• پنجشنبه / ۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99090604651
  • خبرنگار : 50233

جلوه‌گری فداکاری متعهدانه مدافعان در برابر پیچیدگی‌های مرموز یک ویروس

جلوه‌گری فداکاری متعهدانه مدافعان در برابر پیچیدگی‌های مرموز یک ویروس

ایسنا/سمنان اگرچه این روزها، ویروس مرموز و ناشناخته کرونا هر روز جلوه‌ای از پیچیدگی‌های تودرتوی خود را به رخ، مردم مبهوت می‌کشاند اما در مقابل هر روز جلوه‌هایی از ایثار و از خودگذشتگی پزشکان و پرستاران و کادر درمان و حتی جلوه‌هایی از مواسات و نوع‌دوستی مردم عادی در کمک به دیگری را نیز می‌بینیم و همین جلوه‌گری‌های متعهدانه است که به همه ما امیدی دوباره می‌بخشد. امید به آمدن فردایی که جهان دوباره بی ترس از ویروس کرونا در هوای آزاد، تنفس کند، هوایی آزاد که حالا با آمدن کرونا بیش از هر زمان دیگری قدردان آن خواهیم بود.

پزشکان، پرستاران، بهکاران، بهیاران و دیگر اعضای کادر درمان قریب یک سال است که بی‌وقفه برای نجات جان هم‌نوعان خود، به رویارویی با این ویروس منحوس رفته‌اند و علی‌رغم سختی و خستگی کار، همچنان مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر هر روز لباس مقدس رزم می‌پوشند.
در این یکسال بسیاری، مجاهدت کادر درمان را به رشادت سال‌های دفاع مقدس تشبیه و به تمجید از این رزم مداوم پرداختند. اگرچه این تشبیه، تشبیه بامسما و به جایی است اما نباید از نظر دور داشت که کادر درمان، یک سال آزگار است که هر روز در شرایط "شب حمله" و ایستادگی در برابر "پاتک دشمن" هستند. یک سال آزگار است که بی‌آنکه خستگی از تن بشویند، پیوسته و مداوم به رویارویی با این بیماری نوپدید رفته‌اند و چشم‌انداز پیش روی خاک‌ریزشان نیز، چندان هم شفاف و خالی از غبار نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان معتقد است که در این شرایط که ویروس مرموز و پیچیده کرونا هر روز جلوه‌ای از پیچیدگی‌های خود را نمایان می‌کند در مقابل مدافعان سلامت نیز هر روز با ایثار و تعهد خود جلوه‌ای از فداکاری و ایثار خود در خدمت به بیماران را نمایان می‌کنند.

دکتر نوید دانایی به تمجید از خدمات کادر خستگی‌ناپذیر بیمارستان‌های استان در مقابله با کروناویروس پرداخت و با ابراز خرسندی از سلامت یکی از پزشکان برجسته بیمارستان کوثر که مدتی است به واسطه خدمت در خط مقدم مقابله با کووید19 به این بیماری مبتلا شده بود طی یادداشتی نوشت:

جز به لطف خداوند دل نبسته بودیم که خورشید امید از روزنه‌ی همت بی نهایت و با کیاست مدافعان سلامت نور امید و روشنی لبخند را هدیه آورد!

این روزها کادر درمانی بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در خط مقدم جنگ با ویروس کرونا هستند و رسالت و تعهد سنگینی در قبال سلامت جامعه به ویژه هم استانی های عزیز به عهده دارند که در این راستا سلامتی خود را نیز در کف اخلاص گذاشته‌اند

در شرایطی که ویروس مرموز کرونا هر روز رویی از پیچیدگی‌های خود را نشان می‌دهد و همچنان علم بشر از کشف دارو و واکسن علیه آن عاجز مانده، مدافعان عرصه سلامت استان نیز هر روز نمایی از فداکاری و ایثار خود را در عرصه خدمت به کشور و نجات جان هم‌وطنان و همشهریان عیان می‌کنند.

امروز مردم قدرشناس خدمات کادر درمانی بیمارستان‌ها هستند و بیش از گذشته نسبت به سختی کار آن‌ها و خدماتی که این قشر برای جامعه دارد، آگاه شده‌اند.

در این میان همکاران پرتلاش مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی کوثر سمنان از جمله: مدیران، پزشکان، پرستاران، پرسنل پشتیبانی و بهکار، پرسنل اداری و... نیز با ارائه مطلوب ترین و با کیفیت ترین خدمات درمانی، در راه رضایتمندی بیش از پیش هم استانی های گرامی قدم بر می دارند.

در همین شرایط، ابتلای پزشک حاذق و متعهد استاد ارجمند جناب آقای دکتر تمدن، شاهد بر این مدعاست. در این میان توان بالای علمی پزشکان عزیز، تلاش های شبانه روزی و تعهد بالای پرستاران و زحمات سایر پرسنل مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی کوثر سمنان بار دیگر به ثمر نشسته و این پزشک عزیز را به جامعه بزرگ پزشکی استان باز گرداند.

در دل و باور و ایمان ما جاری است که محتاح همیم. تقدیر و تشکر از اشخاصی بزرگ اذعان و ایمان به این مطلب است که لطف بی کران الهی از ید با کفایت آنان بر ما به ارمغان رسیده است. جز به لطف خداوند دل نبسته بودیم که خورشید امید از روزنه‌ی همت بی نهایت و با کیاست مدافعان سلامت نور امید و روشنی لبخند را هدیه آورد. ضمن شکر و حمد بی حصر الهی، از باب قدرشناسی و ادای دین، مراتب سپاس و امتنان خود را از این عزیزان ابراز دارم. حقا باید بر دستان پزشکان توانمند و پرستاران صادق و کادر درمانی لایق این بیمارستان بوسه افتخار زد و با هر بوسه دست به دعا برداشته و برای تکثیر این نعمات شاکر بود.

یک مشاور روانشناسی معتقد است که کروناویروس هم مثل بسیاری از بیماری‌های همه‌گیر روزی به پایان می‌رسد اما کروناویروس و همه‌گیری جهانی این بیماری نوپدید آثار و پیامدهایی از خود بر جای می‌گذارد که شهروندان جهان، برای مدت‌ها با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد.

دکتر پرویز صیادی در گفت‌وگو با ایسنا به وجوه مثت و منفی و واکاوی این پیامدها پرداخت و اظهار کرد: باید برای دوران پساکرونایی از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کنیم.

وی از آنچه ماندن آثار "سوگ ابراز نشده" می‌خواند به عنوان یکی از پیامدها و آثار سوء ناشی از بحران کروناویروس در کشورمان نام برد و افزود: واقعیت این است که بحران کرونا بالاخره روزی به پایان می‌رسد اما با توجه به شرایط مرگ کرونایی‌ها و عدم امکان سوگواری خانواده‌ها ، خطر ماندن عواقب سوگ ابراز نشده در بین جامعه و خانواده‌ها به طور جدی وجود دارد و باید برای تخلیه و جبران آن برنامه‌ریزی شود .

مشاور روانشناسی دانشگاه سمنان از وجود برخی استرس‌های ناشی از شرایط کرونایی در جامعه به عنوان یکی دیگر از آثار ناشی از کرونا نام برد و خاطرنشان کرد: استرس‌های ناشی از شرایط کرونایی در جامعه وجود دارد که ممکن است جامعه در این شرایط امکان تخلیه آنها را نداشته باشد و همین استرس‌های تخلیه نشده روی جامعه و خصوصا  بر روی کودکان و روابط زناشویی اثرات زیادی می‌گذارد.

