• دوشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99091007459
  • خبرنگار : 71415

ترامپ نام دو شرکت بزرگ چینی دیگر را به فهرست سیاه اضافه می‌کند

ترامپ نام دو شرکت بزرگ چینی دیگر را به فهرست سیاه اضافه می‌کند

دولت دونالد ترامپ بر اساس محتوای یک سند و گفته چند منبع، در آستانه اضافه کردن نام دو شرکت چینی شامل شرکت ملی نفت فلات قاره چین (CNOOC) و شرکت بین‌المللی ساخت نیمه‌رسانای چین (SMIC) به فهرست سیاه شرکتهای نظامی ادعایی این کشور و محدود کردن دسترسی آنها به سرمایه گذاران آمریکایی است؛ اقدامی که باعث تشدید تنشها میان واشنگتن و پکن چند هفته مانده به آغاز ریاست جمهوری جو بایدن می‌شود.

به گزارش ایسنا، اوایل ماه جاری میلادی رویترز گزارش کرد، وزارت دفاع آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تعیین چهار شرکت چینی دیگر به عنوان شرکتهای تحت کنترل و مالکیت ارتش چین بوده و تعداد این شرکتهای تعیین شده را به ۳۵ می‌رساند. یک فرمان اجرایی که اخیرا از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا صادر شده، جلوی اینکه سرمایه گذاران آمریکایی اوراق بهادار این شرکتهای لیست شده را بخرند از اواخر سال آینده میلادی میگیرد.

مشخص نشده که چه زمان این قسمت جدید از این فهرست در بخش فدرال رجیستر منتشر می‌شود. اما طبق محتوای سند و گفته سه منبع، این لیست شامل شرکت‌های تکنولوژی ساخت و ساز چین، شرکت بین‌المللی مشاوره مهندسی چین علاوه بر شرکت‌های China Construction Technology Co Ltd و CNOOC است.

شرکت SMIC اعلام کرد، "تعامل سازنده و باز با دولت آمریکا" را ادامه می‌دهد و اینکه محصولات و خدمات آن صرفا برای استفاده بازرگانی و غیرنظامی است. این شرکت تصریح کرد: شرکت هیچ ارتباطی با ارتش چین ندارد و هیچ محصولی برای کاربران یا کاربری‌های نظامی تولید نمی‌کند.

شرکت SMIC که اتکای زیادی به تجهیزات متعلق به تامین کننده‌های آمریکایی دارد از مدتی پیش مورد هدفگیری واشنگتن قرار گرفت. در ماه سپتامبر وزارت بازرگانی آمریکا بعد از رسیدن به این نتیجه که "ریسک غیرقابل قبول" امکان استفاده تجهیزات تامین شده برای شرکت SMIC برای اهداف نظامی وجود دارد، به برخی شرکتها اطلاع داد برای تامین اجناس و خدمات برای شرکت SMIC باید مجوز دریافت کنند.

این لیست بخشی از یک تلاش کلی‌تر واشنگتن برای هدف گرفتن آنچه که تلاشهای پکن برای به خدمت گیری تکنولوژی‌های غیرنظامی شرکتها برای اهداف نظامی عنوان شده، تلقی شده است.

رویترز چند روز پیش گزارش کرد، دولت ترامپ در آستانه اعلام این که ۸۹ شرکت چینی هوافضا و حوزه‌های دیگر دارای ارتباط با ارتش بوده و خریداری اجناس و تکنولوژی‌های آمریکایی از سوی آنها محدود می‌شود، است.

یک قانون مربوط به سال ۱۹۹۹ در آمریکا، پنتاگون را ملزم به تهیه فهرست شرکتهای "تحت کنترل یا مالکیت" ارتش آزادیبخش خلق چین کرده اما وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۲۰  از این قانون تبعیت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha