• شنبه / ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400012816022
  • خبرنگار : 50071

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

مادران باردار در ۳ ماهه اول و سوم روزه نگیرند

مادران باردار در ۳ ماهه اول و سوم روزه نگیرند

ایسنا/خراسان رضوی مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مادران باردار در سه ماهه‌ اول و سوم بارداری نباید روزه بگیرند و روزه‌داری در سه ماهه دوم حاملگی هم منوط به نظر پزشک مربوطه است.

دکتر زهرا اباصلتی اظهار کرد: در ۳ ماهه اول بارداری به‌ویژه ۸ هفته نخست بارداری که سلول‌های مغزی جنین در حال شکل‌گیری است، روزه‌داری به‌خصوص در ایامی که ساعات آن طولانی است و به حدود ۱۶ ساعت می‌رسد، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به رشد جنین بزند.

وی اضافه کرد: در سه ماهه سوم بارداری نیز بخش عمده‌ای از انرژی جنین از قند خون مادر تأمین می‌شود و روزه‌داری با ایجاد ترکیبات کتونی حاصل از سوخت چربی‌های بدن برای تأمین انرژی می‌تواند به سیستم عصبی جنین لطمه بزند؛ بنابراین در سه ماه اول و سوم بارداری روزه گرفتن توصیه نمی‌شود .

مدیرگروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه روزه‌داری در سه ماهه دوم حاملگی هم منوط به نظر پزشک مربوطه است، خاطرنشان کرد: در سه ماهه دوم بارداری با نظر پزشک و متخصص تغذیه اگر مادر کم‌وزن نباشد، جنین رشد خوبی داشته باشد، فشار خون مادر طبیعی باشد، کالری و مواد غذایی کافی دریافت نماید و بیماری خاصی نداشته باشد قادر به روزه گرفتن است.

اباصلتی تأکید کرد: در مادران شیرده از آنجایی که در ۶ ماهه اول شیردهی تنها منبع غذایی نوزاد، شیر مادر است و دیده شده که روزه‌داری سب اختلال در شیردهی شده و به دنبال آن اختلال در وزن‌گیری کودک ایجاد می‌کند بهتر است که این نوع مادران در این ایام از روزه‌داری خودداری کنند.

وی افزود: در ۶ ماهه دوم شیردهی و با شروع تغذیه کمکی و به شرط اینکه مادر شیرده از برنامه غذایی صحیح پیروی نماید و منحنی رشد کودک طبیعی باشد، گرفتن روزه منعی ندارد.در این دوره رژیم غذایی مادر باید غنی از پروتئین و ریزمغذی‌ها از جمله آهن، کلسیم و انواع ویتامین‌ها باشد.

به گزارش وبدا، اباصلتی خاطرنشان کرد: در صورتی که مادر شیرده مایل به روزه گرفتن است باید در وعده سحر و افطار منابع پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، سبزی، سالاد و میوه را در برنامه غذایی خود بگنجاند و برای تأمین کلسیم بخشی از پروتئین‌ها و ویتامین‌های گروه B را به میزان ۲ تا ۳ لیوان شیر و یا معادل آن از ماست و پنیر روزانه استفاده کند. همچنین پس از افطار تا قبل از خواب و تا سحرحداقل ۸ لیوان آب و مایعات  مصرف کند تا به دلیل کم‌آبی بدن شیر مادر کم نشود و در کنار آن از انجام کارهای سنگین و خسته‌کننده در طول روز خودداری نموده و استراحت کافی را هم برای حفظ انرژی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.