• سه‌شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99070806087
  • خبرنگار : 50378

رئیس اداره رویدادها و فضاهای گردشگری شهرداری مشهد خبر داد

اجرای مجدد طرح تدریس شاهنامه در مدارس منتخب مشهد

اجرای مجدد طرح تدریس شاهنامه در مدارس منتخب مشهد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره رویدادها و فضاهای گردشگری شهرداری مشهد گفت: اجرای طرح تدریس شاهنامه در برخی از مدارس که سال تحصیلی گذشته اجرای آن عملی شده بود با بازخوردهای خوبی همراه بود و قرار است اجرای دوباره آن تا آبان امسال در صورت عقد قراردادها از سر گرفته شود.

داوود نسایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اجرای طرح تدریس شاهنامه در برخی از مدارس مشهد که به صورت آزمایشی در سال تحصیلی 98-99 انجام شده بود، اظهار کرد: طرح تدریس شاهنامه در برخی از مدارس مشهد طرحی است مشترک که در قالب تفاهم‌نامه همکاری بین آموزش و پرورش و شهرداری مشهد اجرا می‌شود.

وی افزود: معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری در قالب امور فرهنگی توس، طرح را به آموزش و پرورش پیشنهاد کرده و تفاهم‌نامه همکاری بین مدیرکل آموزش و پرورش و شهردار مشهد امضا و طرح اجرا شده است.

رئیس اداره رویدادها و فضاهای گردشگری شهرداری مشهد ادامه داد: در این طرح مفاهیم شاهنامه به زبان کودکانه برای دانش‌آموزان ابتدایی و پیش‌دبستانی جهت آموزش در ساعات درسی تدارک دیده شده بود و طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه بوم یا درس ملی دو ساعت در هفته در اختیار مدیران مدارس قرار گرفته تا بتوانند به صورت غیر متمرکز برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنند. پس ما از این فضا استفاده کردیم و این آموزش را به صورت آزمایشی در سال تحصیلی 98- 99 در 32 مرکز پیش‌دبستانی و دبستان نواحی هفت‌گانه مشهد و تبادکان نهایی و اجرا کردیم.

نسایی خاطرنشان کرد: در این طرح مفاهیم شاهنامه در قالب قصه‌گویی، نمایش خلاق، نوشتن خلاق، شاهنامه خوانی و نقالی به دانش‌آموزان آموزش داده شده است؛ باید گفت که شهرداری مشهد در قالب تجهیز کتابخانه‌های مدارسی که شامل این طرح می‌شدند و تجدید منابع کتاب‌های این مدارس اقدام به پرداخت هزینه برای این طرح کرده و مدارس در کنار دیگر کتاب‌ها به کتاب‌هایی با محتوای شاهنامه مجهز شدند.

وی در خصوص نحوه انتخاب مدارس برای این طرح عنوان کرد: نحوه انتخاب مدارس برای این طرح کاملا در اختیار آموزش و پرورش بوده است؛ البته ما انتظار داشتیم که طرح به صورت فراگیرتری اجرا شود اما در نهایت تصمیم بر این شد که در هر ناحیه یک مدرسه دخترانه، یک مدرسه پسرانه ابتدایی و دو پیش‌دبستانی دخترانه و پسرانه در نواحی هفت‌گانه مشهد و تبادکان میزبان اجرای این طرح باشند.

رئیس اداره رویدادها و فضاهای گردشگری شهرداری مشهد اضافه کرد: ترجیح ما برای انتخاب مدارس، مدارس دولتی بود؛ چرا که در مدارس غیر دولتی امکان مانور برای فعالیت‌های فوق برنامه وجود دارد اما فضای مدارس دولتی به این دلیل که رسمی‌تری هستند برای اجرای این طرح مناسب‌تر آمد؛ از آنجایی که بنیاد شاهنامه بر خردورزی، نیک رویی، مهربانی و هویت اصیل ایرانی- اسلامی مبتنی است در دوره آموزشی این طرح بازخوردهای خوبی از اجرای آن گرفتیم و اجرا شدن آن در مدارس پیامدهای مثبتی را نیز به همراه داشت. 

