• یکشنبه / ۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99060201299
  • خبرنگار : 50402

دختربچه‌ها مضطرب‌ترند

دختربچه‌ها مضطرب‌ترند

ایسنا/همدان تجارب و رفتارهای دوران کودکی تأثیر بسزایی در زندگی بزرگسالی فرد دارد به گونه ای که اگر تعارضات رفتاری کودک در همان سنین حل نشود ممکن است فرد در سنین بزرگسالی نیز دچار اختلالات روانی شده و رفتارهای ناهنجاری از خود بروز دهد.

در حوزه روانشناسی کودک برای مشکلات کودکان از واژه بیماری روانی استفاده نکرده و از این مشکلات به نام اختلال در کودکان یاد می شود. یکی از مهمترین و فراگیرترین اختلال در حوزه روانشناسی کودکان، اختلال اضطراب است. 

این اختلال در کودکان همراه با شب ادراری و تیک های صوتی و حرکتی است و در کودکانی که در محیط غیرقابل پیش بینی زندگی می کنند بیشتر رخ می دهد.

به سبب اهمیت اختلالات روانی و حل این اختلالات در کودکان برآن شدیم نظرات یکی از روانشناسان این حوزه در رابطه با اختلالات شایع در کودکان را بدانیم.

یک روانشناس کودکان در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: اختلالات دوران کودکی مانند دوران بزرگسالی نیست که افراد مشکلات را درون خود بریزند و نشان ندهند، اکثراً کودکان این اختلالات را با رفتارها و حرکاتی که دارند به والدین یا به محیط پیرامون اطلاع می دهند که ممکن است دچار مشکلات عاطفی یا اختلالات روانی شده باشند.

دکتر احمد قره‌خانی با بیان اینکه اختلال اضطراب که در کودکان شایع است، با نشانه های مختلفی همراه است، توضیح داد: کودک در چهار سالگی باید بتواند ادرار خود را کنترل کند اما اگر بعد از چهار سالگی دچار شب ادراری مستمر بود در حالیکه مشکل جسمی هم نداشت، می توان نتیجه گرفت که کودک دچار اختلال اضطراب شده است بنابراین پیشنهاد می شود این والدین فرزندان خود را نزد یک متخصص اورولوژی ببرند و اگر دیدند مشکلی از باب مسائل جسمانی ندارد شک نکنند که فرزند آنها دچار مشکل اضطراب شده است.

وی ادامه داد: برخی اوقات مشکل اضطراب خود را به صورت «تیک» نشان می دهد؛ تیک ها به صورت صوتی و حرکتی هستند به طوریکه تیک های حرکتی مانند ناخن جویدن، تکان دادن دست، پا و سر اکثراً میان بچه ها شایع است و والدین با این نشانه ها باید متوجه شوند که فرزندشان دچار مشکلات اضطرابی است.

قره خانی در رابطه با تیک های صوتی مطرح کرد: تیک صوتی یعنی کودک صداهایی را به صورت مستمر از خودش درمی آورد که این تیک غیرارادی و ناخودآگاه بوده و دست خود کودک نیست.

وی با بیان اینکه اختلال اضطراب در دختران شایع تر است، خاطرنشان کرد: اختلال در پسر بچه ها یک پیش آگاهی خیلی بدی برای والدین بوده و نشان دهنده مشکلات شدید عاطفی است.

این روانشناس در رابطه با علل مشکل اضطراب در کودکان اظهار کرد: مشکلات اضطرابی که کودک دارد، بیشتر به محیط پیرامون او بازمی گردد به طوریکه برخی کودکان در معرض محرک هایی قرار می گیرند که این محرک ها برای این سنین از کودکی اصلاً مناسب نیست.

وی ادامه داد: با مشاهده افراد خیلی زیادی که با مشکلات اضطرابی به ما مراجعه کردند متوجه شدیم که کودک یک کارتون یا یک فیلم هایی را دارد می بیند که مناسب با سنش نیست و باعث شده بچه دچار ترس و وحشت شود و این باعث می شود کودک دچار مشکلات اضطرابی شود.

قره خانی افزود: برخی اوقات پدر و مادر بدون هیچ نظارتی تبلت و گوشی را در اختیار بچه ها قرار می دهند و بازی هایی که کودکان انجام می دهند، ترسناک بوده و پرخاشگری نیز در آنها وجود دارد که کودک را دچار اضطراب می کند و حتی برخی اوقات والدین فیلم هایی مانند فیلم های پلیسی و وحشتناک را با کودکان می بینند و ممکن است کودک پس از مشاهده این فیلم ها دچار مشکلات اضطرابی شده و به صورت اختلالات رفتاری خود را نشان دهد.

وی با بیان اهمیت تأثیر اضطراب والدین بر روی کودکان توضیح داد: برخی والدین خود دچار اضطراب هستند و این اضطراب را به وسیله رفتار، حرکات و گفتار به کودک منتقل می کنند که این هم می تواند یکی از علل اضطراب در کودکان باشد پس در این مورد والد، خود مضطرب است و این را به صورت غیرمستقیم به فرزند منتقل می کند و از آنجایی که اساس شخصیت کودک را تا قبل از پنج سالگی پدر و مادر شکل می دهند بنابراین والدین باید مراقب رفتارهای خود باشند.

قره خانی در رابطه با تأثیر توقع بیش از اندازه والدین بر اختلال اضطراب کودکان اظهار کرد: برخی اوقات توقع بیش از اندازه پدر و مادر از کودکان هم سبب ایجاد اضطراب می شود بنابراین ما باید کودکان را در همان ویژگی هایی که هستند بشناسیم اما برخی والدین از فرزند خود آگاهی ندارند یعنی ویژگی ها، نقاط قوت و ضعف فرزند خود را نمی دانند و سعی می کنند فرزندشان به آرزوهایی که آنها در زندگی نرسیده اند، دست یابد در حالیکه برخی اوقات فرزندان علاقه، توان و کشش آن را ندارند.

وی در رابطه با تأثیر محیط پیرامون کودک در اختلال اضطراب او، بیان کرد: اگر محیط خانه متشنج بوده، پدر و مادر با هم در گیر باشند، پیش بچه با هم دعوا کرده و به هم پرخاش کنند، باعث می شود بچه ها دچار اضطراب شوند و این اضطراب خود را به وسیله تیک، ترس از مدرسه و وابستگی به والدین خود را نشان می دهد.

این روانشناس با بیان اینکه محیط زندگی غیرقابل پیش بینی باعث اضطراب در کودکان می شود، توضیح داد: محیط زندگی غیرقابل پیش بینی یعنی اینکه پدر و مادر آرامش خانواده را حفظ نمی کنند، به هم احترام نمی گذارند و پیش کودک درگیر می شوند.

وی ادامه داد: برخی اوقات محیط خانواده هایی که دیکتاتوری و بسیار مقرراتی است هم باعث به وجود آمدن اضطراب می شود به طوریکه کودکانی که در محیط خانواده ای هستند که پدر و مادر بسیار مقرراتی بوده و با فرزند به صورت مستبدانه رفتار می کنند در معرض اضطراب و اختلالات یادگیری قرار دارند.

قره خانی در مورد اختلال یادگیری نیز توضیح داد: اختلال دیگری که در کودکان شایع است، بحث تأخیرات رشد است به طوریکه اختلالاتی به نام اختلالات و مشکلات عصبی وجود دارد که نشانه اصلی و بارز آن تأخیرات رشدی است که خود را در دوران مدرسه و به صورت اختلالات یادگیری نشان می دهد که متأسفانه آمار ابتلا به این اختلال در میان کودکان بالاست.

وی با بیان اینکه در این اختلال بچه هوش عادی دارد حتی باهوش و تیزهوش هم است و از نظر هوشی هیچ مشکلی ندارد، ادامه داد: در مدرسه می بینید این کودک در کلیه درس ها خوب است اما در ریاضی مشکل دارد که در این صورت ما می گوییم اختلال یادگیری از نوع اختلال در ریاضی یا در خواندن مطالب بوده و یا در کتاب فارسی دچار مشکل است که ما می گوییم دچار اختلالات یادگیری از نوع نارساخوانی شده است و برخی اوقات در نوشتن مشکل دارد و می گوییم اختلال در نوشتن دارد.

قره خانی در رابطه با علت ابتلای کودکان به این نوع اختلال تصریح کرد: علت ابتلا به این نوع اختلال سبک فرزندپروری غلط والدین است به طوریکه متأسفانه والدین بچه ها را وابسته به خود می کنند و بچه ها مستقل بار نمی آیند، برخی والدین نیز آنقدر خود را وقف بچه می کنند که کودکشان از نظر حرکتی ناخودآگاه دچار تأخیر می شود.

وی اضافه کرد: اگر این بچه به صورت مستقل رشد کند مطمئن باشید دچار این اختلال نمی شود اما اگر والدین فرزند را وابسته به خود کنند این کودک دچار اختلالات یادگیری می شود. برخی والدین لباس کودک را در دوران دبستان به آن می پوشانند و در شش سالگی اگر غذا نخورد به او غذا می دهند و همین حرکات و سبک های فرزندپروری غلط باعث می شود کودکان دچار اختلال یادگیری شوند.

قره خانی با تأکید بر اینکه والدین اگر نشانه های این اختلالات را در فرزندشان دیدند حتماً باید به یک مشاور یا روانشناس حوزه کودک مراجعه کنند، افزود: والدین از جست‌وجو در اینترنت، مداخلاتی که تخصصی نیست و صحبت با افرادی که براساس سطح محیط و جامعه تصمیم گیری می کنند، بپرهیزند چراکه ممکن است مشکل کودک را حادتر کند.

وی در پایان اظهار کرد: مداخله، تشخیص بهنگام و ارجاع بهنگام در حوزه اختلالت عاطفی بسیار مهم است و اگر مشکل کودک در همان سنین کودکی حل نشود در سنین بالا این مشکل حادتر می شود و قابل درمان نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.