سعید محمدزاده در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه سیستم کنترل هوشمند قطار در حال حاضر در پنج خط ریلی مترو کشور فعال است، تصریح کرد: مترو مشهد، اصفهان، شیراز و دو خط از متروی تهران از این سیستم استفاده میکند و استفاده از این تجهیزات از سال 1387 در مترو آغاز شده است و سوال اینجاست که اگر انتقاداتی به این سیستم وارد است، چگونه ATC توانسته تمام رفتوآمدهای بسیار زیاد را مدیریت کرده و هیچ مشکلی نیز در مسیر آن به وجود نیاید.
وی با بیان اینکه این سیستم تمام گواهینامههای بینالمللی لازم برای فعالیت به دست آورده و با مجوزهای روز ساخته شده است، عنوان کرد: این سیستم در طول این مدت نسبت به تمام اتفاقاتی که در مسیر ریلی به وجود آمده واکنش طبیعی و استاندارد خود را انجام داده است. از اینرو اینکه میگویند این سیستم ۲۰۰۰ یا ۴۰۰۰ بار خاموش شده، نه تنها یک ایراد به حساب نمیآید که حتی از آن به عنوان یک نقطه قوت نیز باید از آن یاد کرد.
مدیر عامل شرکت راهآهن دربارهی وضعیت خط ریلی تهران – مشهد، بیان کرد: در طول روز در ایام غیرپیک مسیر تهران – مشهد پذیرای حدود ۱۰۰ قطار است. این به معنای آن است که با احتساب مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری فاصله این دو شهر تنها برای یک ۲۴ ساعت ۱۰۰ هزار کیلومتر مسیر ریلی از سوی قطارها طی میشود.
محمدزاده ادامه داد: بهطور میانگین در حرکت این ۱۰۰ قطار در ۱۰۰۰ کیلومتر تنها ۱۷ مورد در ماه خاموش شدن ATC بهطور میانگین گزارش شده است. این یعنی در صورتی که در بدترین حالت قطار در میانه یک بلاک ۲۰ کیلومتری قرار داشته باشد، در طول روز از هر ۱۰۰ هزار کیلومتر طی شده تنها ۱۷۰ کیلومتر خاموشی ATC وجود داشته است و این به معنای آن است که ضریب سلامت این سیستم رقمی در حدود ۹۹.۷ درصد خواهد بود.
وی درباره دلایل خاموش شدن ATC توضیح داد: این سیستم در زمان حرکت قطار سه نوع مختلف تجهیزات دارد. یکی از آنها روی زمین طراحی میشود، یکی از آنها زیر لکوموتیو کار گذاشته میشود و یکی در داخل قطار عمل میکند. وقتی تجهیزات کار شده روی زمین بنا به هر دلیلی به مشکل بر می خورد ATC بهطور خودکان واکنش نشان داده و نسبت به لزوم پیگیری سریع آن اخطار میدهد.
مدیر عامل شرکت راهآهن با بیان اینکه چنین اتفاقی در راهآهن تمام کشورهای جهان امری طبیعی به حساب میآید، تاکید کرد: اینکه در نقطهای مانعی کوچک بر روی ریل به وجود بیاید، آنتن کارگزاری شده در سیستم با مشکل مواجه شود یا بخشی از ریل شکسته شود این سیستم اخطار خود را ارائه میکند. متاسفانه برخی افراد این موضوع را به عنوان ضعف یا ایراد مشخص کردند. این در حالی است که این امر دقیقا جزو نقاط مثبت ATC قلمداد خواهد شد.
محمدزاده با بیان اینکه برای افزایش ضریب ایمنی قطار سه سیستم الکترونیکی مجهز در داخل هر قطار تعبیه شده که دو سیستم به طور همزمان فعال هستند، گفت: برای بالابردن ضریب ایمنی شرایط طوری پیشبینی شده که اگر دو سیستم ابتدایی فعال در قطار بنا به هر دلیلی از کار بیفتند، سیستم سوم سریعا وارد عمل شده و مشکلات احتمالی را برطرف کند. دوستانی که عملکرد این سیستم را زیر سوال میبرند باید بهطور دقیق آمارها و گزارشهای موجود دراین حوزه را بررسی کنند تا ببینند ضریب مشکلات در این حوزه تا چه میزان پایین بوده است.
مدیر عامل شرکت راهآهن در پاسخ به این سوال که آیا ایرادهای غیرطبیعی سیستم باعث کاهش حساسیت نیروی انسانی شده است نیز اظهار کرد: صحبتهای ما براساس گزارشهای رسمی و آمارهای قطعی است. وقتی راهآهن اعلام میکند که سیستم ATC بدون مشکل و بحران خاصی به کار خود ادامه داده است و اگر ایرادی گرفته شده در درصد بسیار پایینی از قطارها و به دلایل منطقی بوده است یعنی این فرضیه که خطای سیستمی باعث به وجود آمدن مشکلات شده صحت ندارد و اینها تنها صحبتهای بدون پشتوانه فنی است که برای برهم زدن جو جامعه ارائه میشود.
انتهای پیام
مدیرعامل راه آهن در گفتوگو با ایسنا:
ضریب سلامت ATC معادل ۹۹.۷ درصد است/از ۸ سال پیش ATC در مترو فعال است
مدیر عامل شرکت راهآهن با بیان اینکه سیستم کنترل هوشمند قطار ATC از افتخارات جمهوری اسلامی ایران به حساب میآید، تاکید کرد: ضریب سلامت این سیستم در طول ماههایی که استفادهای از آن آغاز شده است ۹۹.۷ درصد بوده است.
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات