• یکشنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99072719425
  • خبرنگار : 50240

پایتخت‌نشینان به دنبال نابودی جشنواره تئاتر کودک

پایتخت‌نشینان به دنبال نابودی جشنواره تئاتر کودک

ایسنا/همدان انگار عادت کرده‌ بودیم پاییز هر سال شهر را آذین ببندیم و به استقبالش برویم، بزم هنرمندانه‌ای که هم برای هنرمندان شهر خوشایند بود و هم برای همدانی‌ها و البته برای کودکان و نوجوانان بیشتر.

راست می‌گویند پس از ۲۶ دوره حالا دیگر اسم کهن شهر «همدان» و «جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان» به هم گره خورده است، جشنواره‌ای که در همین شهر متولد شد، قد کشید و به ثمر نشست.

باید اهل هنر باشی یا دوستدار آن تا بدانی هنرمندان تئاتر همدان سال‌هاست از جان و دل برای برگزاری این بزم هنری مایه گذاشته‌ و تلاش کرده‌اند تا میزبان قابلی باشند و سزاوار برگزاری جشنواره‌ای که خود پایه‌گذارش بودند.

امسال اما به علت شرایط حاکم بر جامعه جای خالی جشنواره در شهر احساس می‌شود، به همین بهانه پای صحبت‌های یکی از کارگردان‌های تئاتر همدان نشستیم تا نقاط مثبت و منفی جشنواره را واکاوی کنیم، پای درد و دل‌های کسی که به گردن تئاتر کودک و نوجوان همدان، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و البته فرزندان این دیار حق دارد.

بهرام دوست‌قرین به خبرنگار ایسنا گفت: دستاورد جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ و نوجوان همدان در کل کشور خود را نمایان کرده است تا قبل از برگزاری این جشنواره، تئاتر کودک و نوجوان به شکل فعلی در همه شهرها مورد استقبال نبود.

وی ادامه داد: پس از برگزاری جشنواره کودک و نوجوان شهرهای کوچک هم در این عرصه فعال شدند، تا پیش از آغاز جشنواره، تئاتر کودک وجود داشت اما محدود بود، در حال حاضر در هر شهر کوچک سالانه حدود ۲۰ کار تولید می‌شود که این تولیدات ثمره جشنواره همدان است.

این کارگردان همدانی با بیان اینکه این جشنواره موجب شد سبک‌های مختلف تئاتر کودک وارد تئاتر کشور شود، اظهار کرد: هر جشنواره که در کشور برگزار می‌شود، نتایجی به دنبال دارد که در جامعه قابل مشاهده است، نمونه آن جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است که تئاتر خیابانی را در کشور فراگیر کرد.

دوست‌قرین درباره دستاورد جشنواره کودک و نوجوان در همدان بیان کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای جشنواره برای همدان این بود که کارگردان‌های تئاتر همدان به تولید تئاتر کودک تمایل پیدا کردند و مطالعاتی در این زمینه انجام دادند.

وی توضیح داد: همدان یکی از شهرهایی است که پر تعدادترین بیننده‌های تئاتر ایران را دارد و شاید در کشور کمتر شهری این تعداد تماشاچی تئاتر داشته باشد، گاهی اوقات تئاترهای بزرگسال همدان از تئاترهای مشهور تهران تماشاگران بیشتری دارند، در زمینه تئاتر کودک و نوجوان نیز مردم همدان طوری بار آمده اند که به راحتی تئاتر کودک را می‌بینند، خوب و بد آن را تشخیص می‌دهند و از تئاتر خوب استقبال می‌کنند.

این کارگردان عرصه تئاتر کودک و نوجوان همدان تصریح کرد: جشنواره تئاتر کودک همدان فرهنگ تئاتر دیدن را در شهر همدان رشد داد و موجب شد مردم همدان با تئاتر آشنا شوند و از هر نوع تئاتری اعم از تئاتر کودک و نوجوان و بزرگسال استقبال کنند.

دوست‌قرین اضافه کرد: البته برگزاری این جشنواره باعث شد کارگردان‌های تئاتر همدان احساس کنند که کار کردن این ژانر از تئاتر راحت است و یکسری مزایا که جشنواره کودک با خود به شهر همدان آورد، مزید بر علت شد که هر کارگردانی می‌تواند کار کودک ارائه دهد.

وی مطرح کرد: یکی از مزایا این بود که قرار شد در همه بخش‌های جشنواره یک یا دو کار از همدان حضور داشته باشد که موجب شد کارگردان‌های همدانی متوجه نباشند که به صورت غیررقابتی در جشنواره حضور دارند و سفارشی وارد جشنواره شده‌اند و این احساس به آنها دست داد که کار آن‌ها در حد جشنواره بوده است و به همین علت گروه‌های همدانی نسبت به گروه‌های شهرهای دیگر کمتر تلاش کردند و همیشه این نقد به آن‌ها وارد بوده است.

دوست‌قرین افزود: در سال‌های اخیر نمایش‌های کودک خوبی از همدان در جشنواره اجرا نرفته‌ و جوایز خوبی نگرفته‌ایم در صورتی که اگر به سال‌های گذشته نگاه کنیم همدان قطب این جشنواره در کشور بود و تمام جوایز را از آن خود می‌کرد.

این کارگردان همدانی بیان کرد: اعتقاد داریم همدان باید از دیگر مزایای جشنواره استفاده کند؛ مثلاً به بهانه جشنواره تلاش کنیم گسترش و تجهیز سالن‌های استان عملی شود و یا از اساتید همدانی در بخش‌های مختلف بیشتر استفاده کنند.

