یک اقتصاددان با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۵ سعی کرده با بودجه انقباضی یکی از شش موتور تورمی را خاموش کند گفت: دولت میخواهد کاهش شدید درآمدهای نفتی را از طریق رساندن سهم مالیات به ۵۰ درصد جبران کند، اما کاش در کنار این اصلاحات اقتصادی ضروری و خوب، بودجه دستگاههایی که چندان موثر نیستند و ریختوپاش دارند را حذف میکرد یا کاهش میداد.
یک اقتصاددان با بیان اینکه عبور از اقتصاد نفتی رانتی و سپردن امور به مردم و بخش خصوصی میتواند اثرات فعالسازی مکانیسم ماشه و تحریمها را به حداقل برساند، گفت: اسنپبک فراتر از تحریمهای فعلی آمریکا علیه ایران نخواهد بود، از طرف دیگر با رایزنی نمیتوانیم جلوی فعالسازی مکانیسم ماشه را بگیریم؛ زیرا اروپا به دنبال بهانه برای تضعیف اقتصاد ایران و به هم زدن شرایط کشور است.
یک اقتصاددان گفت: در سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه بر تحول نظام مالیاتی کشور با هدف اتکای درآمدهای دولت به مالیات، بازتوزیع ثروت و حمایت از تولید تاکید شده اما در حال حاضر سازمان مالیاتی کاملاً سنتی، غیرهوشمند و غیرهدفمند است.