• چهارشنبه / ۸ دی ۱۳۹۵ / ۰۵:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95100804618
  • خبرنگار : 71417

اردوغان: ائتلاف آمریکایی از تروریست‌ها حمایت می‌کند/عربستان و قطر باید در مذاکرات سوریه باشند

اردوغان: ائتلاف آمریکایی از تروریست‌ها حمایت می‌کند/عربستان و قطر باید در مذاکرات سوریه باشند

رییس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آنادولو، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا نیروهای ائتلاف آمریکایی را به حمایت از داعش و گروه‌های شبه‌نظامی کرد نظیر یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه متهم کرد.

وی اضافه کرد:‌ آن‌ها ما را به حمایت از داعش متهم می‌کنند و این در حالی است که اکنون خود از گروه‌های تروریستی نظیر داعش و یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه حمایت می‌کنند.

اردوغان در ادامه تأکید کرد: این امر بسیار واضح است و ما مدارک تایید شده‌ای شامل تصاویر و ویدیوهای مربوطه در این زمینه در اختیار داریم.

در واکنش، سخنگوی کاخ سفید اتهام‌های مطرح شده توسط اردوغان علیه آمریکا درباره حمایت ائتلاف تحت رهبری این کشور از گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله داعش را «سخیف» توصیف کرده است. اظهارات اردوغان در حالی مطرح می‌شود که وی پیش از این از دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا خواست که در راستای مقابله با داعش از طریق برخورد با نیروهای کرد اقدام کند.

اردوغان در کنفرانس خبری با آلفا کنده، رئیس جمهور گینه خاطر نشان کرد: در زیر کفپوشهای شیک خیابانهای پایتختهای غربی اشکها و خون برادران ما قرار دارد.

او با اشاره به این که ترکیه می خواهد به آفریقا در شرایط دشوار فعلی کمک کند، گفت: ما از نقطه نظر استعمارگری به آفریقا نگاه نمی‌کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین تاکید کرد، نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا به وعده خود به ترکیه در قبال عملیات سپر فرات عمل نکردند. وی تصریح کرد: ما در الباب گروه تروریستی داعش را از همه گوشه ها محاصره کرده‌ایم. نیروهای ائتلاف به وعده خود در قبال حمایت از ترکیه در جنگ با داعش عمل نکردند.

وی اظهار داشت: با این حال ترکیه به عملیات سپر فرات صرف نظر از این که نیروهای ائتلاف از ترکیه حمایت کنند یا نکنند ادامه خواهد داد.

اردوغان همچنین با اشاره به این که مذاکرات صلح سوریه در شهر آستانه نمایندگان دولت سوریه و مخالفان را نزد یکدیگر می آورد گفت: اگر گروه های تروریستی به آستانه دعوت شوند ما شرکتمان در این نشست را در نظر نخواهیم گرفت. رهبرانی که به این نشست دعوت می شوند نیز مهم هستند.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که عربستان و قطر هم باید به نشست روسیه و ایران برای بحث‌ و گفت‌وگو درباره تلاش‌های صلح در سوریه ملحق شوند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین خاطر نشان کرد، مذاکرات صلح تحت رهبری سازمان ملل در شهر ژنو که از سال 2014 بدون هیچ گونه قطعنامه‌ای جریان داشت، هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

روسیه، ترکیه و ایران که در میانجیگری برای خروج غیرنظامیان و شبه‌نظامیان از شهر حلب سوریه کمک کردند، موافقت کردند تا ماه آتی مذاکرات سوریه را در قزاقستان برگزار کنند. اردوغان با بیان اینکه نشست وزرای خارجه مذکور باید با حضور عربستان و قطر باشد، گفت: آنها حس نیت نشان دادند و از سوریه حمایت کردند.  

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ترکیه، قطر و عربستان از بزرگترین حامیان شورشیان سوری برای سرنگونی نظام بشار اسد هستند. رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به گروه‌های کرد سوری گفت که اگر هرگونه "سازمان تروریستی" در این نشست‌ها حاضر شود، ترکیه نمی‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۸ ۱۰:۰۶

این که هم سنگ قطر و هم سنگ عربستان را به سینه میزنه، همین گواه بر دو رویی هست. دوباره داره با موزیگری و کفتاری در لباس میش خودش را نشان می‌دهد.

avatar
۱۳۹۵-۱۰-۰۸ ۱۱:۰۳

مگر حامیان تروریست های تکفیری میتوانند صلح جو باشند؟دعوت قطر و عربستان یعنی کارشکنی درصلح و حمایت از تروریستها