نسایی در مورد اجرای طرح در سال تحصیلی جدید تصریح کرد: این طرح در حال حاضر انجام نمی‌شود و هنوز در مرحله عقد قرارداد و امضاء تفاهم‌نامه برای سال جدید هستیم. فرایند این کار در حال انجام است و ممکن است از آبان ماه سال جاری شاهد اجرای این طرح در مدارس منتخب باشیم.

وی در خصوص اختیاری یا اجباری بودن این طرح برای دانش‌آموزان گفت: زمانی که این طرح در برنامه درس ملی قرار می‌گیرد و جزء برنامه هفتگی می‌شود، طبیعتا انتخاب اختیاری یا اجباری بودن آن به آموزش و پرورش بستگی دارد که چگونه برای اعمال این طرح ورود می‌کند؛ البته این امر باز هم به دانش‌آموزان بستگی دارد و ممکن است برخی از دانش‌آموزان از آن استقبال نکنند و در اینجا آموزش و پرورش برای تصمیم‌گیری ورود پیدا خواهد کرد و اجباری از سمت ما وجود ندارد.

رئیس اداره رویدادها و فضاهای گردشگری شهرداری مشهد در مورد محتوای تهیه شده برای این طرح تشریح کرد: با توجه به اینکه محتوا برای سال قبل تهیه شده است، برای جلوگیری از دوباره کاری‌ها امسال نیز اجرای آن در پایه چهارم بهتر خواهد بود، چرا که در تهیه این محتوا کارشناسان تربیت معلم و شاهنامه‌پژوهان مشهور نقش داشته‌اند. هم‌چنین محتوای ارائه شده از نگاه روانشناسان کودک نیز مورد بررسی و مورد تایید تمامی بخش‌های آموزش و پرورش قرار گرفته است.

نسایی یادآور شد: لازم به ذکر است که در تهیه محتوای طرح تدریس شاهنامه در مدارس مشهد از کانون پرورش فکری کودکان نیز استفاده‌های خوبی به عمل آمده است، چرا که این کانون بیشترین آشنایی را با حوزه ادبیات کودک و نوجوان دارد، پس ما نیز از تمام ظرفیت‌ها استفاده کردیم و به محتوایی رسیدیم که برای تدریس سال جدید نیز کاملا کاربردی است.

وی ادامه داد: البته محتوا برای کودکان پیش دبستانی نیز مناسب سن آن‌ها تهیه شده است، به این صورت که دو نوع محتوا تهیه شده؛ یکی برای بچه‌های دبستانی و محتوای بعدی برای کودکان پیش دبستانی تهیه شده است.

رئیس اداره رویدادها و فضاهای گردشگری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: پروسه اداری انتخاب داستان‌ها طی شده و ما داستان‌ها را مشخص کرده‌ایم، محتوا در قالب داستان‌ها تهیه و به آموزش و پرورش تحویل شده و در بخش‌های مختلف به تایید رسیده است، گروه تهیه محتوای درسی که در اداره کل مستقر است نیز محتوای این طرح را تایید کرده‌اند.

نسایی در خصوص نحوه تدریس توسط معلمین در این طرح بیان کرد: در هر مدرسه‌ای که برای تدریس شاهنامه انتخاب شده، از معلم همان پایه برای تدریس این درس نیز استفاده شده است، البته یکی از معیارهای انتخاب معلم برای این درس این بود که حدالامکان 10 تا 15 سال از خدمت دبیر باقی مانده باشد که اگر قرار بود این طرح ادامه پیدا کند این افراد بتوانند در آموزش نیروهای بعدی کمک کنند و انتقال دهنده‌های خوبی برای معلمین بعدی باشند؛ از بیرون کسی برای تدریس این درس استخدام نشده و معلم خود کلاس به تدریس این درس مبادرت می‌ورزد.

وی اضافه کرد: برای معلمین منتخب نیز دوره آموزشی برگزار شده است که چند نفر از اساتید دانشگاه و مربیان کانون پرورش فکری کودکان از اساتید دوره بوده‌اند، در این دوره معلمین نحوه آموزش محتوا و مفاهیم را به طور کامل آموزش دیده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.