رضا کرمی محمدی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اظهارات مطرح شده پیرامون ایمنی انبار نفت شهران گفت: انبار نفت شهران یکی از مواردی است که قبل از اینکه تهران گسترش پیدا کند در یک جای امن و با مطالعات کافی و در سال ۱۳۵۳ مکانیابی و ساخته شده بود. آن زمان هیچ مستحدثاتی اطراف آنجا نبوده و شاید برای آن زمان مناسب بود. کما اینکه خیلی جاهای دیگر هم در تهران داریم که قبلا مشکلی نداشتند اما الان در محاصره ساختمان های اداری و تجاری و مسکونی و ...قرار گرفته و به کانون خطر برای شهروندان تبدیل شدهاند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به وضعیت محل قرارگیری مخازن سوخت شهران، گفت: این منطقه به تدریج مسکونی شده است. کانالی هم در نزدیکی آنجا برای سیلاب وجود دارد و همینطور گسل هایی هم آنجا را تحت تاثیر قرار میدهد و این ها جزو خطراتی است که در این محدوده وجود دارد.
کرمی محمدی با اشاره به گزارش های دریافتی از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در مورد ایمن سازی این محل گفت: برابر گزارش ها حدود ۱۵ سال است که سازمان های مرتبط ازجمله شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی روی پوشش خطرات این مخزن کار کردند و کارهای خوبی شده و حتی در مقطعی وزارت کشور وارد موضوع شده و با وزارت نفت آن را پیگیری کرده بود.
به گفته وی، در جریان پیگیری ها هم، اقدامات خوبی در رابطه با مقاوم سازی آنجا انجام شده است. البته به نظر من باید مسئولان مربوطه توضیحات کامل و با جزئیات کافی را در این خصوص ارائه بدهند.
وی با بیان اینکه یک رویکرد در مورد این مخازن این بوده است که آنجا به جای محل ذخیره دراز مدت سوخت به محلی برای سوخت رسانی بدل شود، گفت: در این مورد هم مسئولان مربوطه میتوانند توضیحات تخصصیتری بدهند. البته نگهداری بنزین و نفت و ... مانند نیترات آمونیوم قابلیت انفجاری آنچنانی ندارند و بیشتر بحث آتش سوزی آن مطرح است.
کرمی محمدی ادامه داد: در نامه وزیر کشور به وزیر نفت در سال ۹۵ این درخواست مطرح شده بود که این مخازن با ۲۰ درصد ظرفیت خود فقط در امر سوخت رسانی فعال باشد و برای ذخیره سوخت از محل دیگری استفاده شود. این اتفاق اگر افتاده باشد، اتفاق خوبی است و در جهت ایمنی بیشتر منطقه خواهد بود.
انتقال انبار نفت شهران منتفی شده است
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه برابر گزارش های دریافتی در چند سال گذشته ظاهرا انتقال این محل با توافقات صورت گرفته منتفی شده است، تصریح کرد: آنطور که گزارش دادند مخازن مقاوم سازی و استانداردسازی شدهاند. در این محل ۱۱ مخزن است که مقرر بوده است تا در اطراف هرکدام دیواری کشیده شود و خاک آن قسمت نفوذ ناپذیر گردد تا امکان سرایت سیال به اطراف و به زمین به حداقل برسد.
به گفته وی، مطالعاتی هم درباره خاک محل و گسل های آنجا انجام شده که نشان داده است گسلی از داخل محوطه مخازن عبور نمی کند؛ اما به هر حال فاصله مخازن با گسل شمال تهران چندان زیاد نیست و احتمال زلزله قوی در این محل وجود دارد.
وی با بیان اینکه این مخازن به سیستم های ایمنی و آتش نشانی تجهیز شده اند، گفت: چند ماشین آتشنشانی هم به طور دائمی در آنجا مستقر است .اقدامات دیگری هم در آنجا انجام شده است که بهتر است وزارت نفت جزئیات آن را توضیح دهد.
کرمی محمدی افزود: اما اینکه خیالمان راحت شود که هم اکنون و در آینده امکان رخداد هیچ اتفاقی در آنجا نخواهد بود، موضوع درستی نیست.
وی در عین حال جابجایی این سایت را از لحاظ اقتصادی عملی ندانست و گفـت: اینکه آنجا جابجا شود هزینه های زیادی دارد. آنجا به عنوان یک مرکز سوخت رسانی برای شمال تهران در نظر گرفته شده است و با توجه به این که تنها سه مجموعه از این دست در تهران داریم خارج کردن آن حتی ممکن است در بحث سوخترسانی به شمال غرب تهران هم مشکل ایجاد کند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره تردد خودروهای حمل سوخت نیز گفت: آخرین باری که در آنجا اتفاقی افتاده و تانکری واژگون شد مربوط به دو سه سال پیش است. بحث ایمن سازی و نوسازی تانکرها قبلا جزو اقدامات لازم دستهبندی و پیگیری شده است که اگر آن اقدام به طور کامل انجام شده باشد کمک مهمی به موضوع میکند.
وی درمورد نقش شهرداری در این زمینه نیز گفت: شهرداری در حفظ ایمنی شهروندان در این منطقه و تمام مناطق تهران مسئول است. در طراحی و اجرای سیستم حمل و نقل هم وظایفی دارد و از لحاظ مدیریت بحران هم ما همیشه این موضوع را به عنوان یکی از پتانسل های بحران زا در سطح شهر پیگیری کرده ایم.
کرمی محمدی افزود: از بعد دیگر لازم است در مباحث شهرسازی و طرح های تفصیلی کلیه مخاطرات محتمل در کنار ملاحظات شهرسازی در نظر گرفته شود و برنامه ریزی شهری مبتنی بر ریسک مورد توجه جدی تری قرار گیرد.
وی با طرح این موضوع که کارگروه تأمین سوخت که در قانون قبلی مدیریت بحران در قالب شورای هماهنگی فعالیت می کرد، عهده دار پیگیری موضوع مخازن تهران بود، یادآور شد: در قانون جدید مدیریت بحران، شورای هماهنگی حذف شده و مکانیزم مناسبی نیز جایگزین آن نگردیده است لذا بسیاری از اقداماتی که در این حوزه انجام شده بود، متوقف شد و یکی از انتقادات ما به تأخیر در تعیین تکلیف وضعیت مدیریت بحران در تهران بر اساس قانون جدید همین مسئله بود که امیدواریم با حکم اخیر وزیر کشور برای شهردار تهران به عنوان فرمانده حادثه در سطح محلی این امکان برای ما به وجود بیاید که دوباره جلسات شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران را پیگیری و برگزار کنیم. البته این امر نیاز به حمایت و پشتیبانی سازمان مدیریت بحران کشور نیز خواهد داشت.
رییس سازمان مدیریت بحران شهرتهران در مورد این دیدگاه که معتقد است مردم نباید از کانون های بحران در پایتخت باخبر شوند، گفت: به دلایل مختلف و برای اینکه نگرانی به مردم منتقل نشود، متاسفانه بعضی از مباحث به مردم منتقل نمیشود و یک حالت خودسانسوری ایجاد میشود تا خدایی ناکرده مردم نگران تر از چیزی که هست نشوند.
وی اظهار کرد: آنچه که در این میان مهم است، این است که ما چه اقدامی برای مواجهه با این خطرات کردیم؟ آیا اقدامی انجام داده ایم ؟ اگر بله باید اقدامات را برای مردم توضیح بدهیم تا مردم مطلع شوند و آرامش پیدا کنند. خیلی زشت است که زیر پوشش اینکه خبری به مردم ندهیم، هیچ اقدامی هم نکنیم. ممکن است برخی فکر کنند مردم که خبر ندارند پس دیگر اولویتی هم ندارد. این خطرناک است. اما باید بدون ایجاد نگرانی موضوع به مردم اطلاع داده شود و اقدامات صورت گرفته هم توضیح داده شود. این بهترین راه حل برای جلب اعتماد عمومی مردم و کاهش آلام و نگرانی های مردم است.
انتهای پیام
نظرات