به گزارش ایسنا، بنابر اعلام موسسه مشاوره شغلی و کاریابی فکروکار، محمد حسین کبریایی، مدیر موسسه مشاوره شغلی و کاریابی فکروکار در مورد چالش عدم انطباق رشته تحصیلی و فرایند کاریابی که بسیاری از جوانان با آن مواجه هستند گفت:«متاسفانه ما فکر میکنیم اول باید درس بخوانیم و همین جور مقاطع تحصیلی را ادامه میدهیم تا بعد که بخواهیم دنبال کار بگردیم. در حالی که از نیاز بازار غافلیم و نمیدانیم که باید نسبت به نیاز روز بازار کار رشته تحصیلیمان را انتخاب کنیم. مثلا جوانی که میخواهد درس بخواند، رشته ادبیات را انتخاب میکند، تا کارشناسی ارشد ادامه میدهد و حالا میخواهد استخدام شود. در صورتی که بازار کار اصلا به وجود او نیازی ندارد. این جوری میشود که او میرود و برای موقعیتهای مختلف رزومه میفرستد و مدام رد میشود و چون سرخورده میشود، اعتماد به نفساش هم پایین میآید. حالا سطح توقع این جوان پایینتر آمده و دیگر به دنبال کار مناسب نمیرود، خود را در بازار کار ناچیز میبیند و در نتیجه مشاغل سطح پایینتری را انتخاب میکند. او حالا فکر میکند دیگر نمیتواند کار مناسب خودش را پیدا کند. این مسئلهای است که برای بیشتر رشتههای دانشگاهی اتفاق میافتد. در صورتی که راه درست این است که فرد از همان ابتدا علاقهاش را متناسب با نیازهای بازار کار بسنجد که کجا و در چه زمینهای میتواند مفید باشد و بعد رشته تحصیلیاش را انتخاب کند تا دستاورد خوبی داشته باشد. امروزه بسیاری از رشتههای دانشگاهی هستند که تحصیل صرف در آنها نتیجه بخش نیست.»
مدیر موسسه مشاوره شغلی و کاریابی فکروکار همچنین به مهمترین چالش جذب و استخدام افرادی که با مدرک دیپلم برای کارهای کارگری ساده میروند و راهکار آن اشاره کرد:«هرروز آدمهایی در سنین بیست تا سی و پنج سال با مدرک دیپلم به کاریابی مراجعه میکنند و همیشه به عنوان کارگر ساده برای مصاحبه به شرکتهای مختلف میروند. اما هیچ وقت نمیروند در این بازه پانزده ساله مهارتهایی مثل انبارداری، جوشکاری، برق، تاسیسات یا مشاغل فنی را یاد بگیرند که مهارت در آن حرف اول را می زند. بعد از آن که سنشان از آن بازه استخدام کارگر ساده-که سی یا سی و پنج سال است- بیشتر میشود، در به در دنبال کار میگردند و دیگر به راحتی نمیتوانند کار پیدا کنند. چون جمعیت سی سالههای الان، یعنی دهه شصتیها خیلی زیاد شده و آنها معمولا هرجایی میروند قبلا پر شده و به راحتی نمیتوانند نتیجه بگیرند.»
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات