• سه‌شنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400021409612
  • خبرنگار : 50166

حکومت امام علی (ع)؛ زمینه‌ای برای تحقق عدالت اجتماعی

حکومت امام علی (ع)؛ زمینه‌ای برای تحقق عدالت اجتماعی

ایسنا/زنجان یک کارشناس دینی گفت: پذیرش حکومت برای امام علی (ع) ارزش ذاتی نداشت و هدفی برای ایجاد زمینه تحقق عدالت اجتماعی بود.

حجت‌الاسلام اسماعیل قهرمان‌لو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قرآن کریم هدف و رسالت پیامبران و پیروی از اولیای الهی را دو چیز معرفی کرده است که شامل بیان احکام و تعلیم و تزکیه بندگان و نیز اقامه عدل می‌شود و انبیا را مبعوث کرد تا در بین مردم، عدل را اقامه کنند.

وی با اشاره به اینکه لازمه اقامه عدل، تشکیل حکومت اسلامی است، ابراز کرد: امام علی (ع) نیز علت تشکیل حکومت خود را جلوگیری از ستم ستم‌گران اعلام کردند و فرمودند: سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید، اگر حضور فراوان بیعت‌کنندگان نبود و یاران حجّت را بر من تمام نمی‏‌کردند و اگر خداوند از علما عهد و پیمان نگرفته بود که برابر شکم‌بارگی ستم‌گران و گرسنگی مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهایش می‌‏ساختم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان زنجان عنوان کرد: تفاوت نگاه امیرالمومنین علی (ع) با بقیه در پذیرش حکومت این است که حکومت برای ایشان ارزش ذاتی ندارد، بلکه فقط زمینه‌ای برای تحقق عدالت اجتماعی است و می‌فرمایند: حکومت را قبول نکردم مگر اینکه حقی را احیا و از حق در مقابل باطل دفاع کنم.

وی با اشاره به اینکه زمین و آسمان نیز بر پایه عدل استوار شدند، تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم در آیه ۱۵ سوره شوری خطاب به پیامبر (ص) فرموده است که «بگو من به هر کتابی که خدا فرستاده ایمان آورده‌‏ام و فرمان یافته‌‏ام که در میان شما دادگری کنم» و اهمیت مسئله عدل بارها در قرآن مورد تاکید قرار گرفته است.

قهرمان‌لو با بیان اینکه طبق نظر روان‌شناسان در شکل‌گیری شخصیت و بروز صفات خوب و بد در هر انسانی سه عامل وراثت، آموزش و محیط دخیل است، یادآور شد: در بررسی این سه محور در زندگی امام علی (ع) می‌بینیم در عامل وراثت، ایشان فرزند ابوطالب هستند که دفاع جانانه از پیامبر (ص) دارند و حتی خداوند در لحظه تولد این امام همام در کعبه، آن حضرت را به پیچیده‌ترین علوم عالم واقف کردند و نام علی که مشتق از نام خدا و برگرفته از صفت علو و به معنی برتر است را برای ایشان برگزیدند، بنابراین در عدالت نیز کسی نمی‌تواند بالاتر از امام علی (ع) باشد.

وی در بررسی عوامل آموزش و محیط در زندگی امام علی (ع)، تصریح کرد: در زمان تولد امام علی (ع)، پیامبر (ص) ۳۰ ساله بودند و ۱۰ سال اول زندگی امیرالمومنین علی (ع) تربیت آن حضرت را به عهده گرفت، گهواره امیرالمومنین را در کنار رخت‌خواب خویش قرار می‌دادند و می‌فرمودند بعداً یاور من می‌شود. وقتی امام علی (ع) مهم‌ترین سال‌های شکل‌گیری شخصیت خود را کنار پیامبر (ص) سپری کردند، مشخص می‌شود که چه تاثیری در آینده ایشان و رعایت فضائل اخلاقی در زندگی و حکومت‌داری آن حضرت دارند.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: برخی از بزرگان معارف اسلامی معتقدند که معجزه اصلی نبی مکرم اسلام (ص) تربیت امام علی (ع) بود؛ چراکه ایشان بعدها در زمان خلافت تاکید داشتند که بر مبنای قرآن و سنت عمل کنند و ذره‌ای از این امر کوتاه نیامدند و در اجرای احکام دینی از جمله اقامه عدالت، اخذ مالیات و اجرای حد، مصلحت‌اندیشی نکردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.