همزمان با ۲۷ ذی‌الحجه، آئین سنتی طشت‌گذاری شامگاه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۵ با حضور عزاداران و عاشقان سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) در مسجد جامع اردبیل برگزار شد. طشت گذاری، مراسم سنتی در عزاداری ماه محرم است که عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار می‏‌شود. در این آئین سنتی، طشت‌‏های آب را در مساجد و حسینیه‌ها می‌‏آورند و سمبل یک حادثه تاریخی است که در کربلا اتفاق افتاده است. این مراسم از سه روز مانده به محرم در مسجد جامع، مسجد اعظم و سپس در مساجد دیگر اجرا می‏‌شود. طشت‏‌ها را بالای سرها می‏‌گیرند و مسجد را دور می‌‏زنند، سپس در داخل آن‏ها آب می‏‌ریزند. مردم دست به طشت و آب می‌‏زنند و نوعی بیعت با امام حسین(ع) و حمایت از حضرت عباس(ع) می‌‏کنند. 

این سنت از حادثه جوانمردانه آب دادن امام حسین(ع) به سپاه حر در ۲۷ ذی‌الحجه گرفته شده، که آب مشک‏‌ها را در طشت‏‌ها ریختند و تمام لشکر حر و اسبان را سیراب کردند.