• سه‌شنبه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99112115761
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

جشنواره فیلم فجر به سینماهای اصفهان چه کمکی کرد؟

جشنواره فیلم فجر به سینماهای اصفهان چه کمکی کرد؟

ایسنا/اصفهان مدیران سینما معتقدند که برپایی جشنواره فیلم فجر در اصفهان، حتی با فروش بلیت ۳۰ هزار تومانی هم نمی‌تواند خسارتی که طی یک سال گذشته به سینماها وارد شده را جبران کند اما حسن بزرگ آن این است که به عموم مردم این پیام مهم را می‌رساند: «سینماها باز و بی‌خطر هستند.»

همزمان با برپایی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در تهران، اصفهان نیز با سه سینما میزبان اکران تمام فیلم‌های بخش سودای سیمرغ این جشنواره شده و تا کنون، تقدیر از خانواده شهید زرین در شب اکران فیلم «تک تیرانداز»، تشکیل کمیته منتقدان سینما در حوزه هنری اصفهان برای امتیازدهی به فیلم‌ها و پخش کلیپ‌های کوتاهی از سردار شهید سلیمانی پیش از اکران هر فیلم، اتفاقات جنبی این جشنواره بوده است. 

استقبال مخاطبان از فیلم‌های «شیشلیک» و «بی همه چیز» نیز موجب شده تا پردیس سینمایی سیتی سنتر، برای اکران این فیلم‌ها سانس فوق‌العاده در نظر بگیرد؛ به این ترتیب فیلم «شیشلیک» رأس ساعت ۱۱ و  فیلم «بی‌همه چیز» رأس ساعت ۱۳ روز چهارشنبه ۲۲ بهمن ماه، در سالن هزار نفرۀ این پردیس دوباره اکران می‌شوند و علاقه مندان می‌توانند با تهیه بلیت از سامانه سمفا، شاهد آن باشند. در گزارش پیش رو، روایت مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری، مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر و معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان را دربارۀ برپایی جشنواره فیلم فجر در اصفهان می‌خوانید:

سیدمصطفی حسینی، مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری، دربارۀ استقبال اصفهانی‌ها از جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ساحل و سینما فلسطین به ایسنا می‌گوید: جشنوارۀ امسال از هر لحاظ متفاوت بود و اصفهان با چهار سالن، میزبان اکران همۀ فیلم‌های بخش مسابقه شد.

او ادامه می‌دهد: از لحظات آغازین باز شدن سایت، بخش اعظمی از بلیت‌ها فروخته شد و با توجه به محدودیت‌های بهداشتی که ما را ملزم می‌کرد تنها با ۳۰ درصد ظرفیت میزبان مخاطبان باشیم، می‌توان گفت که استقبال خوب بود و ظرفیت پر شد.

مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری خاطرنشان می‌کند که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان امسال هماهنگی و برنامه‌ریزی خوبی برای جشنواره داشته و حوزه هنری نیز دو سالن خود را در اختیار مردم اصفهان قرار داده است.

حسینی یادآور می‌شود: استقبال مخاطبان سینما فلسطین و پردیس سینمایی ساحل از فیلم‌های «ابلق»، «شیشلیک» و «مصلحت» بیشتر بوده، اما سالن اکران سایر فیلم‌ها نیز با توجه به همان ۳۰ درصد ظرفیت، پر بوده است.

او در پاسخ به این سؤال که آیا برپایی جشنواره فیلم فجر توانسته بخشی از خسارتی که در طول مدت شیوع ویروس کرونا به سینماها واردشده بود جبران کند یا خیر؟ اظهار می‌کند: به‌هیچ‌عنوان. حتی بخش اندکی از این ضرر هم جبران نمی‌شود چون از اسفندماه سال گذشته تاکنون سر جمع حدود سه ماه سینماها در اصفهان باز بود و در این مدت هم اکران فیلم نداشتیم و با محدودیت مواجه بودیم.

مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری می‌افزاید: جشنواره فیلم فجر ضرر مالی را نتوانسته جبران کند، اما به لحاظ فکری باعث تغییر ذهنیت مردم نسبت به سینماها می‌شود و از این ‌جهت فرصت خوبی است.

محمد پناهی نژاد، مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر نیز که همزمان با برپایی جشنواره فیلم فجر در سالن‌هایی جداگانه میزبان مردم و اصحاب رسانه و هنرمندان است، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: از ۱۶ فیلمی که در دو سالن پردیس سینمایی سیتی سنتر به نمایش درمی‌آید، بلیت سه فیلم «ابلق»، «شیشلیک» و «بی‌همه‌چیز» همان روز و سانس اول شروع اکران‌ها به‌طور کامل فروخته شد و فیلم‌های دیگر نیز به نسبت کیفیت و استفاده از چهره‌ها، توانستند مخاطبان را جذب کنند.

او ادامه می‌دهد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، ذهنیت ما بر روی جذب بیشتر مخاطب متمرکز نبود و از ظرفیت مجاز (۳۰ درصد) دو سالن ۱۰۰۰ نفره و ۳۰۰ نفره پردیس، تا امروز در مجموع چیزی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد پر شده. ضمن اینکه برای دو فیلم «شیشلیک» و «بی همه چیز» نیز به دلیل استقبال مخاطبان سانس فوق العاده در نظر گرفته شده است.

مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر خاطرنشان می‌کند: مخاطبان جشنواره می‌گفتند که از قبل نگرانی‌هایی برای حضور در سینماها داشته‌اند، اما وقتی به سالن واردشده و دیده‌اند که فاصله بین صندلی‌ها زیاد است و ضدعفونی و سایر اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود، آرامش خاطر پیداکرده‌اند.

پناهی نژاد در پاسخ به این سؤال که «آیا افزایش قیمت بلیت فیلم‌های جشنواره توانسته بخشی از خسارت‌های واردشده به این سینمای بخش خصوصی را جبران کند یا خیر؟» می‌گوید: قیمت بلیت جشنواره توسط ستاد تهران تغییر کرد و بنا شد که تعدادی از استان‌ها با قیمت ۳۰ هزار تومان بلیت‌ها را بفروشند، اما با توجه به اینکه تنها ۳۰ درصد ظرفیت سالن‌ها باید پر شود، این افزایش قیمت حدودا ۱۰ هزار تومانی، با تعداد مخاطبانی که داریم، تغییر بزرگی ایجاد نمی‌کند.

او می‌افزاید: در یک سال گذشته به خاطر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها پردیس سینمایی سیتی سنتر تنها ۸۰۰ میلیون تومان در بخش پرداخت حقوق و مزایا ضرر کرد و این منهای سایر هزینه‌های ساختمانی در این حد و اندازه است، حال‌آنکه عدد فروش بلیت جشنواره در کل نهایتاً ۵۰ یا ۶۰ میلیون تومان می‌شود.

مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر توضیح می‌دهد: تنها دلیلی که ما را بر آن می‌داشت پیگیر میزبانی از اکران فیلم‌های جشنواره در اصفهان باشیم، این بود که مخاطبان خبردار شوند سینماها باز هستند، متأسفانه خیلی از رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما به خاطر پرهیز از ایجاد تجمع و تصورات نادرست نسبت به فضای سالن‌ها در این‌باره اطلاع‌رسانی درستی نمی‌کردند، اما بمب خبری جشنواره به این تغییر تصور کمک می‌کند و آغازی برای باز شدن پای مخاطبان به سینماها خواهد بود.

محمدحسین محمدی فشارکی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان هم به ایسنا می‌گوید: به لطف خدا، علیرغم شرایطی که به‌تبع شیوع ویروس کرونا بر اصفهان حاکم بود، توانستیم در سه سینما میزبان اکران تمام فیلم‌های بخش مسابقۀ جشنواره فیلم فجر باشیم.

او دربارۀ میزان استقبال مردم از اکران فیلم‌ها در اصفهان، توضیح می‌دهد: بلیت‌فروشی تنها برای ۳۰ درصد از ظرفیت سینماها انجام می‌شود و سامانه سمفا به‌صورت خودکار بعد از پر شدن این ۳۰ درصد دیگر اجازۀ خرید بلیت به مخاطب نمی‌دهد. اگر این شرط نبود، قطعاً بیش از این‌ها استقبال می‌شد، اما اکنون نیز شرایط خوب است و مردم می‌توانند با آرامش خاطر فیلم‌ها را در سینما تماشا کنند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان یادآور می‌شود: به این دلیل که برخی از فیلم‌ها زودتر از اصفهان در تهران اکران می‌شود، مردم بازخوردها را می‌گیرند و بسته به میزان مقبولیت فیلم‌ها در تهران، اقدام به تهیه بلیت می‌کنند به همین خاطر بلیت برخی از فیلم‌ها کامل به فروش نرفت و ظرفیت فروش برخی از فیلم‌ها نیز پیش از فرارسیدن موعد اکران تکمیل شد.

محمدی دربارۀ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سینماها می‌گوید: ورودی هر سالن افراد تب سنجی می‌شوند، از ورود افرادی که ماسک نزده‌اند جلوگیری می‌شود و بین هر اکران نیز نیم ساعت فاصله است که ضدعفونی سالن‌ها هم در این فرصت انجام می‌شود، ضمن اینکه فاصله‌گذاری بین مخاطبان نیز در سالن رعایت می‌شود.

او با اشاره به برنامه‌های جنبی جشنواره در اصفهان، اظهار می‌کند: پیش از اکران فیلم «تک‌تیرانداز» که دربارۀ شهید زرین، یکی از بهترین تک‌تیراندازان دفاع مقدس بود، طی مراسمی با حضور مدیرکل بنیاد شهید اصفهان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مشاور امور ایثارگران در استانداری و هنرمند گرامی استاد جهانبخش سلطانی، از خانواده این شهید تجلیل کردیم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان یادآور می‌شود: در این مراسم فرزند شهید زرین دقایقی دربارۀ پدر بزرگوار خود صحبت کرد و سپس، تابلویی که هنر دست استاد بدرالسماء بود توسط دختر این هنرمند به همسر شهید زرین اهدا شد.

محمدی می‌گوید: ما در معاونت هنری و سینمایی، بر خود لازم دانستیم که پیش از اکران هر فیلم کلیپی از رشادت‌ها و خصوصیات اخلاقی و روحیات عرفانی شهید سلیمانی را روی صحنه پخش و فضا را معنوی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha