به گزارش ایسنا به نقل از مخابرات منطقه خوزستان، بیشک سامانه پاسخگویی مرکز اطلاعات ۱۱۸ نیز به همان اندازه مهم بوده است و نبود این سامانه شاید باعث مختل شدن زندگی مردم در امر ارتباطات میشد.
سامانه پاسخگویی اطلاعات ۱۱۸ در سال ۱۳۳۷ با نام اطلاعات ۰۸ راهاندازی شد و از ۴۶ سال پیش به نام شماره فعلی تغییر پیدا کرد.
سامانه پاسخگویی اطلاعات ۱۱۸ در طول ۶۲ سال پیش، چهار بار دستخوش تغییراتی شد.
در ابتدای کار این شبکه، اطلاعات به صورت سنتی و از طریق لیست، ثبت میشد و در سال ۱۳۳۷ به سیستم گردونه با ظرفیت ۵۰ هزار شماره تلفن تغییر پیدا کرد که برای به روز کردن اطلاعات در این روش، بیش از یک ماه طول میکشید. کند بودن این روش، سبب طولانی شدن زمان انتظار مخاطبان میشد.
با روی آوردن مردم به تکنولوژی تلفن و نیاز به افزایش سرعت خدماترسانی، باعث تغییر سیستم کار این مرکز به میکرو فیلم شد.
توسعه و گسترش شبکه تلفن و افزایش تعداد مخاطبان در طول سالیان، نیاز بیش از پیش و سریعتر خدماترسانی شد که از سال ۱۳۷۱ سیستم میکرو فیلم جای خود را به سیستم کامپیوتری ۱۱۸ داد که تاکنون پا برجا است.
علیرغم قدیمی بودن، غبار کهنگی روی آن نتوانسته است از اهمیت آن بکاهد و شهروندان به عنوان یک سامانه قابل اطمینان که اطلاعات مفید و کاملی دارد به آن مراجعه می کنند و شاید بتوان آن را به عنوان "نماد مخابرات در شعار ارتباطی فراگیر" قلمداد کرد.
ثبت بیش از ۶ میلیون تماس سامانه ۱۱۸ خوزستان در سال ۹۹
به گفته مدیر مخابرات منطقه خوزستان در سال ۹۹ اپراتورهای مرکز اطلاعات ۱۱۸ مخابرات خوزستان ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تماس ثبتشده دارند.
رحیم فلاحزاده با تشریح وضعیت پاسخگویی در مرکز اطلاعات ۱۱۸ اظهار کرد: سامانه اطلاعات ۱۱۸ به صورت ماهانه و میانگین در سال گذشته بیش از ۵۱۷ هزار و ۵۰۰ تماس ثبتشده دارد که میتواند به عنوان نماد ارتباطی فراگیر با تمام مشتریان مخابراتی باشد.
مدیر مخابرات منطقه خوزستان با اشاره به تعداد پاسخگوییهای ثبتشده در سامانه ۱۱۸ در سال گذشته گفت: تعداد ۵۷ نفر از همکاران در این سامانه به صورت شبانهروزی پاسخگوی شهروندان خوزستانی هستند.
وی در خصوص ثبت شماره تلفن مشاغل در مرکز ۱۱۸ افزود: دارندگان مشاغل میتوانند با مدارک و مستندات قانونی خود، بسته به نوع کسب و کار مانند پروانه فعالیت، جواز کسب با ذکر نام و دارای اعتبار اتحادیه و با مراجعه به امور مشترکین مخابرات محل خود نسبت به ثبت تلفن خود در سامانه پاسخگویی ۱۱۸ اقدام کنند.
فلاحزاده گفت: سامانه ۲۰۲۰ همچنین به عنوان مرکز فروش، پاسخگویی و پشتیبانی سرویسهای پر سرعت باند پهن دیتای خانگی مخابرات خوزستان است که به صورت شبانهروزی و متمرکز آماده پاسخگویی به مشتریان و متقاضیان است که هدف از متمرکز شدن این سامانه سرعت بخشیدن به فرایند پشتیبانی و فروش سرویسهای اینترنت از قبیل Adsl، Vdsl و Ftth بر بستر تلفن ثابت است.
وی با بیان اینکه مشترکان میتوانند در صورت خرابی سرویس اینترنت خانگی به صورت مکانیزه توسط این سامانه، خرابی را ثبت کنند تا در کوتاه ترین زمان ممکن توسط کارشناسان مربوطه اقدام به رفع خرابی کنند، تصریح کرد: در سال گذشته ۳۲ نفر از کارشناسان این سامانه به بیش از ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تماس در بحث مجموع پشتتیبانی و فروش خدمات به مشتریان پاسخگویی کردهاند.
مدیر مخابرات منطقه خوزستان افزود: با توجه به شرایط پیشآمده و دستور ستاد کرونا در استان و شرکت مخابرات ایران به منطور حفظ سلامتی کارکنان و پیشگیری از آلوده شدن آنان به دلیل شرایط کاری در یک فضای بسته، با فراهم کردن زیر ساختهای شبکه ارتباطی لازم، بیش از ۸۰ درصد از این اپراتورها به صورت دورکاری انجام وظیفه و به شهروندان خوزستانی پاسخگویی میکنند.
وی با بیان این که ۱۱۸ ویترین مخابرات است، تصریح کرد: کلیه کارشناسان، آموزش لازم برای نحوه پاسخگویی به مخاطبان کسب کردهاند و به منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان کلیه مکالمات آنان رصد و پایش میشود.
فلاحزاده در پایان اظهار امیدواری کرد که مشترکان به منظور حفظ سلامتی و جلوگیری از شیوع و قطع زنجیره ویروس کرونا، از مراجعه حضوری جدا خودداری کنند و خدمات مورد نیاز خود را به صورت غیر حضوری از دیگر درگاههای مخابراتی از قبیل ۹۹۹۰، ۲۰۰۰، ۲۰۲۰، ۲۰۱۱۷، ۲۰۱۰، کد ستاره ۲۰۲۰ مربع (از تلفن همراه)، برنامه همراه من و مخابرات من و... دریافت کنند.
انتهای پیام
نظرات