• دوشنبه / ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400013017551
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در یک پروژه آماری بررسی شد؛

میزان رضایت دانشجویان از آموزش مجازی

میزان رضایت دانشجویان از آموزش مجازی

ایسنا/اصفهان چند تن از دانشجویان گروه آمار دانشگاه اصفهان در پژوهشی به بررسی چالش‌های آموزش مجازی در دوران کرونا پرداخته‌اند که بر اساس نتایج به دست آمده از آن، ۸۴ درصد دانشجویان از آموزش حضوری و ۱۶ درصد، از آموزش مجازی رضایت داشته‌اند.

پاندمی کووید-۱۹ دانشجویان کشور را با مقوله آموزش آنلاین آشنا کرد؛ موضوعی که تا پیش از شیوع کرونا به صورت جدی مورد توجه دانشجویان و حتی مسئولان دانشگاه ها و دست اندرکاران آموزش عالی قرار نگرفته بود. این شیوه آموزشی مزایا و معایبی برای دانشجویان و اساتید به همراه داشته و نگاه افراد به آن متفاوت است.

نصرالله ایران پناه- استاد گروه آمار دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تمام ابعاد زندگی بشر تحت تأثیر فناوری و تکنولوژی قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، تأثیر فناوری در این ابعاد به خصوص در حیطه آموزش افزایش یافته و در حالی که اکنون آموزش مجازی تنها راه ادامه روند آموزشی است، توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: از آنجا که این شیوه جدید بر ابعاد مختلف زندگی دانشجویان تأثیر می گذارد، یک تیم از دانشجویان گروه آمار دانشگاه اصفهان به بررسی چالش های آموزش مجازی، میان رضایت دانشجویان از این شیوه آموزشی و همچنین تأثیراتی که بر حالات روحی و جسمی دانشجویان می گذارد، پرداختند.

عضو هیأت علمی گروه آمار دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در کشور، زیرساخت های آموزش مجازی در مرحله ابتدایی قرار دارد و بهبود عملکرد آن با توسعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری میسر است، تصریح کرد: این نوع آموزش برای هر فرد نتیجه متفاوتی دارد. از طرفی کمتر شدن رفت و آمدها و همچنین افزایش هزینه اینترنت و فراهم کردن ابزارهای ابتدایی برای آموزش مجازی چالش مهمی بود که با نظرسنجی از دانشجویان در این پژوهش سعی در پاسخ به آن داشتیم.

ایران پناه خاطرنشان کرد: این پژوهش به صورت مطالعه میدانی با طراحی پرسشنامه به صورت آنلاین از ۴۰۰ دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه های علوم پزشکی و اصفهان انجام شد، نمودارها و نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ارزیابی شد و در پایان نظرسنجی، سوالاتی در رابطه با روش تدریس اساتید و پیشنهاداتی برای عملکرد بهتر آموزش مجازی پرسیده شد.

وی با بیان اینکه در زمان انجام تحقیق وضعیت بیماری کووید در ایران و به خصوص شهر اصفهان رو به افزایش بود، اظهار کرد: امکان پخش پرسشنامه به صورت حضوری میسر نشد و این یکی از محدودیت های انجام تحقیق بود، اما با استفاده از بستر شبکه های اجتماعی مانند واتس آپ، اینستاگرام و تلگرام پرسشنامه ها توزیع شد و نتایج مورد بررسی قرار گرفت.

این استاد دانشگاه محورهای اصلی این نظرسنجی را آگاهی از میزان رضایت دانشجویان از آموزش های مجازی و زیرساخت های آن، تفاوت وضعیت تحصیلی دانشجویان در دوره قبل و بعد از کرونا و مشکلات و تغییراتی که در وضعیت جسمانی و حالات روانی دانشجویان ایجاد شده، اعلام کرد.

ایران پناه خاطرنشان کرد: نتایج این پژوهش نشان می دهد که شیوع کرونا و استفاده از آموزش مجازی به عنوان راهکار اصلی آموزش، موجب شد که دانشجویان و اساتید با مشکلات و مزایایی روبه رو شوند. در طول دوره کرونا استفاده از وسایل دیجیتال و اینترنت نسبت به قبل افزایش یافته است، ۸۴ درصد دانشجویان از آموزش حضوری و ۱۶ درصد از آموزش مجازی رضایت داشتند.

وی افزود: بر اساس نتایج به دست آمده در این پژوهش، در آموزش مجازی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های لازم و آشنا نبودن برخی اساتید با شیوه های تدریس مجازی، شرایط برای دانشجویان دشوار شده است. همچنین فقدان ارتباط رو در روی دانشجویان با اساتید سبب کاهش تمرکز و بازدهی آنها و موجب خستگی بی تحرکی و در نتیجه چاقی و بی انگیزه بودن دانشجویان شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: در آموزش حضوری با توجه به جو حاکم در آن محیط، انگیزه دانشجویان برای ادامه تحصیل بیشتر است. از دیگر نتایج به دست آمده کاهش معدل دانشجویان نسبت به قبل است، در حالی که ساعت مطالعه افراد نسبت به قبل از کرونا تغییری نکرده است و این نشان می دهد که تدریس غیر حضوری تأثیر نامطلوبی بر روند یادگیری افراد داشته است.

ایران پناه با اشاره نتایج به دست آمده این پژوهش در خصوص مزایای تدریس مجازی، تصریح کرد: برای مزایا، می توان دسترسی به کلاس های ضبط شده، صرفه جویی در وقت و نداشتن محدودیت مکانی را نام برد.

