• شنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 99092921978
  • خبرنگار : 50028

پژوهش نیاز روز جامعه/ ۸

پژوهش اولویت چندم آموزش و پرورش است؟

پژوهش اولویت چندم آموزش و پرورش است؟

ایسنا/خراسان جنوبی مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن نظام پژوهشی را نیروی انسانی محقق می‌کند که از توانایی‌ها، قابلیت‌ها و مهارت‌های لازم پژوهشی برخوردار باشد.

ایجاد شرایط و امکاناتی که رشد خلاقیت‌ها و ارتقای دانش وتوانایی دانش‌آموزان را به تناسب استعدادهای آنان فراهم کند. یکی از اهداف اساسی آموزش وپرورش است. تحقق این هدف با توجه به تفاوت توانمندی‌های دانش‌آموزان و نیز کثرت جمعیت دانش‌آموزی مستلزم دسترسی به منابع و امکانات مناسب است، اما محدودیت‌های موجود عمدتاً انجام برنامه‌های مبتنی برگستره استعدادها و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان را با مشکل مواجه می‌سازد.

معلمان امسال سبک جدیدی از آموزش را تجربه می‌کنند، سبکی که خود آموزش وقت زیادی را از آنان می‌گیرد، اما در این میان پژوهش‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را نیز از یاد نبرده‌اند.

از سوی دیگر دادن پژوهش‌های سخت و زیاد، دانش‌آموز را بیش از حد خسته و نسبت به کار پژوهشی بیرغبت می‌کند، بخصوص که موضوع تحقیقات سنگین و نامتناسب با سن دانش‌آموز باشد که در این صورت اعتراض اولیا را نیز در برخواهد داشت.

ضرورت ارائه پژوهش‌ها در انطباق با آموزش مجازی

مریم تیموری یکی از معلمان به ایسنا گفت: امسال که سبک جدیدی از آموزش در آموزش و پرورش وارد شده است، می‌توان با کمک اولیا پژوهش‌هایی را در محیط خانه برای دانش‌آموزان انجام داد.

وی افزود: در این نوع پژوهش مجازی، حیطه اطلاعات گسترده است، اما به دلیل عدم حضور فیزیکی دانش‌آموز در کلاس درس، نمی‌توان به ارتباط کامل بین معلم و دانش‌آموز رسید.

این معلم بیان کرد: پژوهش‌های معلمان تاثیری در ارتقا و معرفی آنان به عنوان معلم پژوهشگر ندارد و بسیاری از معلمان در حوزه کاری خود پژوهش‌ها را انجام نمی‌دهند.

فعالیت‌های پژوهشی فرهنگیان نقشی زیادی در ارتقا آنان ندارد

سکینه طیبی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش خراسان جنوبی به ایسنا گفت: پژوهش در آموزش و پرورش در دو سطح معلم و دانش‌آموز جاری است.

وی افزود: در سطح معلم، پژوهش متمرکز بر پژوهش‌های عمل نگر و برساختی (وابسته به محیط) مانند کنش پژوهی(اقدام پژوهی) و درس پژوهی و بعضا پژوهش‌های روایی(روایتی) است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: مشکلات آموزش و پرورش در حیطه پژوهش بیشتر وابسته به اعتبارات اختصاص یافته به این مهم است و از سویی دیگر فعالیت‌های پژوهشی همکاران فرهنگی نقشی زیادی در ارتقا آنان ندارد.

طیبی ادامه داد: تفاوت محسوسی بین همکارانی که رزومه پژوهشی دارند با سایر معلمین وجود ندارد و همین موضوعات انگیزه معلمین را به انجام کار پژوهشی در این سال‌ها کاهش داده است.

وی با بیان اینکه برای توسعه پژوهش و رفع این مشکلات، زیرساخت‌هایی لازم است، افزود: تبیین جایگاه پژوهش در اسناد بالادستی برای معلمان، آموزش پژوهش از مبتدی تا پیشرفته به معلمان، پشتیبانی مالی و غیرمالی در این حوزه، فعالیت و پشتیبانی هرچه بیشتر از پیش از پژوهشکده تعلیم و تربیت و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و تشکیل سامانه جامع حمایت مادی و معنوی از معلمین پژوهشگر و ابجاد بانک اطلاعاتی معلم پژوهنده در سطح آموزش و پرورش از جمله زیرساخت‌های لازم است.

پژوهش محوری در اولویت‌های آموزش و پرورش

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: معلمان پژوهنده و دانش آموزان پژوهشگر و خلاق باعث ایجاد مدرسه پژوهش محور خواهند شد.

وی افزود: پژوهش و نوآوری در جامعه‌ای توسعه پیدا می‌کند که نظام آموزشی آن زمینه و بستر مناسبی تدارک ببیند، پژوهش در کنار آموزش و آموزش پژوهش محور از اهداف مهم آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باتوجه به شعار سال جاری «مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر» قطعاً معلمان پژوهنده و دانش‌آموزان پژوهشگر و خلاق باعث ایجاد مدرسه پژوهش محور خواهند شد، تصریح کرد: توجه به پژوهش از دو بعد قابل‌ توجه و تأمل است.