این روانشناس از ایجاد ترس نگرانی از "بیمار شدن"به عنوان یکی دیگر از پیامدهای احتمالی کرونا در دوران پساکرونایی نام برد و گفت: بی‌تردید دوران پس از کرونا با قبل از آن تفاوت‌های جدی دارد، ترس از بیمار شدن یکی از مخاطراتی است که احتمالا به دوران پساکرونایی هم کشیده شود و همواره با افراد جامعه همراه باشد.

این تحصیلکرده روانشناسی پیش‌بینی کرد: در دوران پساکرونایی ترس و اضطراب از بیمار شدن در سطح جامعه شایع شده و به عنوان یکی از اختلالات ناشی از کرونا برای مدت‌ها در بین افراد جامعه تداوم بیابد.

این مشاور روانشناسی با اشاره به قرنطینه افراد در شرایط کرونایی تصریح کرد: در دوران قرنطینه تحرک اکثر افراد و خانواده‌ها به شدت کم شده و این معضل محدود به بزرگسالان نیست بلکه کودکان و نوجوانان نیز که تا پیش از این تحرک زیادی داشتند و در محیط‌هایی مثل مدرسه، ورزشگاه‌ها و..به ورزش می‌پرداختند از تحرک‌ فیزیکی‌شان در دوران قرنطینه کاسته شده است.

وی از خطر چاقی و اضافه‌وزن به عنوان یکی از پیامدهای این سکون و کم‌تحرکی نام برد و افزود: هرچه از تحرک در جامعه‌ای کاسته شود شادابی و نشاط اجتماعی نیز در آن جامعه کمتر می‌شود.

دکتر صیادی بر ضرورت افزایش تحرک در فضای خانه تاکید و خاطرنشان کرد: توصیه ما در این بخش جدی گرفتن تحرک خانگی و استفاده از فضای خانه برای تحرک بیشتر و ورزش است.

وی بر ضرورت ارائه آموزش‌های عمومی به خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: با ارائه آموزش درست می‌توان زمینه‌ای فراهم کرد که آسیب شکل گرفتن "ترس از بیماری" و یا کم تحرکی و آثار سوء احتمالی دیگر در بین افراد جامعه به فرهنگ"خود مراقبتی" تبدیل شود.
به هر روی اگر چه کووید 19 یک سال تمام است که در صدر اخبار رسانه های جهان و در لایه های مختلف ذهن و روان همه ما جا خوش کرده و شوربختانه تاکنون نیز با وجود بارقه های امیدی که طی این چند هفته در خصوص احتمال تولید واکسن موثر دیده می شود اما همچنان و البته موقتا راه درمان قطعی برای مقابله با این ویروس مرموز نیست. با این همه چشم اندازهای امیدوارکننده ای نیز وجود دارد که می توان از رهگذر آن به آینده امید داشت که این ویروس منحوس نیز روزی به اخر راه برسد و انسان چونان بسیاری از پرسش های مبهم تاریخ که سرانجام پاسخ روشنی برای آنها یافته به راهی موثر برای مقابله با کروناویروس نیز برسد.
اخبار امیدوارکننده تولید واکسن در چند کشور اروپایی و امریکایی و البته اخذ مجوز آزمایش انسانی واکسن ایرانی، پیشرفت های خیرکننده جامعه جهانی در یک قرن گذشته، عزم جهانی برای یافتن درمانی برای این اپیدمی جهانی و...همه و همه نقاط روشنی است که می تواند ما را به روزهای پیش رو بیش از پیش امیدوار کند. با وجود همه این ها شاید چیزی که بیش از همه به همه ما در این شرایط دشوار کرونایی قوت قلب می بخشد، شوق خدمت کادر درمان و ایستادگی و خستگی ناپذیری آنها بعد از یک سال نبرد تن به تن با کرونا است و خوشبختانه این ایستادگی متعهدانه در مراکز درمانی و بیمارستانی کشورمان بیش از هر جای دیگری مشهود است. 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha