• شنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 99052518201
  • خبرنگار : 71282

چرا از خدمات غیرحضوری بیشتر استقبال می شود؟

چرا از خدمات غیرحضوری بیشتر استقبال می شود؟

یک فعال حوزه کار معتقد است غیرحضوری و الکترونیکی کردن خدمات موجب شفاف سازی و کاهش هزینه های مردم و دولت می شود و افراد از دریافت خدمات مورد نیاز خود به شکل غیر حضوری بیشتر استقبال می کنند.

علی اصلانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: سالهای سال است که دولتها به دنبال الکترونیکی کردن خدمات هستند و استقرار دولت الکترونیک در این زمینه بسیار موثر است ولی در عمل موفق نبودیم چون زیرساختهای مورد نیاز آماده نبود.

وی گفت: اگر امور کشور و خدمات دهی به سمت و سوی الکترونیکی شدن برود، در شفاف سازی خوب است و به نفع جامعه و آیندگان خواهد بود ولی تا زمانی که زیرساختها به درستی آماده و مهیا نشود، غیرحضوری کردن خدمات به نتیجه نمی رسد.

این فعال حوزه کار مهمترین ویژگی الکترونیکی شدن خدمات را جلوگیری از ازدحام جمعیت و کاهش زمان و هزینه عنوان کرد و گفت: مردم از خدمات غیر حضوری بیشتر استقبال می کنند چون باعث می شود دیگر ساعتها در صف های طولانی نمانند و کارها با صرف کمترین وقت و هزینه انجام شود.از طرفی با غیرحضوری و الکترونیکی شدن خدمات، مجوزهای کسب و کار به سهولت صادر می شود و علاوه بر شفاف سازی، از اختلاس ها، سوء استفاده ها و رانت ها جلوگیری می شود.

اصلانی در ادامه با اشاره به راه اندازی سامانه جامع روابط کار گفت: با وجود آنکه سامانه مزیتهای بسیاری دارد و وزارت کار تلاش کرده تا از این طریق دسترسی کارگران و متقاضیان به خدمات روابط کار را آسان کند اما برخی مشکلات هنوز برطرف نشده و لازم است بر روند سیستمی کردن امور نظارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: برنامه ای که برای این سیستم نوشته شده بیشتر تئوری بوده تا عملی و اگر کارشناسان اداره کار در نوشتن برنامه نقش داشتند مراحل شکایت یک کارگر از ثبت دادخواست تا به نتیجه رسیدن پرونده به شکل مطلوبتری دیده شده بود.

این فعال حوزه کار خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی ها این سامانه ابتدا در چند استان به شکل آزمایشی به اجرا درمی آید تا مشکلات و ایرادات آن شناسایی و برطرف شود ولی یکی از مشکلاتی که به نظر می رسد هنوز برطرف نشده بحث آموزش دفاتر پیشخوان است که نمی دانند روند ثبت شکایت کارگران را چطور انجام دهند و کارگر بین دفتر پیشخوان و اداره کار گرفتار است.

عضو هیات حل اختلاف کارگران تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود این است که امکان بررسی پرونده ها به شکل اینترنتی دیده نشده و باید به شکل حضوری در اداره کار پرونده ها را بررسی کنیم و رای بدهیم. در شرایط کرونا هم باید از خانه و با هزینه و نت شخصی اقدام کنیم، در حالی که می توان امکان مشاهده و دادن رأی به شکل اینترنتی را حتی در درون خانه فراهم و از طولانی شدن روند بررسی و صدور آرا جلوگیری کرد.

انتهای پیام

به گفته وی برای الکترونیکی کردن خدمات و اجرای موفق طرح ها در این زمینه باید به سمت فراهم کردن زیربناها و بسترهای لازم برویم و پس از رفع نواقص کار، خدمات غیر حضوری را گسترش دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.