• دوشنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 99101511297
  • منبع : نمایندگی اردبیل

فیلم «فروشنده» به صورت مجازی در اردبیل نقد و بررسی شد

فیلم «فروشنده» به صورت مجازی در اردبیل نقد و بررسی شد

ایسنا/اردبیل نشست مجازی بررسی و نقد فیلم «فروشنده» اثر اصغر فرهادی به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل برگزارشد.

حمید رستمی یکی از منتقدان اردبیلی در این نشست با بیان اینکه فروشنده از فیلم‌هایی است که المان‌های سینمای ایران در آن رعایت شده است، اظهار کرد: فرهادی در جشنواره فیلم کن 2016 جایزه بهترین فیلم‌نامه را برای نگارش فیلم‌نامه فروشنده دریافت کرد همچنین در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد.

این نویسنده اردبیلی افزود: فروشنده داستان زن و شوهری است که با تغییر مکان زندگی در خانه جدید با مشکلی روبرو می‌شوند و این مشکل خود موتور محرک فیلم برای شروع داستان است.

وی با بیان اینکه بر خلاف رویه‌ معمول فیلم‌های فرهادی این فیلم با شرح یک حادثه آغاز می‌شود، ادامه داد: در این فیلم‌ «عماد» (شهاب حسینی) ابتدا درگیر جستجوی اتفاقات پیش آمده بر سر «رعنا» ترانه علیدوستی است ولی بالاخره تصمیم می‌گیرد که بدون شکایت و کشیدن پای پلیس خودش قضیه را دنبال و فرد مورد نظر را پیدا کند و جامعه و اتفاقات اطراف عماد را به سمتی پیش می‌برد که بر شخصیت آن تاثیر گذاشته و روح متجاوزگری در آن بروز می‌کند.

منتقد فیلم اشاره به اینکه اصولا هنر فرهادی تبدیل کوچکترین و نادیده‌ترین مشکلات به بحران‌هاست، تصریح کرد: از همان آغاز فیلم، فیلم‌ساز پی‌درپی جزییات و صحنه‌های معمول و بی تأکیدی را در مسیر روایت طراحی می‌کند که هرچند تماشاگر توجه ویژه‌ای را معطوف به آن‌ها ندارد، اما در ناخودآگاهش اثری به‌جا می‌گذارد که او را نسبت به اتفاقی که قرار است بیفتد حساس‌تر و بی‌دفاع‌تر می‌کند.

رستمی خاطرنشان کرد: در نیمه دوم فیلم، یعنی پس از ورود یک مرد غریبه به حمامی که رعنا در آن بوده است، کارکرد این جزییات متفاوت می‌شود، حالا عماد به تبعیت از تماشاگر، خشم فروخورده‌ای دارند و بی‌وقفه تلاش می‌کند تا در سکوت، آن‌ها درون خودش حل کند و حکم سوهان روحی را دارد که مدام آن شب و آن حادثه را به رخ عماد، رعنا و تماشاگر می‌کشد.

وی ادامه داد: خشم فروخورده عماد با اتفاقات و نشانه هایی که در اطرافش در مدرسه، سر اجرا و در خانه سرباز میزند و او را به‌سوی انتقام شخصی سوق می‌دهد و تصمیم می‌گیرد مرد غریبه را پیدا کند و انتقامش را از او بگیرد.

منتقد فیلم تصریح کرد: در سکانس پایانی می‌بینیم که همه‌چیز ازدست‌رفته است و آن‌ها در نقطه‌ای‌اند که یا پایان یک زندگی است یا شروعی دوباره آن، مطابق همیشه اصغر فرهادی تماشاگر را با همه این فکر و خیال‌ها تنها می‌گذارد تا جهان فروشنده برای همیشه در خاطر او باقی بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.