• سه‌شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 99022316948
  • خبرنگار : 71191

تکمیل خواناسازی و مرمت نقش‌برجسته «ثلاث باباجانی»

تکمیل خواناسازی و مرمت نقش‌برجسته «ثلاث باباجانی»

«مشخص کننده مرز سیاسی ایران و بین‌النهرین در چهار هزار سال قبل که امروز با نام نقش برجسته ثلاث‌باباجانی شناخته می‌شود، خواناسازی و مرمت شد.»

به گزارش ایسنا، ۱۳ شهریور سال گذشته، مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه از کشف نقش برجسته‌های ۴۰۰۰ ساله در منطقه ثلاث باباجانی کرمانشاه خبر داد. نقش برجسته‌ای که در زلزله‌های چند سال گذشته دچار آسیب شده بود و به دلیل احتمال تعداد محدود از این نقش برجسته، درخواست ثبت اضطرارای اثر و حفاظت از آن را داشتند.

پنج ماه بعد یعنی ۱۳۹۸ میراث فرهنگی کرمانشاه موفق به ثبت این اثر در فهرست میراث ملی کشور شد و در ادامه مرمت این نقش برجسته در سه مرحله انجام شد. در مرحله نخست مرمت اضطراری به منظور بازگرداندن این کتیبه تاریخی به شکل اولیه‌اش رخ داد و در مرحله دوم کار استحکام‌بخشی اثر انجام شد و در ادامه با هدف استحکام بخشیدن به منظور رفع آسیب‌دیدگی‌ها و جرم‌گیری آن، سومین مرحله از مرمت آن در دستورکار قرار گرفت و اکنون بعد از گذشت هشت ماه، کار مرمت روی این اثر تاریخی به پایان رسیده است.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فتح الله نیازی - مسئول بخش تزیینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی  - تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی - با اعلام این خبر گفت: کار خواناسازی و مرمت این نقش‌برجسته را که در دامنه کوه بمو و در کنار رودخانه هواسان قرار گرفته، پژوهشگران پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی – تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام دادند.

او آسیب‌های ناشی از زلزله سال ۱۳۹۶ منطقه ازگله سرپل ذهاب، نزولات جوی و قرارگیری اثر در بستر و وندالیسم روی بخش‌هایی از بالاو پایین نقش برجسته را که به صورت عمدی تخریب شده را از مشکلات کنونی این اثر تاریخی دانست.

نیازی با اشاره به این آسیب‌ها، عملیات اجرایی انجام شده برای مرمت قسمت‌های آسیب دیده اثر گفت: پروژه مرمت نقش برجسته ثلاث باباجانی در ابتدا با انجام عملیات نجات بخشی اضطراری آغاز شد و در ادامه وصالی و پرکردن بخش‌های تخریب شده با استفاده از ترکیب رزین‌های اپوکسی و مواد معدنی انجام شد.

او با بیان اینکه برای مقاوم‌سازی شکستگی‌های عمیق اثر از مفتول‌های استیلی استفاده و سپس این مناطق با ترکیب رزین اپوکسی و مواد معدنی پُر و سطح مقطع اثر پوشانده شدند، اظهارکرد: در ادامه بخش‌های از بین رفته و فرم کلی اثر خواناسازی و پرداخت شد تا به فرم و رنگ اصلی نزدیک شود.

مسئول بخش تزیینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی  - تاریخی با تاکید بر این‌که برای احترام به فرم کوهستان و ساختار طبیعی بستر صخره‌ای اثر از تعبیه کردن حفاظی برای نقش برجسته ثلاث باباجانی صرفنظر کردیم، افزود : با مشاوره پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی- تاریخی در سال جاری توسط پیمانکار منتخب میراث فرهنگی استان کرمانشاه، سطح اثر پاکسازی و  یک آبچکان برای منحرف کردن مسیر آب روی نقش برجسته ساخته شد تا آب باران کمتر به اثر آسیب رساند که در این پروژه شادی مرادی به عنوان پیمانکار برای پاکسازی سطح اثر و اجرای آبچکان اقدامات لازم را انجام داده است.

نیازی با تاکید بر این‌که مطالعات باستان‌شناسی و مستندنگاری این اثر در سال گذشته انجام و آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، این نقش برجسته را در دو بخش تقسیم کرد و افزود: این نقش برجسته صحنه پیروزی یک شاه بر دشمنانش را نشان می‌دهد که در آن پیکر شاه بزرگتر از سایر پیکرها نقش شده که یکی از پاهایش را روی شکم اسیری قرار داده است.

مسئول بخش تزیینات معماری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی  - تاریخی تاکید کرد: با توجه به مطالعات انجام شده، این نقش برجسته مربوط به "ایدین سین" شاه سلسله سیموروم است که در منطقه دیاله عراق امروزی حکومت و برای کسب منابع و تسلط بر راه‌هایی تجاری به منطقه زاگرس حمله می‌کرده و در این نقش برجسته ، صحنه یکی از پیروزی‌های خود را نشان داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۲-۲۳ ۱۶:۲۹

ممنونم از اطلاع رسانی های مفید شما .