وی با بیان اینکه با مجازی شدن دروس، اساتید با شیوه های مختلف مطالب را ارائه می دهند، تأکید کرد: با توجه به نتایج حاصل شده از پرسشنامه، حدود ۸۳.۶ درصد از اساتید از روش آنلاین، ۹.۲ درصد اساتید از روش آفلاین و ۷.۲ درصد آنها از هر دو روش برای تدریس استفاده می کردند که ۳۷ درصد دانشجویان از آموزش آنلاین و ۶۳ درصد از دانشجویان روش آفلاین رضایت داشتند.

ایران پناه اضافه کرد: دانشجویان روش آفلاین از طریق فیلم های آموزشی یا بارگذاری پاورپوینت همراه با صدا و سپس رفع اشکال به صورت آنلاین را مؤثرتر از همه روش ها می دانستند و معتقد بودند استفاده از سایر شبکه های اجتماعی به جز سامانه LMS کمک بسیاری در تعامل با اساتید می کند.

به گفته این استاد دانشگاه در رابطه با موضوع آموزش مجازی بیشتر دانشجویان خواستار بهتر شدن زیرساخت های سامانه، از قبیل سرعت سامانه و امکانات بهتر، برگزاری بهتر امتحانات در سامانه و دسترسی شبانه روزی به کلاس های ضبط شده بودند. آنها استفاده از وب کم و ارتباط تصویری با اساتید به همراه اینترنت رایگان را پیشنهاد دادند و برخی از دانشجویان متقاضی مطالب و تمرینات کمتر بودند و اینکه اساتید درک بهتری نسبت به وضعیت فعلی آنها داشته باشند.

ایران پناه گفت: دانشجویان خواستار این شدند که هدف از کلاس ها صرفا در مضیقه قرار دادن دانشجویان نباشد، بلکه هدف یادگیری باشد و پیشنهاداتی همچون در نظرگرفتن نمره کلاسی بیشتر به جای امتحانات و افزایش مدت زمان امتحانات را دادند.

پژوهش «چالش های آموزش مجازی در دوران کرونا» از سوی فائزه سهرابی، مبینا علی بابایی، مهسا عباد، مریم کریمی و مهنوش عباد به سرپرستی دکتر نصرالله ایران پناه در زمستان ۱۳۹۹ در بخش علوم زیستی مسابقه پوستر تحلیل داده و سواد ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۰۹:۳۹

چقدر علمی!!! دانشجویان فقط دانشجویان علوم پزشکی نیستند. قطعا چنین نتیجه‌ای برای بچه های علوم پزشکی دور از ذهن نیست اما جمع نبندید

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۱۰:۱۳

سلام بنده دانشجو ارشد هستم از نحوه تدریس غیر حضوری بسیار راضی و هیچ مشکلی هم نداریم. حضوری یا غیر حضوری چه فرقی دارد جمله ،کلمه ،تدریس استاد مگر در حضوری یا غیر حضوری فرق دارد؟ استاد همان تدریسی که در حضوری انجام می دهد در غیر حضوری هم انجام میدهد بعد از تدریس اساتید ، دانشجو باید تلاش خود را بکند

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۱۱:۱۴

سلام روش مجازی غیر حضوری عالی میزان رضایتمندی در تدریس غیر حضوری ۱۰۰/

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۱۱:۲۰

اصلا دانشجوی رشته های فنی که باید واحد های عملی رو پاس کنن و نحوه کار رو بلد باشن به زبان ساده بگم هیچی یاد نگرفتن و حتی از درس زده شدن. یکی از این علت هایی که باعث شده دانشجو از تدریس آنلاین خسته بشه تدریس سرسرکی بعضی اساتید هست

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۱۱:۴۵

متاسفانه دانشگاه علامه طباطبایی خیلی ناامیدمان کرده کیفیت کلاس ها که آب رفته اساتید هم تا می تونن از کمیت (تعداد و ساعات) برگزاری کلاس ها کم می کنند. کسی پاسخگو نیست. با کارمندان آموزش نمی توان تماس گرفت گوشی را جواب نمی دهند و سیستم های الکترونیکی معرفی شده معیوب و ناکارآمد هستن

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۱۲:۲۳

کاملا با آموزش مجازی مخالفم، هرچقدر هم دانشجو و دانش آموز تلاش کنه و وقت بزاره واقعا جوری نیست که متوجه شه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۱۵:۵۱

سلام. بله معلومه. چیه کلاس های آنلاین. بچه چیزی به آن صورت یاد نمیگیره. متاسفیم. کاش مدارس باز میشد

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۱۵:۵۷

مجازی اصلا فایده ای نداره،😤

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۱۵:۵۸

اموزش مجازی عاااااااالیه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۱۶:۲۲

ما که شاغلیم خیلی خیلی راضی هستیم. عالیه کلاس غیر حضوری.

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۱۸:۴۴

اموزش مجازی خیلی خوبه قرار نیست به خاطر حضوری شدن دانشگاه خودمون و خانواده را مبتلا به کرونا کنیم. اموزش مجازی عالیه

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۳۱ ۱۹:۴۶

کیفیت مجازی صفر صفررره

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۱ ۰۷:۵۸

سلام.اصلا‌ از اموزش‌ مجازی‌ و سامانه‌ راضی‌ نیستم‌. بیشتر وقتا که‌ کلاس‌ دارم‌ تا۲۰ دقیقه‌ باز نمیشه. بعدم‌ ما دانشگاه پیام‌نوری امتحان تستی میدادیم. حالا‌ استاد محترم‌ میگن‌ تشریحی‌ تایپ‌ کنید اگه‌ ارسال‌ نشد یا اینترنت‌ ضعیف‌ بود به‌ ما ربطی‌ نداره.