• چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99110100509
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

چم‌وخم‌های رویدادنویسی

چم‌وخم‌های رویدادنویسی

ایسنا/اصفهان خبرنگاران به فراخور شغل خود در رویدادهای محلی، ملی و بین‌المللی مختلفی حضور پیدا می‌کنند و یک کارشناس رسانه، نکاتی را مطرح می‌کند که آن‌ها قبل، حین و بعد از این رویدادها باید مد نظر داشته باشند.

شهریار عظیمی، کارشناس و پژوهشگر رسانه، در وبینار آموزشی «خبرنگاری در رویداد» که از سوی فرهنگسرای تخصصی رسانه و اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان برگزار شد، گفت: قبل از برگزاری یک رویداد بین‌المللی، کسب اطلاعات کلی، مطالعه و تعامل با میزبان اهمیت دارد و تماس یا حتی جلسه حضوری، می‌تواند برای حضور خبرنگار در آن رویداد اعتمادسازی کند.

وی ادامه داد: مهم نیست رویدادی که آن را پوشش رسانه‌ای می‌دهیم چیست، مهم این است که به چشم یک شروع، بدنه، پایان و ظاهری به آن نگاه نکنیم و از این رویداد لذت ببریم.

به گزارش ایسنا، این کارشناس رسانه اظهار کرد: به‌واسطه تجربه حضور در رویدادهای بین‌المللی و برقراری ارتباط با مهمانان خارجی، این بازخورد را گرفتم که متأسفانه اصحاب رسانۀ ایران تسلط کاملی بر رویداد ندارند و این چهرۀ بدی از کشور ما، آن رویداد و همچنین شخصیت خود ما به‌عنوان یک خبرنگار ایرانی در ذهن آن مهمان می‌سازد.

عظیمی افزود: خبرنگاران می‌توانند فهرست مشخصات شرکت‌کنندگان را از میزبان و برگزارکنندۀ رویداد بگیرند و پیش از برقراری ارتباط دربارۀ این افراد جستجو کنند. این تحقیقات به آن‌ها کمک می‌کند بدانند که  باید با چه کسی و دربارۀ چه چیزی صحبت کنند.

این پژوهشگر رسانه بر اهمیت شناسایی و فهمیدن دغدغه‌های میزبان نیز تأکید کرد و گفت: خیلی خوب است که خبرنگار پیش از شروع رویداد سنگ‌های خود را با میزبان وابکند، متوجه شود دنبال چه هستند و پیشنهادهای خود را نیز به آن‌ها بدهد. مثلاً اگر میزبان، شهرداری اصفهان است و ماه‌ها برای برگزاری یک رویداد بین‌المللی مثل جشنواره فیلم کودک و نوجوان برنامه‌ریزی کرده، خبرنگار نمی‌تواند از آن‌ها انتظار داشته باشد طبق مرام و علایق و سلایق او پیش بروند و اگر چنین نبود، همۀ کارهای آنان را اشتباه تلقی کند و زیر سؤال ببرد.

وی با بیان اینکه خبرنگار باید بشنود، مطالعه کند و ساختارشکنانه و خلاقانه دربارۀ یک رویداد ایده بدهد، ادامه داد: میزبان معمولاً مهمانان ویژه‌ای در حوزه بین‌الملل دارد که باید به آنان توجه ویژه شود و خبرنگاران سفیر این توجه ویژه‌اند.

عظیمی تصریح کرد: در یک رویداد گاهی بنا به دلایلی مجموعۀ مربوطه مهمانی را دعوت کرده که حساسیت بالایی روی اوست و خبرنگار که در واقع به‌منظور تعامل و همراهی با میزبان به این رویداد دعوت‌شده، باید حواسش باشد که برای مصاحبه سراغ این مهمان نرود.

این کارشناس رسانه گفت: یکی از مشکلات همیشگی اصحاب رسانه با برگزارکنندگان رویداد این است که تا لحظه آخر ریز برگزاری رویداد را ندارند و در این‌چنین موقعیتی باید فشار بیاورند تا فهرست به‌روز را از میزبان بگیرند.

وی افزود: آماده‌سازی، هماهنگی و برنامه‌ریزی برای تمام ‌روزها و ساعت‌هایی که رویداد در حال برگزاری است ضرورت دارد و خبرنگار باید حتماً یک فرد را (به‌جز مدیر روابط عمومی) به‌عنوان همراه در دسترس گروه میزبان در کنار خود داشته باشد.

عظیمی به خبرنگاران توصیه کرد زبان انگلیسی خود را تقویت کنند و توضیح داد: در صورت تسلط نداشتن بر زبان مصاحبه‌شونده، حتماً از حضور یک مترجم حرفه‌ای بهره بگیرید.

این پژوهشگر رسانه با اشاره به نکاتی که خبرنگار حین برگزاری یک رویداد باید به آن توجه کند، گفت: مشاهده گری، ساخت رابطه با حضور در فضاهای مرتبط و انجام کار در این مرحله اهمیت بسزایی دارد و اخلاق و اصولی مثل داشتن کارت خبرنگاری، پوشش مناسب با نوع رویداد، زمان‌شناسی و حفظ حریم شخصی مهمان باید رعایت شود.

وی خطاب به خبرنگاران یادآور شد: شما سفیر معرفی جاذبه‌های ایران به مهمانان بین‌المللی نیستید مگر اینکه از شما خواسته شود پیشنهاد خود را ارائه کنید و در این صورت نیز باید حتماً اطمینان کامل از خوب بودن فضای پیشنهادی داشته باشید.

عظیمی، تصریح کرد: خیلی اوقات خبرنگاران ایرانی خود را پایین‌تر از مهمانان غربی رویداد می‌بینند و این درست نیست. صرف اینکه کسی از سوی دیگر دنیا مهمان یک رویداد بین‌المللی شود دلیلی حتمی بر فرهیختگی و بالا بودن درجۀ او نیست.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد که در تصویربرداری و عکس‌برداری از مهمانان یک رویداد بین‌المللی و نوشتن مطالب، به خط قرمزهای کشور نیز باید توجه ویژه داشت و با زیرکی تمام منافع میزبان و احترام متقابل را حفظ کرد تا همکاری ادامه داشته باشد.

وی افزود: در جمع مهمانان خارجی گاهی سیاهی‌لشکرهای پر سروصدایی دیده می‌شوند اما خبرنگار باید از آن‌ها دوری کند و به سمت افراد کلیدی کم سر و صداتر برود.

گزارشگر و تهیه‌کنندۀ سابق شبکۀ «پرس تی وی» گفت: محل برگزاری یک رویداد خانۀ خاله نیست و خبرنگار نمی‌تواند جای وسایل را تغییر بدهد و یا بی‌نظمی و ریخت‌وپاش کند.

عظیمی حضور به‌موقع و کامل خبرنگار در رویداد را نیز مهم دانست و اظهار کرد:  بدنۀ رویداد جایی است که هر لحظه در آن اتفاقی می‌افتد و خبرنگار اگر قصد دارد گزارش کاملی همراه با حاشیه‌ها و جزییات بنویسد، باید در این بدنه حضور فعال داشته باشد.

وی افزود: حتی یک بحث معمولی و مکالمۀ کوتاه، حین شام خوردن یا معاشرت با مهمانان می‌تواند نگاه خبرنگار را به رویداد عوض کند و اطلاعات جدیدی به او بدهد. پس از میزبان بخواهید این امکان را به شما بدهد و قید کنید که قصدتان پوشش بهتر است نه چیز دیگر.

این پژوهشگر رسانه گفت: خبرنگار نباید تمام‌وقت خود را با گروه خود بگذارند، بلکه باید از فرصت برگزاری رویداد برای ایجاد روابط جدید استفاده کند.

عظیمی تصریح کرد: گله و شکایت اغلب میزبانان از خبرنگاران این است که حین برگزاری رویداد وعده می‌دهند لینک گزارش و اخبار را ارسال کنند اما این کار را انجام نمی‌دهند و این باعث ایجاد بی‌اعتمادی به همۀ خبرنگاران می‌شود.

وی از خبرنگاران خواست ارتباط اصولی خود را با مهمانان رویداد بعد از برگزاری رویداد نیز حفظ کنند و برای مثال سال نو را به آنان تبریک بگویند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.