• شنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97091004268
  • خبرنگار : 71474

اول هواپیماهای دست دوم، بعد گزینه‌های شرقی

اول هواپیماهای دست دوم، بعد گزینه‌های شرقی

معاون سابق سازمان هواپیمایی معتقد است در شرایطی که بار دیگر آمریکا به دنبال افزایش فشارهای بین‌المللی علیه ایران در صنعت هوایی است، ایرلاین‌های ایرانی می‌توانند با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در بازار نیازهای خود را برطرف کنند.

علیرضا منظری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال‌های پس از اجرایی شدن برجام ایرلاین‌های ما این توانایی را پیدا کردند که بار دیگر با بازارهای بین‌المللی تماس مستقیم برقرار کنند و از دل آن چند قرارداد خرید هواپیما نیز به امضا رسید. با این وجود و به دلیل خروج ترامپ از برجام مشکلات جدیدی به وجود آمده که باید برای آنها راه‌حل پیدا کرد.

وی ادامه داد: در حالی که فعلا شرکت‌های هواپیماساز بزرگ مانند بوئینگ و ایرباس امکان فروش مستقیم هواپیماهای خود به ما را ندارند شرکت‌های ایرانی باید تمام گزینه‌های موجود در بازار را بررسی کرده و با هدف برطرف کردن نیازهای ناوگان ایران نسبت به خرید هواپیماهای جدید اقدام کنند.

معاون سابق سازمان هواپیمایی با بیان این‌که یکی از گزینه‌های پیش‌روی شرکت‌های ایرانی در ایام تحریم خرید هواپیماهای دست دوم است، گفت: ما در سال‌های قبل نیز که فشار بین‌المللی گسترده‌ای علیه ایران برقرار بود، توانستیم تعدادی هواپیمای دست دوم وارد کشور کنیم که بسیاری از آنها کیفیت مناسب برای پرواز داشتند و همچنان در حال استفاده هستند. از این‌رو شرکت‌های ما تجربه گذشته را دارند و در فضای فعلی نیز می‌توان همچنان روی خرید هواپیماهای دست دوم فکر کرد.

به گفته منظری، هرچند پیش‌بینی دقیق از آینده ناوگان ایران با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی جهان دشوار است، اما آنچه که بیشترین اهمیت را دارد، لزوم توجه به تامین نیازهای ناوگان کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

نماینده سابق ایران در ایکائو در پاسخ به این سوال که در صورت ناممکن بودن خرید هواپیماهای غربی آیا بررسی گزینه‌های شرقی امکان‌پذیر است، توضیح داد: اگر که در بازه زمانی فعلی تامین هواپیماهای غربی ممکن نشود احتمال آن وجود دارد که در حد نیاز کوتاه‌مدت از هواپیماهای شرقی استفاده شود که البته هرگونه بهره‌گیری از آنها نیاز به بررسی استانداردهای لازم و در نظر گرفتن شرایط ناوگان کشور خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که مشخص شود وارد شدن این هواپیماها به ایمنی هوانوردی ما ضربه نزند و سازمان‌های ذیربط مانند سازمان هواپیمایی کشوری ورود آنها به ایران را تایید کنند، می‌توان لااقل در کوتاه‌مدت روی استفاده از این هواپیماها حساب کرد.

به گزارش ایسنا، پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام خرید هواپیماهای جدید که ایران‌ایر پیش از آن قراردادشان را نهایی کرده بود با ابهام‌های جدی روبه‌رو شد تا جایی که به نظر می‌رسد فعلا امکان خرید هواپیما از بوئینگ یا ایرباس فراهم نباشد.

یکی از مدیران شرکت آنتونوف اوکراین چند روز قبل ابراز امیدواری کرده بود که بتوان روی بازار ایران به عنوان یک گزینه قابل توجه حساب کرد. در چند ماه گذشته صحبت از خرید هواپیمای مسافری سوخو ۱۰۰ روسیه برای تعدادی از ایرلاین‌های ایران مطرح بوده که البته هنوز به قرارداد نهایی نرسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۲:۴۴

یعنی سقوط به زیر جهان سوم. جان‌مردم هم که اهمیت ندارد. یک نگاه به ناوگان هوایی کشورهای منطقه بیندازید. واقعا مایه سرافکندگی است.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۳:۲۷

خوب عزیز چه کار کنند وقتی امکان خرید نیست؟شما سوار نشو