علی اصلانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: تحولات منطقه صد در صد بر اقتصاد ایران تاثیرگذار است و دوران جزیرهای عمل کردن و قطع روابط سیاسی و اقتصادی و دیپلماتیک دیگر به سر آمده است.
وی ادامه داد: اگر با کشورهای همسایه به ویژه مسلمان ارتباط و مراودات خود را گسترش دهیم، هم به سود اقتصاد ایران خواهد بود و هم به ثبات منطقه کمک خواهد کرد.
او تصریح کرد: عربستان در روزهای گذشته به روسیه پیشنهاد داده که اگر از حمایت ایران و بشار اسد دست بردارد، به این کشور امتیازاتی در خاورمیانه می دهد و امروز می بینیم که ترکیه در چه باتلاقی گرفتار آمده است.
وی در ادامه با اشاره به اثرات برجام در اقتصاد، خاطرنشان کرد: قدر مسلم بیشترین تاثیر اجرای برجام در آرامش روانی جامعه بوده و پس از آن آرامشی که بر بسیاری از بازارهای داخلی از جمله ارز حکمفرما شد و بر صادرات ایران تاثیر گذاشت.
عضو کانون عالی شورای اسلامی کار تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین مراودات تجاری ما با امارات و دوبی است و سالهای سال بود که با هزاران سختی از آنها جنس وارد میکردیم و نگران صادرات کالاهایمان بودیم. آنها تجار ما را تحقیر و از گشایش LC خودداری میکردند ولی امروز به برکت همین برجام تحریمها تا حدودی برداشته شده است.
این مقام مسئول کارگری در عین حال به تاثیر اجرای برجام در حل بلوکه شدن پولهای ایران اشاره کرد و گفت: عدهای بر این باورند که به دلیل عدم اجرای برجام بسیاری از پولهای ایران بلوکه شده و برنگشته است، در حالی که اکنون هیچ کشوری نیست که پولهای ما به خاطر برجام در آن بلوکه شده باشد و این سختگیری از بین رفته است. حتی در مورد هند نیز آنها اعلام کردند که مشکلی با پرداخت بدهی خود ندارند ولی ممکن است انتقال کل آن بر تورم و تولید تاثیر بگذارد؛ از این رو به شیوههای مختلف از قبیل پرداخت ماهانه بخشی از پول روی آورده است.
وی ادامه داد: در مورد عمان نیز اگر تمام پولهایی که در بانکهایش داریم، طلب نمیکنیم، به دلیل رابطه دوستی است که از ابتدای انقلاب با این کشور داشتیم و نمیخواهیم تمام این پول را یکباره انتقال دهیم.
اصلانی در بخش دیگری از این گفت وگو، به قرارداد شرکت فرانسوی سیتروئن اشاره کرد و گفت: از ابتدای برجام نظرمان این بوده و هست که نمیتوان دور ایران را دیوار کشید و ارتباط خود را قطع کرد. ما میخواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم و قراردادهایی که بسته میشود گویای این مساله است اما اعلام کردهایم از بستن این قراردادها تا جایی که به تولید داخلی و اقتصاد لطمه نزند حمایت میکنیم.
این فعال کارگری تصریح کرد: در مورد قراردادهای خودرو نیز اگر قرار باشد تمام قطعات از خارج وارد شود و در داخل تنها مونتاژکار باشیم، به ضرر قطعه سازان داخلی است ولی ظاهرا قراردادها ۵۰ - ۵۰ است، به نحوی که اگر قطعات فنی خودرو مثل گیربکس و موتور از فرانسه وارد میشود، در مقابل باقی قطعات در داخل تولید خواهد شد.
وی گفت: باید به صادرات هم توجه ویژهای داشته باشیم و ۳۰ درصد خودروهای تولیدی را به کشورهای خارجی صادر کنیم، زیرا بازار از خودرو اشباع است، لذا مسئولان در نظر داشته باشند خودرویی با کیفیت که در شأن ایران است تولید کنیم که هم قابلیت صادرات و رقابت با بازارهای جهانی را داشته باشد و هم به افزایش تولید ناخالص داخلی و اشتغال در ایران کمک کند.
انتهای پیام
نظرات