• شنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 99112518213
  • منبع : رادیو

خسرو معتضد:

آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که شاه ابدی است

استاد و پژوهشگر تاریخ گفت: چاپلوسی‌ها و حمایت‌های آمریکا از شاه تنها به دلیل نفت ایران و تامین منافع خود آن‌ها بود و این امر پس از خروج شاه از ایران که اجازه حضور شاه در آمریکا و کشورهای مختلف داده نمی‌شد به وضوح این امر را نشان داد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی رادیو انقلاب، معتضد که با برنامه «طلوع فجر» گفت‌وگو می‌کرد،یادآور شد: بسیاری از نویسندگان آمریکایی در کتاب‌های مختلف علل شکست آمریکا در ایران پرداخته‌اند. «جیمز بیل» در کتاب خود وضعیت آمریکا در سال ۱۳۴۹ تعداد کارکنان وزارت دفاع آمریکایی که در ایران حاضر بودند بیش از ۷۰۰ نفر و بستگان پرسنل وزارت دفاع ۱۲۹۷ نفر بود. آمریکایی مقیم ایران بیش از ۴۰۰۰ نفر بود و به طور متوسط هر سال ۹۰۰ آمریکایی وارد ایران می‌شدند. در زمان انقلاب نیز ۱۱ هزار آمریکایی در کشور حضور داشتند که اگر انقلاب نمی‌شد قرار بود تا سال ۱۳۶۰ ،تعداد ۶۰ هزار آمریکایی در ایران باشند. اغلب افرادی نیز که برای کار وارد ایران می‌شدند افراد بازنشسته‌ای بودند که در جنگ‌های ویتنام و جنگ جهانی دوم حضور داشتند و افراد بازنشسته بودند.

این پژوهشگر تاریخ بیان کرد:هر کسی که در آمریکا بیکار بود برای اشتغال به ایران فرستاده می‌شد و ایران مجبور بود حقوق مستشاری به آن‌ها بدهد. این به این معنی است که حقوق یک آمریکائی از یک فرد ایرانی به مراتب بیشتر و تمام امکانات در اختیار آن‌ها قرار داشت و دادن این امتیازات ایرانیان را عصبانی می‌کرد.

وی اظهار کرد: با ۵ برابر شدن تعداد اعضای جامعه آمریکائی ارقامی که ذکر شد در طول سال ۱۹۷۰ افزایش یافت و هیچگونه مالیاتی برای اجناس آمریکائی‌ها شامل نمی‌شد.

معتضد ادامه داد: «جیمز بیل» در نوشته‌های خود آورده که براساس آمار فروشگاه در طول ۱۸ ماه آمریکائی‌های مقیم ایران ۳۵ هزار ۷۳۳ دلار غذای سگ و گربه خریداری کرده‌اند. ایرانی‌ها به آرامی متوجه شدند که در استان سیستان و بلوچستان گرسنگی و قحطی وجود داشت.

این پژوهشگر تاریخ اظهار کرد: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که شاه ابدی است و به هیچ عنوان سقوط نخواهد کرد. چاپلوسی‌ها و حمایت‌های آمریکا از شاه تنها به دلیل نفت ایران و تامین منافع خود آن‌ها بود و این امر پس از خروج شاه از ایران که اجازه حضور شاه در آمریکا و کشورهای مختلف داده نمی‌شد به وضوح این امر را نشان داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha