• دوشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99090302189
  • خبرنگار : 50294

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان خبر داد:

نهضت آموزش زبان اشاره در کردستان آغاز شد

نهضت آموزش زبان اشاره در کردستان آغاز شد

ایسنا/کردستان رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان از آغاز نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی در کردستان خبرداد.

خلیل رنجبر، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این نهضت در راستای تسهیل در برقراری ارتباط اجتماعی معلمان، والدین و سایر افراد جامعه با دانش‌آموزان دارای آسیب شنوایی در بستر فضای مجازی آغاز و تا اواخر آذر ماه جاری ادامه دارد.

رنجبر عنوان کرد: این نهضت درگروه اول برای 80 نفر از معلمان به مدت 80 ساعت، در گروه دوم برای 40 نفر از والدین به مدت 40 ساعت و در گروه سوم برای 30 نفر از رابطین نهادها و دستگاه‌ها به مدت 40 ساعت آغاز شده است.‌

وی افزود: در برنامه‌های جاری سازمان استثنایی کشور سه بسته تحولی در نظر گرفته شده که شامل مدرسه انطباقی، مداخله به هنگام و بسته مشارکت و کاهش تداخل است که نهضت آموزش زبان اشاره مبتنی بر بسته تحولی مدرسه انطباقی یکی از برنامه‌های این بسته‌ها است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان بیان کرد: این نهضت باهدف گسترش عدالت آموزشی، همسان سازی زبان اشاره، کمک به ارتباط وآموزش افراد دارای آسیب شنوایی، تأمین نیروهای متخصص و آموزش دیده، هماهنگی روش آموزش زبان با به کارگیری یک الگوی واحد، توجه به شأن و کرامت افراد ناشنوا و احیای زبان اشاره توسط خانم مرضیه کامیاب نژاد و آقای ارکان خوش کلام مدرسین کشوری در حال برگزاری است.

رنجبر با بیان اینکه آسیب شنوایی پس از نیاز ویژه ذهنی و مشکلات جسمی - حرکتی در دانش آموزان بیشترین آمار معلولیت را به خود اختصاص داده است، افزود: این اختلال آثار ظاهری چندان مشخصی ندارد و مبتلایان به آن درسازگاری های اجتماعی با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌باشند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از سخت ترین معلولیت ها ناشنوایی است، بیان کرد: خانواده و جامعه با پذیرش واقع بینانه محدودیت فرد ناشنوا باید در راه پرورش استعدادها و توانایی های او یاری رسان باشند، چرا که شیوه رفتار با فرد دارای آسیب شنوایی در رشد عاطفی، سازگاری‌های اجتماعی و فراگیری مهارت های زبانی و تحصیلی او بسیار مهم و تعیین کننده است .

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کاهش یادگیری مهارت های اجتماعی، افت مهارت‌های  شغلی و تحصیلی و کناره گیری از اجتماع را از جمله مسائل و مشکلات عمده ای عنوان کرد که فرد دارای آسیب شنوایی علاوه برناراحتی های روانی، خلقی و تحمیل هزینه های بالای توانبخشی با آن مواجهه می شود .

رنجبر در پایان با بیان اینکه جامعه نسبت به ناشنوایان و نوع معلولیت آنها شناخت کمی دارد، یادآور شد: ارزیابی و شناسایی عوامل خطر بروز کم شنوایی و تلاش در جهت کاستن علل مولد آن‌ها نقش به سزایی در جلوگیری از روند رو به افزایش موارد جدید کم شنوایی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha