• دوشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99091007395
  • خبرنگار : 50240

تبدیل خیابان «بوعلی» به «اکباتانی» دیگر

تبدیل خیابان «بوعلی» به «اکباتانی» دیگر

ایسنا/همدان اختصاص و یا تبدیل مسیرها و محورهای شهری از فضایی برای تردد سواره و یا تردد مختلط سواره و پیاده به پیاده راه، در دهه های اخیر طرفداران و منتقدان بسیاری در سطح شهرهای تاریخی دنیا پیدا کرده است که هر کدام براساس مبانی و استدلال های علمی، اجتماعی و فرهنگی سعی در تأیید و رد این جنبش معاصر شهرسازی دارند.

در این میان توجه به مبانی و مفاهیم پیاده راه سازی در موارد بسیاری مغفول مانده است. چه چیز پیاده راه را از پیاده رو متمایز می کند؟ مؤلفه‌های کالبدی، منظری، فنی، ترافیکی، اجتماعی و اقتصادی پیاده راه چیست؟ خیابان بوعلی سینای همدان با قرارگیری بین دو میدان امام خمینی(ره) و میدان آرامگاه بوعلی از دیرباز و دهه های ابتدایی قرن معاصر محوری موفق و پویا در فضای شهری شهر تاریخی همدان بوده و می توان آن را تجربه‌ ای موفق در حوزه مداخلات معاصر در بافت‌های شهری ایران دانست.

یک کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت‌های تاریخی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد: در دهه‌های اخیر بنا بر مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی که مدت ها در انتظار اجرا مانده بود، خیابان بوعلی همدان تبدیل به پیاده راه شد. استفاده مناسب از مصالح، اجرای دقیق و فنی طرح های کف سازی، سرعت و دقت بالای اجرا و مدیریت مناسب کارگاهی از نکات مثبت در روند پیاده راه سازی این خیابان است.

حامد بهادر ادامه داد: در کنار این موارد توجه نکردن به مسائل ترافیکی، عدم خلق نشانه های شهری در پیاده راه، توجه کم به سرزندگی محیط، تغافل از حفظ حس تعلق به فضا و دلبستگی محیطی شهروندان و عدم حفظ کیفیت فضایی در این طرح مشهود است، به زبان ساده تر مسائلی کمتر توجه شده در این طرح وجود دارد که امروزه شهروندان کم و بیش با آنها درگیر هستند.

وی اضافه کرد: در تعریف کلی پیاده راه به فضایی گفته می شود که شهروندان ضمن طی مسیری پیاده از امکانات فضایی زنده و پویا همراه با اتفاقات جذاب اجتماعی و فضاهای گیرای کالبدی برخوردار هستند. با دقت در محور شهری بوعلی پس از پیاده راه سازی، می توان به وضوح تنزل کیفیت فضایی را در این محور ملاحظه کرد.

مدرس دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: حضور مدیریت نشده دستفروشان و مشاغل کاذب و مشکلات اجتماعی و امنیتی این حضور یکی از نقاط قابل توجه در این پیاده راه است. تجربه وجود مشاغل کاذب در خیابان اکباتان و در فاصله چند 10 متری خیابان بوعلی موردی بود که انتظار می رفت مدیران و برنامه ریزان شهری پیش از اجرای طرح توجه بیشتری به آن مبذول می داشتند.

بهادر ادامه داد: طبق تحقیقات میدانی، استفاده کنندگان از پیاده راه بوعلی تبدیل این خیابان به اکباتانی دیگر را ملموس می دانند، موضوعی که بنده در اسفندماه سال 1395 در نشستی با مدیران شهری در دفتر ایسنا هشدار دادم. این تبدیل از تنزل فرهنگی و اجتماعی تا اقتصادی و روانی را شامل می شود که شایسته است مورد آسیب شناسی و توجه ویژه قرار گیرد.

وی شرح داد: از منظر دسترسی، اجرای پیاده راه بدون توجه به مسائل ترافیکی، فضای کوچه های اطراف را به پارکینگ هایی با ترافیک مرده تبدیل کرده است. از آنجایی که دو میدان ابتدا و انتهای محور از گره های مهم ترافیکی شهر بوده اند، امروزه شهروندان برای دسترسی به پیاده راه از دسترسی های سواره منتهی به محور استفاده کرده که معضلات ترافیکی برای ساکنان بافت پیرامونی ایجاد کرده است.

بهادر افزود: اینکه مسیری از سواره به پیاده تبدیل شود، الزاماً فضا را به پیاده راه تبدیل نکرده و صرفاً پیاده رو ایجاد می کند، بدان معنا که اگر در پیاده راه فضایی برای تعاملات اجتماعی نظیر فضاهای مکث، مبلمان مناسب شهری برای درنگ های مقطعی شهروندان، مسیرهایی برای تردد وسایل نقلیه غیرموتوری نظیر دوچرخه، سیاست های تشویقی برای مشاغلی که شهروندان اقبال بیشتری برای گذران اوقات فراغت خویش در آنها دارند نظیر رستوران ها، فست فود های کوچک، مشاغل مرتبط با خلاقیت های هنری و فرهنگی نظیر کتابفروشی ها و فروشگاه های صنایع دستی ایجاد نشود، به صرف حذف ماشین، سواره رو به پیاه راه تبدیل نخواهد شد، اتفاقی که امروزه در پیاده راه بوعلی سینا می توان لمس کرد.

وی اظهار کرد: شایسته است پژوهش و استفاده از عقول متخصصان، ارتباط بیشتر مدیران شهری با نهادهای علمی مانند دانشگاه ها و بررسی طرح های شهری مشابه پیش از اجرا در نشست های تخصصی و البته لحاظ کردن نتایج در تصمیم گیری ها و عدم تصمیمات عجولانه و یکسویه در دستگاه های دولتی و عدم برخورد احساسی با طرح ها، در دستور کار اجرای طرح های شهری قرار گیرد تا ضمن بررسی زوایای پنهان تصمیمات شهری پیش از اجرا، علاوه بر جلوگیری از هدررفت منابع مالی، شهری پویا، زیبا و کارا برای شهروندان خلق کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.