همزمان با ۲۷ ذیالحجه، آئین سنتی طشتگذاری شامگاه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۵ با حضور عزاداران و عاشقان سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) در مسجد جامع اردبیل برگزار شد. طشت گذاری، مراسم سنتی در عزاداری ماه محرم است که عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار میشود. در این آئین سنتی، طشتهای آب را در مساجد و حسینیهها میآورند و سمبل یک حادثه تاریخی است که در کربلا اتفاق افتاده است. این مراسم از سه روز مانده به محرم در مسجد جامع، مسجد اعظم و سپس در مساجد دیگر اجرا میشود. طشتها را بالای سرها میگیرند و مسجد را دور میزنند، سپس در داخل آنها آب میریزند. مردم دست به طشت و آب میزنند و نوعی بیعت با امام حسین(ع) و حمایت از حضرت عباس(ع) میکنند.
این سنت از حادثه جوانمردانه آب دادن امام حسین(ع) به سپاه حر در ۲۷ ذیالحجه گرفته شده، که آب مشکها را در طشتها ریختند و تمام لشکر حر و اسبان را سیراب کردند.