• دوشنبه / ۲۶ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99082617610
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک مترجم کتاب کودک:

نظام آموزشی سدی در برابر کتاب خواندن است

نظام آموزشی سدی در برابر کتاب خواندن است

ایسنا/اصفهان یک مترجم کتاب کودک گفت: نظام آموزشی به جای تشویق و عادت دادن بچه‌ها به مطالعه، سدی برای کتاب خواندن است زیرا در این نظام درس خواندن و حفظ کردنِ محتوایی اولویت دارد.

فرمهر منجزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کتاب‌های بسیار خوبی نوشته و ترجمه می‌شوند که متأسفانه اقبال خوبی پیدا نمی‌کنند، زیرا خواندن کتاب‌ نیازمند تفکر است در حالی که  برخی از پیام‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، به اندازه‌ای گذرا و سطحی هستند که فرصتی برای فکر کردن نیاز ندارد.

وی افزود: تبلیغات رسانه‌ها، در حال تغییر دادن سلیقه جامعه است. انتشار برخی نوشته‌ها در قالب داستان، سطح سلیقه مخاطب را پایین آورده است و مسیری که رسانه‌ها دارند موجب شده که کودکان و نوجوانان حوصله مطالعه کتاب‌های با ارزش را نداشته باشند. 

منجزی تأکید کرد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که بچه‌ها چه کتابی می‌خوانند بنابراین باید با مراجعه به مراکز مختلفی که وجود دارند کتاب‌های مناسب هر گروه سنی و معیار انتخاب کتاب خوب را شناسایی کنند.

مترجم کتاب «چند روز با پدربزرگ» تصریح کرد: کتابداران، بهترین مرجع شناخت کتاب کودکان هستند، اما در آموزش و پرورش که اصلاً کتابدار کودک نداریم و در کتابخانه‌های عمومی هم از نقش سازنده کتابدارها و شناختی که از ادبیات کودک دارند در تأمین منابع کتابخانه‌ها استفاده نمی‌شود.

وی خانه و مدرسه را دو رکن اصلی برای عادت دادن کودکان به مطالعه دانست و گفت: اگر پدر و مادر کتاب‌خوان باشند و کتاب در معرض دید باشد، فرزند به آن عادت می‌کند از این رو  نقش خانواده مهم است.

منجزی افزود: کودکان سال‌های نخست زندگی خود در مهدکودک و مراکز آموزشی حضور پیدا می‌کنند و این مراکز می‌توانند جدی‌تر و تخصصی‌تر با کتاب برخورد کنند هرچند که جای خالی متخصصان کتاب کودک در مهدکودک و مدارس دیده می‌شود.

این مترجم کتاب کودک، تصریح کرد: نظام آموزشی به جای تشویق و عادت دادن بچه‌ها به مطالعه، سدی برای کتاب خواندن است زیرا در این نظام درس خواندن و حفظ کردنِ محتوایی اولویت دارد که ممکن است به کار بچه‌ها نیاید، در حالی که بچه‌ها با مطالعه می‌توانند مهارت‌های زیادی برای زندگی یاد بگیرند.

این عضو هیئت‌مدیره کانون توسعه فرهنگی کودکان، تأکید کرد: آموزش و پرورش، کتاب‌خوانی را نوعی تفریح و سرگرمی می‌داند در حالی که بچه‌های اهل مطالعه، درک مطلب بالاتری دارند و می‌دانند چه می‌خوانند و یاد می‌گیرند از منابع مختلفی استفاده کنند که یک مهارت برای آینده بچه‌ها است.

منجزی در مورد علت کم‌توجهی رسانه‌ها به معرفی کتاب گفت: اگر از جنبه اقتصادی ببینیم در رسانه‌هایی چون رادیو و تلویزیون که درآمدزا هستند، احتمالاً برای معرفی کتاب تصور می‌کنند ناشران باید برنامه‌های تبلیغاتی بسازند که این کار برای بیشتر ناشران امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: حوزه نشر چندان درآمدزا نیست یا بازگشت سرمایه‌اش سریع نیست، هزینه تبلیغات را ندارند هرچند که ناشران کتاب‌های کمک آموزشی که به واسطه نظام معیوب آموزش و پرورش بازاری گرم و پر سود برایشان ساخته شده است.

این مترجم کتاب کودک تصریح کرد: برنامه‌های معرفی کتاب هم نیاز به نیروهای متخصص است. متأسفانه افرادی که کتاب بشناسند، کتاب بخوانند و با معیارهای معرفی کتاب آشنا باشند، شناخته شده نیستند.

منجزی تأکید کرد: کمبود نیروی متخصص، کتاب خوان و کتاب شناس برای معرفی‌های برانگیزاننده هم از دیگر علت‌های بی‌توجهی به کتاب‌خوانی در جامعه است و این حوزه جدی گرفته نمی‌شود. گاهی گذرا و مقطعی به آن می‌پردازند و گاه رها می‌شود. تا جامعه خود احساس نیاز نکند، قدمی در این راه برداشته نخواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.