیج فارس با ابعاد محیطی و انسانی آن بیانگر جلوه‌های بدیع و شگفت‌انگیز علمی و کنش خلاقانه ساکنان خلیج فارس در بهره‌وری بهینه و به‌جا از گستره جغرافیایی است و از این رو استفاده از فرصت‌های بی‌بدیل جغرافیایی در این حوزه مستلزم تحول بیشتر و سرمایه‌گذاری‌های بهینه و هدفمند در این حوزه آبی است.

تاریخ خلیج فارس، سرشار از یادگارهای ماندگار تمدن بشری است که با درهم آمیختگی با تاریخ تمدن ایران اسلامی معنا گرفته است. تاریخ این خطه کهن و باستانی مخزنی از مدارک، کتب و اسناد معتبر از مناطق ایران و آن شاهدی زنده برای ناکام گذاشتن توطئه بیگانگان در خدشه‌دار کردن ماهیت تاریخی آن و عنصری پویا در نشان دادن مدارج رشد و تعالی این محیط جغرافیایی است. خلیج فارس تاریخی غوطه‌ور در جغرافیاست. تاریخ خلیج فارس آئینه تمام‌نمای زندگی ایرانیان در پهنه آسیای غربی است.

از نظر زیست‌محیطی، پاسداشت زیست‌محیطی خلیج فارس نیازمند توجه و سیاستگذاری‌های مناسب در راستای توسعه پایدار است. جاذبه‌های زیست‌محیطی سواحل، جزایر و اعماق خلیج فارس بی‌ همتاست. آلودگی‌های مستمر زیست‌محیطی به‌ویژه در حوزه آبی خلیج فارس غالبا متاثر از بهره‌برداری نامتناسب و نامتوازن انرژی آن است.

بهره‌وری اقتصادی بدون توجه به فرآیند پیامدهای نامطلوب زیست‌محیطی خواه، ناخواه این حوزه آبی را از ابعاد مختلف به مخاطره خواهد انداخت. بدیهی است دقت و اتخاذ سیاست‌های مناسب و هماهنگی بین سازمانی نهادهای متولی در این حوزه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

نهاد جهاددانشگاهی رویکردهای علمی و فرهنگی را بیش از پیش در دستور کار خود قرار داده است تا بتواند با افزایش غنای علمی و فرهنگی دبیرخانه مشترک، همایش ملی خلیج فارس را تبدیل به کرسی نظریه‌پردازی و واکاوی‌های ژرف خلیج فارس از جنبه‌های متعدد تاریخی، سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و زیست‌محیطی کند که نتایج آن برای تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان نظام قابل استفاده و عملیاتی شدن باشد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha