• چهارشنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400063123437
  • منبع : نمایندگی همدان

اربعین حسینی با طعم نذری‌های همدان 

اربعین حسینی با طعم نذری‌های همدان 

ایسنا/همدان کارشناس مردم‌شناسی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از برگزاری جشنواره پخت نذری‌های استان همدان در روز اربعین حسینی خبر داد. 

فریبا نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه امسال نخستین روز از هفته گردشگری مصادف با اربعین حسینی است، اظهار کرد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم جشنواره پخت غذاهای نذری را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه در استان تلاش زیادی برای ثبت غذاهای محلی صورت گرفته است، افزود: این جشنواره نیز در این راستا برگزار می‌شود تا غذاهای نذری همدان را شناسایی و از ظرفیت آنها برای ملی شدن بهره بگیریم. 

نعمتی درباره پیشینه غذاهای نذری در ایران توضیح داد: پخت غذای نذری در ایران بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد و از زمان حکومت صفویه پخت و پخش غذاهای نذری رونق بیشتری گرفته است. 

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اضافه کرد: در همدان نیز بر اساس فرهنگ بومی غذاهایی مانند شله زرد، آش، آبگوشت و برخی خورشت‌ها طبخ و پخش می‌شده است.

وی تصریح کرد: در گذشته که همکاری و همیاری بین مردم بیشتر بود به صورت مشارکتی نذری می‌پختند اما امروزه به خاطر شرایط اقتصادی این همکاری‌ها کمتر شده است اگرچه باز هم به عناوین مختلف و با توجه به استطاعت مالی این رسم را انجام می‌دهند.

نعمتی مطرح کرد: یکی از اهداف برگزاری جشنواره پخت نذری‌های استان همدان این است که غذاهایی که در گذشته پخت می‌شد و دیگر مرسوم نیستند دوباره احیاء شوند و اگر غذای شاخص وجود داشته باشد معرفی کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه آشپز و نذری‌های برتر در جشنواره معرفی خواهند شد، گفت: به سه برگزیده نخست جشنواره مبالغ یک‌ میلیون تومان، ۷۰۰ هزار تومان و ۵۰۰ هزار تومان داده می‌شود، همچنین این برنامه ۵ مهرماه و همزمان با اربعین حسینی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار خواهد شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha