• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1400070301496
  • خبرنگار : 71467

رئیس شورای رقابت اعلام کرد

تائید واردات خودرو/ ارزبری بی‌حساب و کتاب مونتاژکاران

تائید واردات خودرو/ ارزبری بی‌حساب و کتاب مونتاژکاران

رئیس شورای رقابت از مصوبه واردات خودرو حمایت کرد و آن را عاملی برای ایجاد رقابت و افزایش سطح کیفی تولید داخلی دانست، در عین حال معتقد است که اگر جریان ارز واردات مطرح است و با آن مخالفند، مونتاژکاران خودرو هم بی حساب و کتاب ارز برای واردات قطعات مصرف می کنند.

به گزارش ایسنا،مصوبه اخیر مجلس  در رابطه با واردات خودرو که به منظور ساماندهی صنعت خودرو مصوب شده بود، واکنش های متفاوتی به همراه داشت.

در این مصوبه در کنار شرایط تعیین شده، مقرر شد که سقف تعداد خودروهای وارداتی مجاز هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروهای سواری طی یکسال قبل مشخص شود، این در حالی بود که پیش از این مسئولان شورای رقابت به نوعی موافقت خود برای واردات خودرو را اعلام کرده بودند.

این که در حال حاضر شورا چه نظری در رابطه با مصوبه مجلس داشته و آیا می تواند بر تغییر وضعیت بازار خودرو موثر باشد، موضوعی است که از رضا شیوا -رئیس شورای رقابت- مورد پیگیری قرار گرفت و وی در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس شورای رقابت با اشاره به این که واردات خودرو و رایزنی در این رابطه موضوع جدیدی نیست و به دولت قبل برمی گردد، افزود: در دولت گذشته نیز شورای رقابت چندین بار طی مکاتبه ای خواستار برنامه ریزی برای واردات خودروهای پرتیراژ و ایجاد بازار رقابتی شده بود، اما به هر صورت دولت به دلیل وضعیت ارزی این موضوع را نپذیرفت و وارداتی صورت نگرفت.

وی با بیان این که ما بحثی برای واردات خودروهای لوکس و پرمصرف نداریم یادآور شد: همواره براین تاکید داشته ایم خودروهای پرتیراز که عامه مردم بتوانند از آن استفاده کنند،‌ در چارچوب تعیین شده وارد کشور شود تا این وضعیت انحصاری را تحت تاثیر قرار داده و رقابت ایجاد کند.

۱۵ خودرو ساز نداریم، بقیه مونتاژکارند

شیوا با بیان اینکه در حال حاضربازار خودروی ایران اتحصاری است و در این سالها هراندازه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش تلاش کردند نتوانستند خودروسازهای جدیدی را وارد عرصه تولید کنند و این اتفاق خوشایندی نیست گفت: برخی می گویند در حال حاضر بیش از ۱۵ خودروساز داریم و به نوعی با واردات خودرو مخالفت می کنند،در حالی که این طور نیست و ما در عمل فقط دو خودروساز اصلی داریم و مابقی این، مونتاژکارهای خودرو هستند که مانند قارچ در حال رشداند.

وی با اشاره به مخالفت ها به دلیل ارزبری واردات خودرو در شرایط فعلی نیز گفت:باید توجه داشت که همین شرکت های مونتاژکار خودرو هم ارزبری دارند و وضعیت ارزی آنها حساب و کتابی ندارد، به هر صورت آنها برای تامین قطعات جهت مونتاژ خودرو واردات انجام داده و به نوعی همان ارز را مصرف می کنند ،بنابراین باید این وضعیت سر و سامان داده شود و واردات خودرو در چارچوب مشخص ارز، تعرفه و آیین نامه صورت بگیرد.

رئیس شورای رقابت با اشاره به این که برخی واردات خودرو را متعارض با اقتصاد مقاومتی می دانند ادامه داد: اتفاقا اینگونه نیست، اقتصاد مقاومتی بر تولید با کیفیت و سطح بالا در بازار رقابتی تاکید دارد در حالی که واردات خودرو می تواند بازار فعلی خودرو را از این وضعیت خارج کرده و به نوعی وارد رقابت کند که نتایج مثبتی را به همراه دارد ولی اگر رقابتی در کار نباشد به طور حتم کارایی و کیفیت هم افزایش نخواهد یافت.

شیوا با بیان این که خودروسازها نیز نظر منفی در مورد واردات ندارند یادآور شد: آنچه در موضع گیری های خودروسازان در مقاطعی شاهد بودیم این است که با واردات مخالف نیستند و آنها هم می توانند با خودروهای وارداتی رقابت کرده و سطح تولید خود را افزایش دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۳ ۱۶:۳۶

بنظر من و خیلی از ادمای دیگه که اکثرشون هم به علم اقتصاد و بازار اگاهی خوبی دارن یکی از دلاییل اصلی گرانی و هرج و مرج در بازار خودرو همین شورای رقابت وبخصوص رئیس این شورا میباشد و اگه قرار باشه تغییری مثبت در روند کاهش قیمت خودرو و پیشرفت صنعت خودرو بوجود بیاد باید رئیس شورای رقابت برکنار بشه یا این شورا هیچ دخالتی در هیچ اموری نداشته باشه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۳ ۱۶:۳۹

عامل تمام بدبختیها و گرانیهای صنعت خودرو همین شورای رقابت می‌باشد خواهشن نذارید توی واردات و قیمت گذاذی هیچ نقشی داشته باشن همه مردم از عملکرد این شورا بسیار عصبانی و ناراضی هستن

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۳ ۱۷:۰۳

چه عجب!!! ظاهرا خدا خواسته حالا اگر بنده های دنیا پرستش اجازه بدن، حداقل در خودرو ملت یک نفسی می کشند.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۳ ۱۸:۳۸

مونتاژکار ها ارزی که با هزار زحمت بدست آمده را صرف واردات قطعات خودرویی می کنند که واردات کامل آن با قیمت کمتری با ارز منشا خارجی می تواند انجام شود .

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۳ ۱۹:۳۴

اگه میخواین رقابت کنین با تعداد فوتی های اون ها در تصادفات جادهای رقابت کنین

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۳ ۲۱:۱۱

نمیزارن اینقدررر گردن کلفت شدن که میتونن جلو این کار را بگیرن یا اگه این کار انجام بشه قیمت داخل ایران دست خودشونه

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۴ ۰۱:۱۱

آفتاب از کدوم طرف در آمده مهربان شدی

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۴ ۰۶:۵۹

شما هیچ نظر نده اقای شورای رقابت شما خودتان با خودرو سازان دستتون داخل یک کاسه است

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۴ ۰۸:۳۰

انشاالله خودرو وارد بشه که این خودروسازان داخلی بفهمند اینقدر سر مردم نباید کلا بزارن با این خودروهای بی ارزش و خیلی خیلی بی کیفیت.......

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۴ ۰۸:۴۹

سلام یکی از تولید کنندگان می‌گفت ما حتی شیلنگ انتقال بنزین به موتور رو هم داخل نمی سازیم چه رسد به بقیه قطعات...اگر هم بسازیم کیفیت بسیار پایین و هزینه فوق‌العاده گران تمام می شود...ما همه قطعات را وارد می کنیم...

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۶ ۱۰:۵۸

تهش حرف اینکه که هرخودرو بی کیفیت داخلی وچینی بایدمردم بخرندوحق انتخاب خودرو خودراندارند.