واقعی ادامه داد: بعد اول، تربیت پژوهشگر و بعد دوم اداره و تصمیم‌سازی مبتنی بر پژوهش، نظام آموزشی زمانی می‌تواند به هدف تربیت پژوهشگران نائل آید که بتواند روحیه پژوهشگری و پژوهش محوری را در بین معلمان ترویج دهد.

وی افزود: به‌ عبارت ‌دیگر اعتقاد به پژوهش به‌ عنوان یک ‌راه کارآمد برای رسیدن به راه‌حل مسائل و مشکلات باید در معلمان درونی شده و جزئی از نظام ارزشی و اعتقادی آنان شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی ادامه داد: از بعد اداره و تصمیم‌گیری مبتنی بر پژوهش، باید گفت برای گردش چرخ عظیم نظام آموزشی ایران راهی جز این نیست که مدیران در ابتدای امر، خود معتقد به پژوهش باشند و در درجه دوم تلاش کنند برنامه‌ها، مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها را درون نظام آموزشی، مبتنی بر پژوهش‌های کارآمد، سازمان دهند.

واقعی با بیان اینکه در بیست و سومین جشنواره معلم پژوهنده، ۳۳۰ اثر توسط نزدیک یک هزار معلم پژوهشگر استان تولید شد، تصریح کرد: از این تعداد، صاحبان ۲۸ اثر جواز حضور در مرحله استانی را بدست آوردند.

وی با بیان اینکه پس از داوری این ۲۸ اثر، ۴ اثر موفق به دریافت مجوز حضور در دبیرخانه کشوری بیست و سومین جشنواره معلم پژوهنده شدند، ادامه داد: در بخش مؤلفین کتاب نیز ۲۳ عنوان کتاب به دبیرخانه استانی ارسال شد که از این تعداد ۵ اثر به عنوان منتخب استان معرفی شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به نقش پژوهش، در ارتقاء شاخص‌های تعلیم و تربیت و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌های مختلف تحصیلی استان، اظهار کرد: معلم قاینی، میثم غلام پور موفق به کسب رتبه دوم کشوری در بخش پژوهشگران برتر شد.

نظام آموزشی مطلوب زمینه را برای پژوهش آماده می‌کند

واقعی با بیان اینکه پژوهش و نوآوری، در جامعه‌ای توسعه پیدا می‌کند که نظام آموزشی و فرهنگی، زمینه و بستر مناسب را برای آن فراهم کرده باشد، اظهار کرد: مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن نظام پژوهشی را نیروی انسانی محقق می‌کند که از توانایی‌ها، قابلیت‌ها و مهارت‌های لازم پژوهشی برخوردار باشد.

وی، فطرت دانش جویی و دانش‌اندوزی را یکی از تمایلات والا و ارزشمند نهاد آدمی بر شمرد و بیان کرد: حاصل نهادینه کردن تفکر پژوهشی در نظام تعلیم و تربیت امروز، وجود تفکر خلاق و پژوهش‌گر در آینده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به نقش هدایتگری معلمان خطه قهستان زمین در طی سال‌های متمادی، خاطرنشان کرد: معلمان امروز بهارستان علم و ادب برای دستیابی به اهداف شغلی در عصر اطلاعات باید با شیوه‌های جدید و کارآمد علوم و فنون روز آشنا و به آن مجهز باشند چراکه معلم امروز با اطلاعات دیروز نمی‌تواند دانش‌آموزان فردا را تربیت کند.

واقعی بیان کرد: یادگیری پژوهش محور، در زمره رویکردهایی است که به جای تأکید بر دانش‌اندوزی، بر آموزش بهترین مهارت‌های لازم در زندگی فردی و مناسبات اجتماعی توجه دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۹ هزار دانش‌آموز دختر و پسر دوره ابتدایی استان در جشنواره پژوهش‌های علمی دانش‌آموزان استان(جابربن حیان) شرکت کردند، افزود: از این تعداد پنج هزار دانش‌آموز به مرحله شهرستانی این جشنواره راه یافتند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به راهیابی۵۴۰ نفر در قالب ۱۸۰ تیم سه نفره به مرحله استانی این جشنواره، اظهار کرد: از این میان ۵ نفر به نمایندگی از ۵ تیم استان جواز حضور در مرحله کشوری را کسب کردند.

واقعی با بیان اینکه دستاوردهای متنوع پژوهشی در استان ثمره اعتماد و تقویت روحیه پژوهشگری در دانش‌آموزان خطه قهستان زمین است، یادآور شد: امسال جشنواره پژوهش های علمی دانش آموزان ابتدایی استان(جابربن حیان)  در رشته های طراحی و ساخت ،قصه خوانی، قصه گویی، قصه نویسی و اُری گامی برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.