به گزارش ایسنا، دکتر سعید عاملی در جلسه ۱۴۹ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور چگونگی که با موضوع ساماندهی موسسات آموزش عالی برگزار شد، گفت: ساماندهی آموزش عالی یک حوزه چند دستگاهی است و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) نمیتواند به تنهایی این موضوع را پیش ببرد، لذا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش و نیز وزارت بهداشت و درمان هم در این موضوع دخیل هستند و حوزه تصمیم گیری مربوط به ستاد نقشه جامع علمی کشور است.
وی تاکید کرد: ظرفیتهای دانشی گستردهای در خصوص طرح ساماندهی کنکور وجود دارد اما اگر یک نهاد سیاست گذاری و فرادستگاهی این برنامه را تنظیم کند این برنامه میتواند جامعیت بیشتری داشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با اطلاعی که از کشور روسیه دارم آنها هم با چنین وضعیتی روبرو بودند. از ۲۵۰۰ واحد آموزشی که داشتند، تبدیل به ۱۲۰۰ مرکز آموزش عالی شد که بی شباهت به وضعیت ما نیست. بنابراین طبیعی است که بعد از چنین گسترشی شاهد تجمیع هم باشیم. در طرح ساماندهی فعلا فقط ساماندهی واحدهای آموزشی دولتی تحت اشراف وزارت علوم صورت گرفته است و حجم قابل توجهی از مراکز آموزشی در طرح حضور ندارند.
دکتر عاملی با اشاره به اینکه در آیین نامه مدیریت دانشگاه، گروه و دانشکده را تعریف کرده است ولی تعریف مشخصی برای دانشگاه وجود ندارد، گفت: به نظرم بهتر است اول یک تعریف مبتنی بر شاخص از دانشگاه داشته باشیم تا ببینیم تعریف دانشگاه الگو برای گرفتن موافقت اصولی و قطعی چیست؟ باید واجد چه تعداد دانشجو، استاد، آزمایشگاه، کتاب و کتابخانه، میزان بنا و غیره باشد. شاید بهتر بود طرح ساماندهی را مرحله بندی میکردیم و خصوصا در مورد دانشگاهها اول موافقت قطعی را تبدیل به موافقت اصولی میکردیم تا ببینیم می توانند شرایط را احراز کنند یا خیر.
وی در خصوص رعایت اصل عدالت اجتماعی در طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی در کشور گفت: در اینجا موضوع توسعه فرهنگی و اجتماعی است. در قدیم شهر از میدان اصلی توسعه پیدا میکرد، اما امروز شهر با محوریت دانشگاه و مراکز آموزشی توسعه مییابد.
دکتر عاملی در بحث فرایند تجمیع و الحاق دانشگاهها نیز گفت: روش و فرایند تجمیع و الحاق باید به گونهای باشد که دانشگاه میزبان و دانشگاه ملحق شده هر دو محترم باشند و ظرفیت آنها به حساب آورده شود و دچار انزوا یا اضمحلال نشوند. دانشگاههایی که ملحق میشوند اصولا در مرتبه پایینتری قرار گرفته و این موضوع به هیچ وجه جلوه خوبی ندارد؛ بنابراین در بررسی موضوع الحاق و تجمیع دانشگاهها باید از سازوکاری استفاده کرد که این موارد نیز لحاظ شود.
به گفته وی، نکته آخر هم بحث شاخصهای ساماندهی است که با توجه به معیارهای درونی و بیرونی به آنها پرداخته شد بهتر است این موضوع به طور مفصلتری مورد بررسی قرار گیرد و در جلسه بعد در مورد شاخصهای ماندگاری واحد آموزشی و همچنین واحدهای تجمیع و الحاقی مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: مهمترین سوال آمایش مربوط به نیاز هربخش به تعداد دانشجوست که متاسفانه امروزه همچنان در کشور پاسخی برای آن در نظر گرفته نشده است. در واقع تاکنون بیشتر فقط به تعداد صندلیهای دانشگاهها توجه داشتیم تا نیاز جامعه. بنابراین این رویکرد که باید تنها دانشجو تحصیلکرده تولید کرد بدون در نظر داشتن نیاز جامعه، دیدگاه درستی نیست و نارضایتی زیادی برای جامعه ایجاد شد.
وی در این خصوص گفت: درواقع ما دانشجو تربیت کردیم که بعد از فارغالتحصیلی کار نداشته باشد. مثلا در جزیره قشم دکتری تاریخ اسلام و در قم دکتری شیلات از دانشگاه آزاد اسلامی خارج میشد که هیچ توجیهی نداشت. بنابراین وزارت علوم مسئول علم کشور است نه مسئول چند دانشگاه، بنابراین تمامی دانشگاهها باید زیر مجموعه وزارت علوم باشند. نکته بعدی در رابطه با مساله بودجه دانشگاههای کوچک است که قرار است به همان سبک و سیاق قبلی برای دانشگاهها برقرار باشد. این موضوع شاید در ابتدا برای التیام ساماندهی مفید باشند اما مستعد آسیبهای زیادی است که باید حتما برای آینده آن هم فکری داشت.
انتهای پیام
نظرات