• سه‌شنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۲۱:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400022820431
  • خبرنگار : 50303

عضو شورای موزه‌های کشور:

امکان بازدید از موزه‌های دانشگاهی برای عموم فراهم شود

امکان بازدید از موزه‌های دانشگاهی برای عموم فراهم شود

ایسنا/خراسان رضوی یکی از اعضای شورای موزه‌های کشور گفت: در ایران که محیط دانشگاه به لحاظ فیزیکی بسته بوده و درهای آن را به روی مردم بسته است، ایجاد موزه یک تناقض است. بنابراین باید فرصت و امکاناتی فراهم شود تا عموم مردم امکان بازدید و تعامل با موزه‌های دانشگاه را داشته باشند.

سلمان ساکت ظهر امروز در وبینار مجازی موزه‌های دانشگاهی، پیوند دانشگاه و جامعه اظهار کرد: بر اساس آخرین تعریفات صورت گرفته، موسسات دائمی که با در نظر گرفتن منافع و اهداف عمومی، مجموعه‌ای از عناصر ارزنده که جزو میراث فرهنگی محسوب می‌شود را گردهم می‌آورد، به عنوان موزه شناخته می‌شود. در این تعریف یکی از مهم‌ترین عوامل دائمی بودن است. در تعریف‌های جدیدتر، موزه یک موسسه غیرانتفاعی تلقی شده که در خدمت جامعه و توسعه آن است. در این تعریف نیز تاکید بر دائمی و غیرانتفاعی بودن و همچنین خدمت به جامعه است.

وی افزود: طبقه‌بندی موزه‌ها به لحاظ گستردگی بسیار دشوار است. برخی از موزه‌ها در طبقه جغرافیایی مانند موزه لوور قرار می‌گیرد. برخی از موزه‌ها نیز از نظر شیوه نمایش و موضوع دسته‌بندی می‌شود. همچنین از نظر نحوه مدیریت خصوصی، دولتی یا نیمه دولتی نیز موزه‌ها تقسیم‌بندی شده است.

رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی در خصوص هدف اصلی ایجاد موزه‌های دانشگاهی ادامه داد: هدف اصلی از ایجاد کمیته ملی موزه‌های دانشگاهی گردآوری و انتشار میراث دانشگاهی است. انتشار میراث دانشگاهی در قالب فعالیت‌های ایکوم(شورای بین‌المللی موزه‌ها) صورت می‌گیرد. موزه‌های دانشگاهی جنبه‌های مختلفی دارد و هدف اصلی آن توسعه جامعه است.

جمع‌آوری صرف آثار و اطلاعات اهمیتی ندارد

ساکت در خصوص رسالت موزه‌های دانشگاهی تصریح کرد: حفظ و انتشار اسناد مربوط به تاریخ، هویت و سرشت هر مجموعه دانشگاهی، برای آن مجموعه امری مهم است. البته باید توجه کرد که جمع‌آوری صرف اهمیتی ندارد؛ به عنوان نمونه اسناد بسیاری در مرکز اسنادی آستان قدس جمع‌آوری شده اما در دسترس عامه مردم نیست. رسالت بعدی موزه‌ها ایجاد پیوند میان دنیای شهروندی و دانشگاهی با هدف درک درست جامعه از دانشگاه است.

این عضو شورای موزه‌های کشور خاطرنشان کرد: رسالت بعدی موزه‌های دانشگاهی نیز انتشار و گردهمایی آثار مفاخر دانشگاهی است. ایجاد و تقویت پیوستگی میان نسل جوان دانشگاهی با مفاخر و نخبگان نیز یکی از رسالت‌های مهم موزه دانشگاه است. همچنین موزه محیطی برای بالندگی عقلانی است. موزه می‌تواند به تفکر و خردگرایی کمک کند. تقویت روحیه خودباوری و اعتماد به نفس و معرفی و شناساندن سلوک اخلاقی از دیگر رسالت‌های موزه‌ها در دانشگاه است.

وی گفت: موزه‌های دانشگاهی می‌تواند برای نسل جوان امید باشد و به آن‌ها نشان دهد که با کمترین امکانات می‌توان به قله‌های ترقی رسید. موزه‌های دانشگاهی می‌تواند از مفاخر و پیشکسوتان مراقبت کند و آنچه که هستند و بودند را به یادشان بیاورد. موزه‌ها می‌تواند به عمومی‌سازی علوم کمک کند. موزه‌های دانشگاهی زمانی موفق خواهند بود که در کنار تمام رسالت‌هایی که باید عرضه کند، استانداردهای لازم را هم فراهم کنند.

ساکت اظهار کرد: مرکز آثار مفاخر در دانشگاه فردوسی در سال ۸۴ تاسیس شد اما بعد از وقفه‌ای طولانی در اواخر سال ۹۲ افتتاح گردید. فعالیت‌های مختلفی مانند جمع‌آوری فیزیکی و دیجیتال بیش از 70 هزار عکس، تبدیل 2000 نوار نگاتیو به عکس، تبدیل ۵۰۰ نوار کاست به فایل‌های MP3 و تبدیل ۶۰۰ نوار VHS به DVD که همگی شنیده، کدگذاری شده و قابلیت بازیابی دارد، انجام شده است. همچنین بیش از ۱۰۰ هزار سند مهم توسط این مرکز شناسایی و جمع‌آوری شد. بسیاری از اسناد و مدارک مربوط به استادان برجسته دانشگاه نیز در این مرکز جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.