• دوشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 96061307557
  • خبرنگار : 71539

رئیس سابق سازمان بیمه سلامت مطرح کرد

"رنسانس" تاریخ بیمه سلامت/ "نظام ارجاع" راهکار حل مشکلات سلامت

"رنسانس" تاریخ بیمه سلامت/ "نظام ارجاع" راهکار حل مشکلات سلامت

رئیس سابق سازمان بیمه سلامت، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده را راهکار برون رفت حوزه سلامت از مشکلات دانست و گفت: تا زمانی که نظام ارجاع ایجاد نشود، نمی‌توانیم تصویر درستی از نظام سلامت قابل قبول داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد کبیر، در مراسم معارفه رئیس جدید این سازمان که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به اولویت وزارت بهداشت در دولت دوازدهم در زمینه برقراری نظام ارجاع و پزشک خانواده، اظهار کرد: این برنامه‌ها شاکله برون رفت ما از مشکلات حوزه سلامت است. تا زمانیکه بین ارائه کنندگان و گیرندگان خدمت، کنترل تقاضا صورت نگیرد و نظام ارجاع ایجاد نشود، نمی‌توانیم تصویر درستی از یک نظام سلامت قابل قبول داشته باشیم.

وی همچنین  به ماموریت سازمان بیمه سلامت در خصوص حفاظت مالی و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت اشاره کرد و افزود: سازمان بیمه سلامت در سال ۶۵ که انقلاب اول این سازمان نامیده می‌شود، هویتی نداشت؛ اما در انقلاب دوم این سازمان یعنی سال ۱۳۸۴ که با آغاز برنامه پزشک خانواده همزمان شده بود، بیمه سلامت نیز نقش محوری خود را شروع کرد. در سال ۱۳۹۱ بیمه سلامت که بیمه خدمات درمانی نامیده می‌شد به نام فعلی‌اش تغییر کرد. در سال ۹۳ نیز که به نام انقلاب سوم از آن یاد می‌شود، این سازمان نقش محوری‌تری همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت به خود می‌گیرد.

وی افزود: طرح تحول موهبتی بزرگ برای کشور بود. اگرچه چالش‌ها و مشکلات زیادی داشت. از ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۹۴ که مسئولیت مدیرعاملی این سازمان را بر عهده گرفتم، در آن زمان کار بسیار سخت بود و منابع و مصارف با یکدیگر تناسب نداشتند. این موضوع بزرگ‌ترین چالش سازمان بود. در سال ۹۲، چهارهزار میلیارد تومان هزینه داشتیم که این هزینه‌ها در انتهای سال ۹۵ به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسید. منابع این سازمان در سال ۹۲ و ۹۳ حدود ۶۹ درصد، ۹۳ و ۹۴ حدود ۱۲ درصد و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ حدود ۱۲ درصد رشد داشته است. یعنی در مجموع اعتبارات بیمه سلامت در این سه سال تنها ۹۰ درصد رشد داشته‌ است. با توجه به این موضوع و همچنین افزایش هزینه‌ها این سازمان نمی‌توانست پاسخگویی مناسبی داشته باشد.

کبیر همچنین اضافه کرد: ما در سال ۹۳ نتوانستیم ۱۴۱۰ میلیارد تومان از مطالبات موسسات را بپردازیم. این عدد در سال‌های بعد به ۵۷۰۰ میلیارد تومان رسید. اگر تدبیر آقای روحانی، هیات دولت، پیگیری‌های وزارت تعاون و بهداشت و همچنین آقای جهانگیری نبود، نمی‌توانستیم پیشنهاد ۵۰۰۰ میلیارد تومانی خود را به مجلس ببریم.

رئیس سابق سازمان بیمه سلامت با اشاره به همراهی مجلس و افزایش رقم پیشنهادی بیمه سلامت به ۸۰۰۰ میلیارد تومان ادامه داد: این رقم که در تاریخ بیمه می‌توان از آن به عنوان رنسانس یاد کرد، توانست در سال ۹۵ مرهمی بر مشکلات ما باشد. یکی از مواردی که باید به آن توجه می‌شد، نظام اطلاعات معتبر بود. به همین دلیل تلاش کردیم که از طریق سامانه امید و شرکای کاری نظام ثبت بیمه‌ها را اصلاح کنیم.

کبیر با تاکید بر اینکه سازمان بیمه سلامت تولیتی است و مسئولیت حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر و محروم جامعه را بر عهده دارد، افزود: شالوده اجرای نظام ارجاع، تقویت نظام بیمه‌ای است. ما با ادغام سازمان بیمه سلامت در وزارت بهداشت باید به سمت تجمیع منابع برویم. این موضوع پیش‌نیاز خرید راهبردی است. اگر خرید راهبردی انجام نشود، بیمه‌ها نیز نمی‌توانند نقش خود را به عنوان خریدار خدمت به درستی انجام دهند. ما به بازنگری جدی بین منابع و مصارف بیمه سلامت نیاز داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha