• دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99062417959
  • خبرنگار : 71553

چرا در برخی از مرغداری ها مرغ ها یکدیگر را زخمی می کنند؟

چرا در برخی از مرغداری ها مرغ ها یکدیگر را زخمی می کنند؟

ویدیو های منتشر شده در فضای مجازی حاکی از آن است که در برخی از واحدهای مرغداری، مرغ ها دچار بیماری کانی بالیسم یا خودخوری طیور شده اند که در این بیماری مرغ ها با نوک زدن همدیگر را زخمی می کنند و برخی از آنها نیز تلف می شوند. بیماری که علت آن عدم تناسب در جیره غذایی، محیط نامناسب و تراکم بالا عنوان شده است.

به گزارش ایسنا، چندین ماه پیش ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد در برخی از واحدهای مرغداری، مرغ ها با نوک زدن، همدیگر را زخمی کرده و برخی از آنها به دلیل پارگی شکم تلف شده بودند. موضوعی که آن زمان ایسنا با پیگیری از انجمن صنفی مرغداران گوشتی متوجه شد که بیماری کانی بالیسم یا خودخوری طیور در این واحدها به دلایلی چون کمبود جیره غذایی و مناسب نبودن محیط زندگی آنها شیوع پیدا کرده است.

اخیرا اما ویدیوی دیگری منتشر شده که در آن علت خود خوری مرغ ها بیماری هاری عنوان شده است. موضوعی که نایب رییس انجمن صنفی مرغداران گوشتی آن را رد و علت را همان بیماری کانی بالیسم عنوان کرد. 

حبیب اسدالله نژاد در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: پدیده یا اتفاقی جدیدی رخ نداده و در این واحدها بیماری خودخوری یا کانی بالیسم شیوع پیدا کرده است. دلایل مختلفی ازجمله تراکم بالا، بالانس نبودن جیره، گرسنگی، اختلالات ژنتیکی، نور بالا و....می تواند باعث شیوع این بیماری شود. که در طی آن مرغ ها دچار نوعی خشونت می شوند و به یکدیگر نوک می زنند. در مرحله بعد به جوجه هایی نوک می زنند که زخمی و خونی شده اند و حتی ممکن است باعث مرگ بعضی از جوجه ها شوند.

وی ادامه داد: در صورت مدیریت صحیح با اقداماتی مانند بالانس جیره، کاهش نور، کاهش تراکم استفاده و ریختن پوسته جو یا برنج بر روی دان، زدن اسپری کلرامفنیکل بر روی زخم و اعمال مدیریت صحیح بعد از چند روز این بیماری قطع می شود.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی تصریح کرد: کلیپ منتشر شده با هدف تشویش اذهان عمومی و کاهش انگیزه مردم برای دسترسی به ارزان ترین و با کیفیت ترین کالای پروتئینی ساخته شده و یک شیطنت رسانه ای است که هر از گاهی در مورد مرغ شاهد آن هستیم.

وی در پایان گفت: نکته قابل توجه درمورد بیماری کانی بالیسم این است که مرغ ها فقط گوشت مرغ زخمی را نوک می زنند و پاره می کنند و معمولا آن را  نمی خورند.  اگرچه در صورت خوردن هم هیچ اتفاق خاصی  رخ نمی دهد، زیرا که پرندگان بومی، پرندگان شکاری، مرغ های بومی و محلی  همه چیز خوار بوده و حیوانات کوچکتر را شکار و تغذیه می کنند و ما نیز از آنها استفاده می کنیم و مشکلی هم ایجاد نمی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۴ ۱۲:۱۸

چقدر تلخ خب جا و غذای مناسب براشون بزارن-مرغ هم احساس داره

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۵ ۰۱:۱۷

کشور تحریمه مرغ سویا و ذرت میخواد که وارد کشور نشده

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۴ ۱۳:۰۹

سلام دان ک ازشرکتها به مرغدارها ارسال میشه خرابه وکبک زدست چه باید،کرد،

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۴ ۱۳:۴۸

ظاهرا فراتر از زخمی کردنه...شنیدیم هم نوع خواری می کنند...اون وقت خوردنش مشکل شرعی یا علمی نداره؟!

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۴ ۱۴:۴۴

گناه دارن که

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۴ ۱۹:۴۷

وقتی سویا و ذرت و دیگر نهادها بی کیفیته اینجوری میشه

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۴ ۲۰:۲۸

دلایلش زیاده ،کم غذایی، دان بی کیفیت ،تراکم زیاد مرغ در سالن و غیره

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۴ ۲۰:۴۱

همه چی رو ماست مالی میکنن.اینم ازجوابشون

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۴ ۲۱:۱۸

تو جیره مرغ هم دزدی میکنند !!! جالبه!!

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۴ ۲۱:۴۹

زجر دادن حیوانات برای تولید گوشت بیشتر حیوان نگون بخت دچار استرس زیاد میشه

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۵ ۰۱:۰۰

خوب زودتر درستش کنید دیگه. حتما باید همه چی رسانه ای بشه و تو شبکه های اجتماعی پخش بشه و یه صدایی در بیاد تا یه حرفی بزنید. کاری که نمی کنید فقط حرف می زنید.

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۵ ۰۲:۲۲

معلوم نیس از چی مرغ میسازن میدن دست ملت ک از اول تا آخرش فقط ضرره و چقدرم گرون ....

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۵ ۰۹:۱۸

بخاطر فشار اقتصادی هست بیچاره ها بهشون فشار اومده

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۶ ۰۲:۲۶

دقیقا درست می گید،،،نیاز به بررسی کامل و وبردن گوشت اونها به آزمایشگاه

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۵ ۰۹:۵۲

باسلام.مرغ های خانه ما هم چنین مشکلی دارن! و هم دیگر را نوک میزن و پرهای هم دیگر را میکنن!و یک نفر دیگر را پرسجو کردم،همین مشکل را داشتن! با اینکه ظاهرشون محلی هستن.. (مرغ کارخانه پر از مشکل هستن! و کم ارزش) با وجود اینکه در حد چندتا هستن! و در مساحت چند ده متری و غذا زیاد نسبتا دارن! اما باز این مشکل وجود دارد. حدود یک سال خورده ای هست،که چنین مریض بین مرغ ها ما اماده است! احتمالا مربوط به چیزی هست! که ما از ان بی خبریم! قطعا مربوط به جیره غذایی و تراکم نیست! احتمال شاید مربوط به واکسن یا دارو یا چیزی هست! که به انها داده اند.. واقعا نیاز به تحقیق هست!

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۵ ۱۱:۵۸

آره ...😊😊

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۱

وقتی نمک به اندازه کافی در غذای مرغ نباشد همچین اتفاقی خواهد افتاد و مرغها با نوک همدیگر را سوراخ میکنند ... این موضوع را بنده قبلا بعنوان کارگر مرغداری تجربه کردم ...

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۲

وقتی نمک به اندازه کافی در غذای مرغ نباشد همچین اتفاقی خواهد افتاد و مرغها با نوک همدیگر را سوراخ میکنند ... این موضوع را بنده قبلا بعنوان کارگر مرغداری تجربه کردم ...

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۷ ۱۱:۲۴

افرین

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۵

بدنشون می خاره

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۶ ۱۲:۲۵

بعضی از مرغ ها گوشت خوارن مرغ های ما همدیگرو نمیخورن ولی پوست و گوشت مرغ های مرده رو میخورن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۱ ۱۳:۱۷

من جوجه رنگی برابچه خریدم بعدهفت روز دوتایی باوجود غذای فراوان نور ملایم و....بهم دیگه شدیدا حمله میکنن حتی باوجودغذاازخوردن اونیکی جلوگیری مسکنن