وی ادامه داد: زمانی که همدان اساتیدی در حد و اندازه دبیر این جشنواره دارد چرا دبیر باید از شهر دیگری انتخاب شود؟ و این فرد چون در همدان مستقر نیست و سه روز مانده به جشنواره وارد همدان می‌شود نمی‌تواند فعالیت زیادی در این زمینه داشته باشد اما اگر دبیر جشنواره از همدان باشد می‌تواند در طول سال نیز فعالیت کند.

دوست‌قرین با اشاره به اینکه بحث مستقر شدن دبیرخانه ثابت جشنواره در همدان هر ساله مطرح است، گفت: گویا پایتخت نشینان راضی نیستند دبیرخانه در شهر همدان باشد چراکه در این صورت اعضای آن یا باید همدانی باشند یا تهرانی‌هایی که در همدان مستقر شوند.

وی افزود: البته همدانی‌ها هم خیلی پیگیر این قضیه نیستند اما حضور دبیرخانه ثابت در شهر همدان می‌تواند مزیت‌هایی داشته باشد؛ به عنوان مثال می‌توان در طول سال سالن‌ها را مجهز کرد، به گروه‌ها سرکشی کرد، امتیاز اجرا در شهرهای دیگر را گرفت و شهرستان‌های کوچک را فعال کرد.

وی توضیح داد: جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در بین جشنواره‌های بین‌المللی که در کل کشور با عناوین مختلف برگزار می‌شوند و چندین برابر همدان بودجه می‌گیرند، یک سر و گردن بالاتر است، جشنواره در همدان خیلی مرتب برگزار می‌شود به عبارت دیگر همدان بهترین نوع اجرای جشنواره در ایران را دارد و کارمندان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای این جشنواره سنگ تمام می‌گذارند.

این هنرمند همدانی درباره مدیریت سالن‌های تئاتر در روزهای برگزاری جشنواره گفت: به علت تعدد تماشاچیان مدیریت کردن سالن‌ها کار دشواری است، حتی در سالن‌های تئاتر شهر تهران هم به اندازه این جشنواره تماشاچی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در همدان فرهنگ تماشای تئاتر جا افتاده و مردم برای دیدن کارهای جشنواره هجوم می‌آورند و به همین علت مدیریت از کنترل خارج می‌شود اما می‌توان مدیریت بهتری داشت؛ مثلاً می‌شود تعداد اجراها را بیشتر کرد یا جانمایی انجام داد تا لاقل اساتید برای دیدن نمایش به مشکل برنخورند.

دوست‌قرین توضیح داد: سال‌های قبل پیشنهاد دادیم در همه سالن‌ها به اسم اساتید همدانی صندلی رزرو، صادر و بلوکه شود و حتی اگر اساتید برای تماشای یک تئاتر نیامدند کسی روی صندلی‌شان ننشیند، این امر موحب می‌شود هنرمندان دیگر استان‌ها اساتید درجه یک و قابل احترام تئاتر همدان را بشناسند اما متأسفانه این اتفاق عملی نشد.

این کارگردان همدانی اضافه کرد: همچنین پیشنهاد دادیم سالن‌ها را به اسم اساتید نامگذاری کنند که این کار نیز باعث شناخته و ماندگار شدن اساتید همدان می‌شود که متأسفانه در این مورد نیز کم کاری شد و برخی از دیدگاه‌های منفی و رقابتی مانع از این کار شده است.

وی با انتقاد سخت از جایگزینی جشنواره دیگری به جای «جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان» گفت: این اتفاق نباید بیفتد چراکه اسم این جشنواره «جشنواره تئاتر بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان است» اما طبق مدارک موجود پایتخت نشینان سال‌هاست به دنبال این هستند که این جشنواره را در همدان نابود کنند.

دوست‌قرین افزود: جایگزین کردن جشنواره جدید به جای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان می‌تواند زمینه سازی برای رفتن این جشنواره از همدان باشد و اگر جشنواره دیگری قرار است برگزار شود باید با همان اسم و عنوان قبل باشد؛ یعنی با اسم «جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان».

این هنرمند همدانی همدان ادامه داد: چرا امسال جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر فجر، تئاتر عروسکی و تئاتر دفاع مقدس برگزار می‌شوند و جای تعجب است که کرونا فقط دامن جشنواره همدان را گرفته است و برایش جایگزین تعیین کرده‌اند؟

وی با بیان اینکه این جشنواره هم مانند تمام جشنواره‌های دنیا می‌توانست به صورت مجازی با پخش آنلاین برگزار شود، تأکید کرد: مسئولان، هنرمندان و رسانه‌های استان نباید بگذارند این اقدام انجام شود که به بهانه کرونا جشنواره را از بین ببرند.

دوست‌قرین با بیان اینکه بنده حاضرم جشنواره را بدون هیچ چشمداشتی به صورت مجازی برگزار کنم، گفت: در شرایط فعلی تمام جشنواره‌های هنری دنیا به صورت مجاری برگزار می‌شوند و هیچ جشنواره‌ای تعطیل نشده است، برای جشنواره تئاتر همدان هم می‌توان هزینه جشنواره را صرف برگزاری مجازی کرد و با یک شبکه تلویزیونی داخلی قرارداد بست که هر کسی در هر نقطه دنیا مخاطب آن باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.